וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרוע היבשה הגיעה לא מוכנה לאיום מנהרות הטרור - וטרם החלה לתחקר את עצמה

עודכן לאחרונה: 26.2.2024 / 11:24

בכירים בצה"ל הביעו ביקורת על הליך הפקת הלקחים בזרוע על תפקודה עוד שנים לפני הטבח בדרום, שמשפיעה על התמודדותם עם השמדת המנהרות בעזה ובלבנון. "הם לא התאימו את את עצמם לתרחיש של פעולה קרקעית", טען קצין בשיחה סגורה. "זה יצר עומס בטיפול במנהרות"

חיסול מחבלים מטווח קצר ואיתור משגר רקטות במעבדה רפואית/דובר צה"ל

מקורות במטה הכללי של צה"ל חשפו היום (שני) כי בלב התחקירים על התנהלות הצבא ב-7 באוקטובר, לצד הרמטכ"ל, אמ"ן, חיל האוויר, חיל הים וגורמים נוספים - תעמוד באופן בולט זרוע היבשה. לוואלה! נודע כי מפקד הזרוע, האלוף תמיר ידעי, מינה צוות להפקת לקחים מהתמרון היבשתי ברצועת עזה - אך טרם החל לתחקר את התהליכים שקדמו למלחמה, ואת תפקודה ב-7 באוקטובר.

תחום נוסף שמעורר ביקורת במטה הכללי של צה"ל הוא המוכנות של כוחות היבשה לפעילות בתוואי המנהרות התת-קרקעיות ברצועה ובלנון. "חווינו את עולם המנהרות ההגנתיות וההתקפיות בקיץ 2014, במבצע צוק איתן, והיינו צריכים להמציא יש מאין תוך כדי לחימה. במבצע מגן צפוני ראינו כיצד חיזבאללה מתכונן לעולם התת קרקע ונערך במערכים מבוצרים בכפרים בדרום לבנון. אמ"ן הצביע על התחזוקת בתחום המנהרות", גורם ביטחוני המתמחה בתחום ההנדסה. "בזרוע היבשה לא השכילו להתאים את מבנה החטיבה והגדוד לאיומים בלבנון וברצועת עזה במסגרת תרחיש מלחמה שיכלול תמרון. כאילו לא האמינו בפועל שנתמרן".

הגורם הוסיף כי בפועל "כל העומס ההנדסי לטיפול המנהרות מוטל על יחידות מיוחדות בקצה החוד המבצעי בזכות גמישות ויכולת טכנולוגית, ולאחר מכן ובעיקר על יחידת יהל"ם". הוא הסביר: "הלחץ הגדול מופעל על יהל"ם שיש לו כוח אדם מוגבל והיא תחת עומס בכל מה שקשור לטיפול במנהרות. זו הסיבה שהשמדת מנהרות ברצועה לוקחת הרבה זמן".

האלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה בצה״ל. דובר צה"ל
האלוף תמיר ידעי, מפקד זרוע היבשה בצה״ל/דובר צה"ל

קצין צה"ל שמתמחה בתמרון, התייחס לפערים שהתגלו בפעולה היבשתית ברצועת עזה. "היה נכון אחרי צוק איתן להקים מחלקת להשמדת תת קרקעית כמו שיש מחלקת מרגמות. אם היו משמרים את הידע המצטבר מאז צוק איתן בכל הגדודים, קצב השמדת המנהור וההבנה איך מזהים, איך מנטרים וממפים ואיך משמידים היה הרבה יותר מהר. כולם תלויים ביהל"ם ובחלק מהמקרים בגדודי ההנדסה ולכן העבודה מורכבת ואיטית".

"זרוע היבשה לא יכולה להתעלם מהאופן שבו בוצעו תרגולות בסיס ב-7 באוקטובר. מהאופן שבו הגנו על קו הגבול וכולל, טכניקות קרביות, ושיטת הפעולה וההגנה על המוצבים", טען קצין בכיר בצה"ל. "את היסודות, את הבסיס צריכה לשכלל כל הזמן זרוע היבשה. מה צורם? שנראה כאילו לא מפיקים אף לקח רציני וחוזרים לאותן טעויות של ה-7 באוקטובר".

"לזרוע יש אחריות ברורה על בניין כוח של כוחות היבשה עם כל מה שמשתמע מכך", אמר קצין נוסף בפורום סגור, "מי שאחראי על סדר הכוחות זה מפקד הזרוע. הוא ושאר האלופים אחראים על התאמת התפיסה למציאות הביטחונית, תורת הלחימה, טכניקות קרביות, בהתאם לאמצעי הלחימה והסדרת הכמות בגדודים ובחטיבות מערכי השיעור וההדרכה, ההטמעה בפועל של כל שינוי, האימונים ובחירום".

עוד נודע לוואלה! כי צוות תחקור בראשות האלוף נמרוד אלוני, בעבר מפקד אוגדת עזה, שמונה לבדוק את תפיסת ההגנה בגבולות של שלום לאחר הפיגוע ביוני - טרם השלים את עבודתו - מה שיכול היה לתרום לראייה הכללית של הגנת הגבולות כולל ברצועת עזה. בפיגוע, שקדם בכמה חודשים בודדים ל-7 באוקטובר, חדר שוטר מצרי דרך הגבול עם מצרים, הרג לוחם ולוחמת והרג בחילופי אש לוחם נוסף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
פלסטינים ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90
השמדת מנהרה ששימשה בכירים בחמאס, 21 בפברואר 2024. דובר צה"ל
השמדת מנהרה ששימשה בכירים בחמאס, 21 בפברואר 2024/דובר צה"ל

"מדובר בצוותי למידה להפקת לקחים מהתמרון להמשך הלחימה ולא מאירועי ה-7 באוקטובר", נמסר מדובר צה"ל. "הלחימה בעזה נמשכת גם בעת הזו ועל כן נדרש להפיק לקחים מהתמרון לקראת המשך המלחמה בכלל הגזרות. צוות התחקור המערכתי אשר בחן את התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות של שלום הושלם והיה אמור להיות מוצג בחודש אוקטובר. ההצגה נדחתה בעקבות המלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully