וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 גוונים של אפור: עוד לפני הסיבוב השני, בבחירות בחיפה ניצח הדכדוך

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 14:06

ביום הבוחר נראו תושבי חיפה כילדים שההורים מתקשים להוציא לבית הספר. חוסר ההתלהבות מהמועמדים, וגם מזג האוויר הסגרירי, תרמו לאווירה העגומה. עכשיו, בשעה שהמתמודדים נערכים לסיבוב השני, יש כבר מי שמצרה על תבוסת ראש העיר שהודחה: "לא נתנו לה לעבוד"

יונה יהב, מועמד לראשות העיר חיפה מצביע בבחירות המקומיות, קלפי שכונת דניה, 27 בפברואר 2024/יואב איתיאל

בוקר אפרורי עלה אמש (שלישי) על חיפה. רוח וגשם זלעפות פתחו את היום למעטים שהשכימו קום. מי שקמו מוקדם אתמול היו, כנראה, רק מי שהייתה להם עבודה בקלפיות, בעירייה או באחד מגופי החירום וההצלה. כל השאר, משכו עוד שעתיים-שלוש מתחת לפוך או סתם בחימום שבבית.

בחוץ נפתחו הקלפיות כבר ב-07:00 אבל הבוחרים החיפאים של אמש משולים לילד שצריך להוציא מהבית לבית הספר ביום סגריר - הם יצאו בסופו של דבר לקלפיות, אבל ניכר שבלי חשק. מערכת הבחירות הזו לא העמידה מולה איזו נבחרת כוכבים לברור ממנה, לא הייתה תחושה של איזו בשורה באוויר. בהתחשב בכך שהסקרים כולם הצביעו על כך שראשת העיר הכושלת, האדריכלית עינת קליש רותם, הולכת הביתה, ושמי שיחליף אותה הוא ככל הנראה אחד משלושה עורכי דין עם מסרים שבלוניים ולא אטרקטיביים שלא השכילו לבדל את עצמם זה מזה. לא הייתה גם הרגשת חובה לצאת להצביע, ובהתחשב במזג האוויר הלא אטרקטיבי בעליל, גם לצאת סתם לרחוב או לגינה הציבורית לא מי יודע מה קרץ לתושבי העיר הצפונית.

בדרך לסיבוב שני בחיפה. אלעד מלכה, מיכה בריקמן, עיבוד תמונה
בדרך לסיבוב שני בחיפה/עיבוד תמונה, אלעד מלכה, מיכה בריקמן
מרכז הכרמל, אתמול. יואב איתיאל
מרכז הכרמל, אתמול/יואב איתיאל

"הריק ברחובות, ריק בחנויות וריק בקלפיות הם בגלל האווירה הכללית, לא בגלל אדישות כלפי הבחירות", הסביר זיגי שאול בחנותו שבמרכז הכרמל השומם. זיגי בן ה-92, מוכר לכל חיפאי כאחד מאוהדי מכבי חיפה המושבעים, וכאופטומטריסט בעל רשת אופטיקה חיפאית הנושאת את שמו, "יש הרבה מה לשנות ולתקן בעיר. צריך לתקן את הכבישים ולסלק את החזירים ויש הרבה על מה לשמור, במיוחד על רוחה של העיר. אופייה של העיר שלנו ליברלי, ומה שאנחנו רוצים זו הנהלה ליברלית לעיר".

אבל בינתיים, בזמן ששאר החיפאים עוד התלבטו אם לצאת מהבית, בקלפיות של החרדים בעיר השתרכו תורים ארוכים. 13,000 תושבי העיר החרדים, המשתייכים לשלושה ציבורים, כרתו הסכמים אטרקטיביים עם המועמדים דוד עציוני ויעקב בורבוסקי, ויצאו למלא את חלקם בהסכם שאמור להביא עוד חמש שנים של קשב בעירייה. בהודעות שנשלחו לניידים של החרדים, דחקו בהם ביידיש להגיע ל-100 אחוזים הצבעה במצוות הרבנים. במצב כזה של הצבעה באחוזים גבוהים אצל החרדים מול אדישות אצל שאר תושבי עיר, עציוני ובורובסקי מצמצמים את הפער.

זיגי שאול. יואב איתיאל
זיגי שאול/יואב איתיאל

בצהריים גם יונה יהב, הפייבוריט בבחירות האלה, ובפער ניכר, חידד את המסר שלו ברוח הזו. "אחוז ההצבעה נמוך", הודיע בחצי היום בהצהרה מיוחדת, "אני פונה לאחיי החיפאים, שרוצים את חיפה דמוקרטית, ליברלית וחופשית - אתם חייבים להצביע! הביאו את המשפחות והחברים אל הקלפי והצביעו. אנחנו ננצח את הקיצונים!" אין לדעת אם המסר העיר את מצביעי חיפה האדישים, אבל אם יתקיים סיבוב שני, ובעת כתיבת שורות אלה ההערכה היא שיתקיים, ואם יהב יהיה חלק ממנו, ובעת כתיבת שורות אלה אין סיבה להניח אחרת, הרי שהבידול הזה יהיה קריטי לקמפיין שלו מול עציוני ובורובסקי הנושפים בעורפו.

יונה יהב ורעייתו רבקה מצביעים בבחירות המקומיות לראשות עיריית חיפה, 27 בפברואר 2024. ללא, פלאש 90
יונה יהב ורעייתו רבקה מצביעים בבחירות המקומיות לראשות עיריית חיפה, 27 בפברואר 2024/פלאש 90, ללא
דוד עציוני מצביע בבחירות המקומיות לראשות עיריית חיפה, 27 בפברואר 2024. ללא, פלאש 90
דוד עציוני מצביע בבחירות המקומיות לראשות עיריית חיפה, 27 בפברואר 2024/פלאש 90, ללא

בצהריים יצאה השמש ולאורך רחוב סירקין בהדר הכרמל כבר אפשר היה לראות בני אדם קונים, אוכלים ושותים. "לא כמות יותר גדולה מיום רגיל", אמרו בחומוס ברדיצ'ב שלאורך הרחוב. גם בתוך מבנה השוק היתה תנועה רגילה עד דלילה. לסחורה של שוק תלפיות אין מתחרים, קילו תות הכי טוב בארץ רק ב-20 שקלים. אבל על פי התסריט של קליש, השוק היה אמור להיות פסגת השימור והשיקום של הבאוהאוס בעיר. חמש שנים חלפו מאז נכנסה האדריכלית ללשכת ראש העיר, ואך השיפוץ שהובטח לבניין שנחנך ב-1940, טרם הושלם. הסוחרים שהיא הבטיחה כי נתנו את הסכמתם לעבור לקומה העליונה כדי שהיא סוף סוף תוכל להתחיל לשפץ את התחתונה, אמרו לי בלי למצמץ, "אנחנו לא פראיירים. משכנו את הזמן. קודם נראה מי ייקח את העיר, נגיע איתו להסכמות ואחר כך נראה".

השוק הוא רק נקודה אחת בה איבדה קליש את התמיכה שלה בעיר. על פי הסקרים, עזבו אותה בין 90-95% מתומכיה שנתנו לה יותר מ-50% מהקולות ב-2018. היא עצמה טוענת שהיא לא מאמינה בסקרים, אבל כשהגיעה עם בעלה להצביע בקלפי של מתנ"ס שכונת רמת ספיר בה הם מתגוררים, היא אמרה שהיא אופטימית. "היום מתבצע הסקר האמיתי. נחכה כמה שעות ונראה".

עינת קליש רותם מצביעה בבחירות לראשות עיריית חיפה, 27 בפברואר 2024. יואב איתיאל
"היא מאד בעד העסקים הקטנים ותמיד מאד עזרה לנו". עינת קליש רותם מצביעה בבחירות לראשות חיפה/יואב איתיאל

יש עוד קומץ שעדיין סבור שהיא-היא הבשורה לעיר הכרמל. מנהלת מסעדה אחת ברחוב סירקין אמרה לי שהצביעה בעדה והוסיפה את המנטרות המוכרות, "התוכניות שלה הן ארוכות טווח. לניקוי אורוות צריך זמן, לא נתנו לה חופש פעולה. היא מאד בעד העסקים הקטנים ותמיד מאד עזרה לנו". את תוצאות הסקר האולטימטיבי אנחנו עוד לא יודעים ומה נאמר, דומה שיש כבר מי שמתגעגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully