וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ביקשה מישראל התחייבות לגבי אופן השימוש בנשק אמריקני בעזה - וקבעה דד ליין לתשובה

עודכן לאחרונה: 28.2.2024 / 0:04

ממשל ביידן דורש שישראל תחתום בתוך שבועיים על מכתב לפיו השימוש בנשק אמריקני ברצועה יתבצע רק בהתאם לחוק הבינלאומי. עוד נדרש מישראל לאפשר סיוע הומניטרי שמועבר לרצועה ע"י ארה"ב או שזוכה לתמיכת ארה"ב. אם לא תסופק התחייבות "מהימנה ואמינה" - משלוחי הנשק יושהו

ממשל ביידן ביקש אמש (שלישי) מישראל לחתום עד אמצע חודש מרץ על מכתב התחייבות לפיו היא לא תשתמש בנשק אמריקני בצורה שמפרה את החוק הבינלאומי ותאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעזה, כך אמרו לוואלה! שלושה בכירים ישראלים ואמריקנים.

מפקד גדוד 50 של הנח"ל סא"ל תומר סייג, בפעילות בשכונת זיתון בעזה. דובר צה"ל
הדרישה: התחייבות "מהימנה ואמינה". לוחם צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

למה זה חשוב:

  • הדרישה לקבל התחייבות כתובה כזו היא חלק ממדיניות חדשה שפרסם הנשיא ביידן בתחילת פברואר. למרות שהמדיניות החדשה לא ממוקדת רק בישראל, היא פורסמה בעקבות לחצים שהפעילו סנאטורים אמריקנים שהביעו דאגה מהשימוש שישראל עושה בנשק אמריקני במלחמה בעזה.
  • לפי המדיניות החדשה - אם ישראל לא תספק התחייבות כתובה "אמינה ומהימנה" עד הדד-ליין שנקבע - משלוחי הנשק האמריקני יושהו.

במוקד החדשות:

  • הבקשה לקבלת מכתב ההתחייבות היא תוצאה של מזכר ביטחון לאומי חדש שפורסם על ידי הבית הלבן ועוסק באחריותן של מדינות שעושות שימוש בנשק אמריקני. המזכר שפורסם ב-8 בפברואר, נוגע לכל מדינה בעולם שמשתמשת בנשק אמריקני, אבל רלוונטי בימים אלה בעיקר לישראל על רקע המלחמה בעזה.
  • לפי המדיניות האמריקנית החדשה, לפני אספקת נשק אמריקני למדינה מסוימת, אותה מדינה צריכה לספק לארצות הברית "התחייבות כתובה, אמינה ומהימנה" שהיא לא תשתמש בנשק הזה בצורה שתפר את החוק הבינלאומי.
  • המדיניות החדשה קובעת כי מדינות שמשתמשות בנשק אמריקני באזורי לחימה צריכות לספק גם התחייבות כתובה שהן "יאפשרו ולא יחסמו באופן שרירותי במישרין או בעקיפין" העברת סיוע הומניטרי אמריקני או סיוע הומניטרי שזוכה לתמיכה אמריקנית.
  • המזכר החדש קובע כי אם ההתחייבות הכתובה הזו לא תימסר לממשל האמריקני בתוך 45 יום מרגע פרסומו - כלומר עד השבוע האחרון של חודש מרץ - משלוחי הנשק האמריקני לאותה מדינה יושהו.
  • המדיניות החדשה של הבית הלבן פורסמה בעקבות לחץ מצד הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן-הולן שרצה להוסיף סעיף חדש עם הנוסח הזה לחוק שעסק בחבילת הסיוע הצבאי לישראל ולאוקראינה.
  • בכירים אמריקנים אמרו שמנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הסנאטור צ'אק שומר אמר לבית הלבן כי הוא מודאג שהצבעה על הסעיף החדש תפצל את הסיעה הדמוקרטית בסנאט וביקש שהממשל ימצא תחליף שלא יצריך חקיקה.
  • "אני ושאר הסנאטורים שתמכו בסעיף החדש הבהירו לסנאטור שומר שאנחנו נחושים להביא אותו להצבעה אם לא נצליח ליישם את המדיניות הזו בדרכים אחרות באמצעות פעולה של הרשות המבצעת. הלחץ שלנו והעובדה שההתחייבות שאנחנו מבקשים בנוגע לאספקת נשק היא הגיונית גרמו לכך שהממשל האמריקני עבד איתנו על הנושא הזה", אמר ואל הולן לוואלה!.
  • ואן הולן ציין כי באמצע ינואר הוא קיים שיחה בנושא עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ועוד שבעה סבבים של מו"מ עם בכירים אחרים בבית הלבן עד שגובש מזכר המדיניות החדש, שנשמר בסוד עד לפרסומו מוקדם יותר החודש.
  • "עשינו את זה כדי להבטיח שאספקת נשק אמריקני עולה בקנה אחד גם עם הערכים שלנו וגם עם האינטרסים שלנו", אמר ואן הולן.
sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
חיילי צה"ל ברצועת עזה, 25 בפברואר 2025. דובר צה"ל
"להבטיח שאספקת נשק אמריקני עולה בקנה אחד גם עם הערכים שלנו". כוחות צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

מאחורי הקלעים:

  • בכירים בממשל האמריקני קיימו אמש שיחות עם מקביליהם הישראלים בלשכת ראש הממשלה, משרד הביטחון ובשגרירות ישראל בוושינגטון, עדכנו אותם באופן רשמי לגבי המדיניות החדשה והעבירו להם את טיוטת מכתב ההתחייבות שעליו צריכה ישראל לחתום, כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • בכיר ישראלי אמר כי האמריקנים ביקשו שישראל תספק את מכתב ההתחייבות החתום עד אמצע חודש מרץ. לדבריו, ישראל תצטרך להחליט כעת איזה גורם בממשלה יחתום על המכתב.
  • שיחות דומות קיימו בימים האחרונים בכירים אמריקנים עם עוד כמה עשרות מדינות ברחבי העולם שמקבלות סיוע ביטחוני אמריקני.
חיילי צה"ל ברצועת עזה, 25 בפברואר 2025. דובר צה"ל
משלוחי הנשק בסכנת השהיה. לוחם צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

מה הם אומרים:

  • "בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר לוואלה!: "אנחנו ממשיכים ליישם את מזכיר ביטחון הלאומי מספר 20, ומקיימים דיונים עם השותפים הביטחוניים שלנו ברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully