וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות לקראת הרמדאן: נתניהו ממתין כרגיל לרגע האחרון - ובפני המפכ"ל ניצבת דילמה קשה

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 11:10

בעוד שבועיים יחל הרמדאן, והחשש מתסיסה נוכח הכוונה להגביל את העלייה של ערביי ישראל להר הבית מעסיק את גורמי הביטחון. דחיית קבלת ההחלטות של הדרג המדיני לדקה ה-90 הפכה לדפוס קבוע, ושבתאי ייאלץ לבחור בין לרצות את בן גביר או להישמע לאזהרות צה"ל ושב"כ

מסגד אל אקצא ביום שלאחר ההתפרעויות והעימותים, 5 באפריל 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שבועיים לרמדאן, והחשש מתסיסה נוכח הכוונות להגביל עליית ערביי ישראל להר הבית מעסיק בעיקר את גורמי הביטחון בצה''ל ובשב"כ. הניסיונות להתסיס את השטח, מדי שישי מפרוץ המלחמה, לא זוכים להצלחה יתרה. מלבד חיכוכים נקודתיים במזרח ירושלים בין ערבים לשוטרים, השקט היחסי נשמר.

דחיית קבלת ההחלטות בסוגיית ההגבלות על עליית מתפללים מוסלמים להר הבית לדקה ה-90, הפכה בשנים האחרונות לדפוס קבוע בקרב מקבלי ההחלטות ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשנה שעברה, כשברקע הסלמה בשטח של הטרור הפלסטיני, נדרשו בקבינט הביטחוני להכריע האם לאפשר כניסת פלסטינים מאיזור יהודה ושומרון להר הבית. לבסוף, יממה לתחילת חודש רמדאן הפור נפל, ואלפי פלסטינים הורשו להיכנס דרך המעברים הביטחוניים בעוטף ירושלים לתפילות בהר הבית, זאת בהמלצת גורמי ביטחון כי הדבר יוביל לרגיעה בשטח.

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
ינסו להימנע מתמונות כאלו. שוטרים מתעמתים עם מתפללים בהר הבית/רויטרס

בפועל, במשך שבוע התפרעו מאות ערבים בשטח ההר, ומדי לילה פרצו כוחות משטרה לשטח ההר לאחר שהותקפו באבנים ובחפצים על ידי הפורעים והתבצרו במסגדים עד למעצרם בידי המשטרה. התפרעויות אלו סוקרו בהרחבה בעולם הערבי, אך כעבור כמה ימים הושגה רגיעה בשטח ההר, עם מעצרם והרחקתם של מחוללי המהומות.

בינתיים, במשטרה שומרים על שתיקה רועמת בכל הנוגע לתרחישי ייחוס הצפויים לנו בחודש זה, כמו גם ההמלצות שהציגו בישיבות ביטחוניות, ועיקרם, הגבלות במתווים שונים המכוונים דווקא כלפי חלק מערביי ישראל. עיסוק היתר בהצעות להגבלות אלו דחק הצידה סוגיה לא פחות בוערת ורגישה, והיא האם תתאפשר השנה כניסת פלסטינים מיהודה ושומרון להר הבית, בחלוף חצי שנה מטבח 7 באוקטובר וסגירה כמעט הרמטית של כניסת פועלים פלסטינים אל מעבר הקו הירוק. בצה"ל ובשב"כ יידרשו להכריע בסוגיה זו, זאת כאשר ההתנגדות לכך רחבה יותר מטעמי ביטחון, נוכח הטבח בעוטף.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, איתמר בן גביר. פלאש 90, עיבוד תמונה
יישר איתו קו? שבתאי ובן גביר/עיבוד תמונה, פלאש 90

בעוד ההכנות המבצעיות לקראת חודש הרמדאן הולכות ונשלמות, פריסת אלפי שוטרים ותגבור מעגלי האבטחה בסביבות העיר העתיקה והר הבית, יש מי שמתריע בפני מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מפני תסיסה בשטח, באם הארגון לא יבהיר כיצד תפעל המשטרה בחודש זה והאם יהיו מגבלות על העולים המוסלמים להר. "אנו מזהירים מפני התלקחות העלולה לפרוץ בעקבות התנהלות חסרת אחריות, הן בשטח עצמו והן בהתבטאויות גזעניות ו/או אסלאמופוביות. על המשטרה לפעול להרגעת הרוחות", דורשים בארגון "יוזמות אברהם". במכתב ששיגרו אתמול (רביעי) למפכ"ל שבתאי הם כתבו: "אנו דורשים לקבוע הנחיות ברורות בנוגע להתנהלות השוטרים בירושלים כלפי המאמינים, ולהעביר הנחיות אלה לכל שוטר בשטח. יש להדגיש כי זכות הפולחן היא זכות יסוד לה זכאים כל אזרחי המדינה, ותפקידה של המשטרה לאפשר זאת".

"ככל שיש החלטה חוקית על הגבלת התפילה (למשל מספר, גיל או מגדר) במסגד, באחריות המשטרה לפרסם מראש מידע ברור לציבור במטרה למנוע אכזבה ותסכול בקרב מאמינים שיגיעו לירושלים אולם כניסתם למסגד תימנע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים
17 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
תמיד מחכה לדקה ה-90. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

בפני מפכ"ל המשטרה ניצבת דילמה לא פשוטה. מחד, עמדתו הנחרצת של השר הממונה איתמר בן גביר להטיל מגבלות על עליית מתפללים מקרב ערביי ישראל להר והרצון לרצות וליישר קו איתו. ומאידך, אזהרות צה"ל ושב"כ מפני התלקחות, לא רק בירושלים, אלא ברחבי הארץ, זאת לצד מוכנות המשטרה במידה ויפרצו מהומות. את המראות מפרעות שומר החומות ב-2021, האנרכיה ששררה תחת פיקודו בערים המעורבות מעדיף שבתאי לדחוק. כעת הוא יצטרך להחליט כיצד תוצג עמדת המשטרה בדיונים בשבועיים הקרובים אל מול מקבלי ההחלטות.

ממשטרת ישראל נמסר:

"הנושא נדון בדיונים מסווגים בדרג המדיני וטרם התקבלו כל החלטות בעניין. נדגיש, משטרת ישראל תציג את עמדותיה הרשמיות בפני הדרג המדיני ותמשיך לעשות כל שלאל ידה בכדי לשמור על האיזון בין חופש הפולחן לבין שלום הציבור וביטחונו.

צר לנו שבנושא רגיש ומורכב אשר נדון בדיונים מסווגים בדרג המדיני וטרם התקבלו כל החלטות בעניין, ישנם גורמים אשר משמיעים עמדות שלא ברור על מה אלו מסתמכות ויש בהם בכדי לפגוע בתהליך ולהלהיט את הרוחות. נדגיש, משטרת ישראל תציג את עמדותיה הרשמיות בפני הדרג המדיני ולא באמצעות כלי התקשורת ותמשיך לעשות כל שעל ידה בכדי לשמור על האיזון בין חופש הפולחן לבין שלום הציבור וביטחונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully