וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכה על השמיים: חיל האוויר וחיזבאללה נאבקים על חופש הפעולה מעל לבנון

עודכן לאחרונה: 27.2.2024 / 9:24

מ-2006 מתנהלת מערכה בין חיזבאללה לצה"ל על חופש הפעולה האווירי בשמי לבנון. החוקים הלא כתובים ברורים עבור נסראללה, שחותר בכל כוחו כדי לשנות אותם לקראת "היום שאחרי". צה"ל ערוך לרגע בו ינסו להפיל מטוס מאויש, אך מה יעשה כשיחליטו על מלחמת "אין ברירה" בצפון?

בווידאו: הפלת כטב"ם, לבנון, 26 בפברואר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

חיזבאללה מנסה כבר כמה חודשים להפיל כלי טיס של חיל האוויר מעל שמי לבנון. וכשאתה מנסה הרבה - בסוף אתה מצליח. אתמול הצליחו פעילי ארגון הטרור להפעיל טיל קרקע-אוויר ולפגוע בכלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"מ) ישראלי מסוג 'זיק'. הדבר מהווה סוג של ניסיון פגיעה בעליונות של החיל, שבמשך 24/7 אוסף מודיעין על פעילות חיזבאללה ואיראן במרחב ונכון לסכל כוונות טרור.

אז למה צה"ל חייב היה להגיב ביד קשה להפלת הכטמ"מ? כי חלק מעיצוב גבולות המערכה המוגבלת בזירה הצפונית הוא על חופש הפעולה האווירי ולא רק על שיגורי הנ"ט, הרקטות, והכטמ"מים המתאבדים על העורף הישראלי.

משנת 2006 מתנהלת מערכה מתמשכת בין חיזבאללה לצה"ל, והארגון השיעי יעשה הכול כדי לקזז או לפגוע בחופש הפעולה האווירי הישראלי. החוקים הלא כתובים היו מאוד ברורים וחדים עבור חסן נסראללה והוא חותר לשנות אותם לקראת "היום שאחרי".

כטב"ם של חזבאללה בשטחי ישראל. 11 באוקטובר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
כטב"ם של חיזבאללה בשמי ישראל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המבקרים החריפים של מדיניות הממשלה טוענים שחיזבאללה זרע הרס בצד הישראלי, ויצר סוג של רצועת ביטחון בשטח הישראלי. בכמה פעולות הצליחו בארגון הטרור לגרום להרחקה של עשרות אלפי אזרחים מקרית שמונה והישובים סמוכי הגדר מבלי לחצות עם מחבל אחד את קו הגבול.

המתנגדים למלחמה טוענים בשלב הזה כי חיזבאללה שילם מחיר כבד עד כה בהרג מפקדים בכירים, תשתיות טרור עליהן עמל במשך כעשרים שנה. זאת בנוסף להשמדת ארסנל נשק שקידם למרחב דרום לבנון, והנעת עשרות אלפי אזרחים לבנונים מבתיהן.

חרף הביקורת והטענות, הצדדים - הישראלי והלבנוני, די שומרים על מסגרת המערכה המוגבלת ומעת לעת פורצים מעטפת תגובות. ביום שני האחרון זה קרה, כשצה"ל תקף בעלבכ בקרבת הגבול הסורי וחיסל פעילי חיזבאללה לראשונה בטווח של 100 ק"מ מהגבול. לאחר מכן חיסל מח"ט של חיזבאללה, הבכיר החמישי שחוסל מהארגון השיעי כולל מפקד כוח רדואן. כל אחד מהם מהווה אגרוף בבטן לנסראללה. המציאות הביטחוני רחוקה ממצב של אסקלציה בלתי ניתנת לשליטה. היא נשלטת על ידי שני הצדדים שמתהלכים על בהונות למרות היקף ריח חומר הנפץ באוויר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
כטב"מ הרון-1 (שובל) חמוש של טייסת 200. חיל האוויר, דובר צה"ל
כטב"מ הרון-1 (שובל) ישראלי חמוש של טייסת 200/דובר צה"ל, חיל האוויר

מה כן? אי אפשר להתעלם שבאוויר מרחף האיום לפגוע במטוסים מאוישים של חיל האוויר, כפי שאירע בשנת 2018 בגבול הסורי אחרי 34 שנות שקט.

בקצב הזה לא ניתן להחזיר את התושבים לבתיהם, גם אם חיזבאללה ינצור את האש. לכן השאלה הבאה היא איך תסתיים המערכה הנוכחית? האם על ידי הפסקת האש בכפוף להסכם מדיני ? האם על ידי הרחבה של העימות ברדיוס הפעולה ובהיקף האש וסוג המטרות? או אולי בהידרדרות למלחמה הכוללת תמרון קרקעי רחב היקף?

בהינתן מצב שבו הדרג המדיני יחליט על מלחמת אין ברירה כדי להחזיר אזרחים אל בתיהם, יהיה על צה"ל להימנע מלהיגרר למלחמה אלא להיות הצד שבוחר את העיתוי הנכון מבחינתו ולהפתיע במתקפת מנע רחבה - כולל מרכזי כובד במדינת לבנון. יש לחיל האוויר ולמודיעין את כל הכלים לממש מתקפה עוצמתית שכזו, ורק לאחר מכן להתחיל בתמרון קרקעי. חרף המחיר הכבד שישלם העורף הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully