וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזרקו למים העמוקים": גדוד בחיל הרבנות הצבאית החל בתעסוקה מבצעית ביו"ש

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 13:55

גדוד הסריקה של החיל מורכב מלוחמי מילואים ועד היום לא תפסו קווים מבצעיים במסגרת תפקידם. תפקיד היחידה הוא לסרוק חללים ולאסוף ממצאים, אולם הלוחמים ביקשו לצאת לפעילויות כמו חבריהם מהיחידות הקודמות שלהם. "היה חשוב להם לקחת חלק גם בתפקידי לוחמה"

בווידאו: תיעוד מפעילות הכוחות באוגדת יהודה ושומרון/צילום: דו"צ

לראשונה מאז הקמת גדודי היס"ר, גדודי הסריקה של חיל הרבנות הצבאית, החלו הגדודים לתפוס קווים מבצעיים ביו"ש. הגדוד הראשון שתופס קו מבצעי הוא גדוד יס"ר גולן, עליו מפקד סא"ל נחום נתנאל קינן. הגדוד כבר החל לתפוס ביום חמישי האחרון קו בחטמ"ר אפרים.

גדודי היס"ר מורכבים מלוחמי מילואים, בעלי הכשרת רובאי 07, שהגיעו מחטיבות השדה הרגילות והוסבו בשירות המילואים שלהם ליחידות הסריקה, שתפקידם לסרוק ולאסוף אחר חללים ואחר ממצאים בשטח. מאז פרוץ המלחמה הופעלו היס"רים השונים בזירות האסון של פרוץ המלחמה, וכן גם בתוך הרצועה, במטרה לאתר אחר החללים ולהביאם לקבורה. עד היום גדודי היס"ר לא תפסו קווים מבצעיים במסגרת תפקידם.

מאחורי השינוי עומדים חיילי היס"רים עצמם, שביקשו לצאת לפעילות מבצעית כמו חבריהם מהיחידות הקודמות שלהם, שנשארו ביחידות המילואים של החטיבות הלוחמות מהם הגיעו. הבקשות הללו החלו להגיע כבר לפני מספר שנים. "היה חשוב ללוחמים בגדוד לקחת חלק גם בתפקידי לוחמה, מעבר לתפקידם ביס"ר, שכן זאת היתה הכשרתם המקורית בצבא" אומרים גורמים המעורים בפרטים.

גדוד גולן, יחידת הסריקה של חיל הרבנות הצבאית בקו בחטמ"ר אפרים. ללא קרדיט, אתר רשמי
גדוד גולן בפעילות מבצעית בחטמ"ר אפרים/אתר רשמי, ללא קרדיט

היוזמה להשתמש בחיילי היס"ר לתפוס קווים מבצעיים קודמה מאז פרוץ המלחמה ע"י קינן וחייליו ביס"ר גולן, וקיבלה סיוע מאנשי מטה הרבנות הצבאית. בפרוץ המלחמה נשלחו שניים מפלוגותיו של קינן לדרום הארץ והצטוותו ליס"ר דרום. במסגרת הפעילות הזאת לקחו חיילי יס"ר גולן חלק בסריקות שהתבצעו ביישובי העוטף. בהמשך נכנסו אותם חיילי יס"ר גולן, יחד עם חיילי יס"ר דרום, לסריקות שבוצעו באזור בית החולים שיפא. שתיים מפלוגותיו של קינן נותרו ברמת הגולן, כדי לתת מענה במידה וגזרה זו תתחמם.

בנקודת הזמן הזאת, ובזמן שהוא מפקד על גדוד שפזור החל מגבול מצרים ועד לחרמון, הבינו קינן וקצין האג"ם של חיל הרבנות הצבאית, כי חסר כוח אדם רב בצה"ל לפעילות שוטפת, לאור כוחות המילואים הרבנים שנשלחו ללחימה בעזה ולהיערכות בצפון. המשמעות היתה שהחיילים, הסדירים והמילואימניקים, שלרוב תופסים את הקווים המבצעיים ביו"ש, היו עסוקים, ויהיו עסוקים, בזירות אחרות בארץ. אנשי הרבנות שיבצו את היס"רים השונים לסבבי פעילות מבצעית ביו"ש, וכאמור, החל מיום חמישי שעבר, החל יס"ר גולן, לראשונה מאז הוקמו הגדודים, לתפוס קו ביו"ש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גדוד גולן, יחידת הסריקה של חיל הרבנות הצבאית בקו בחטמ"ר אפרים. ללא קרדיט, אתר רשמי
גדוד גולן בפעילות מבצעית בחטמ"ר אפרים/אתר רשמי, ללא קרדיט

מדובר באירוע דרמטי במיוחד, שמורכב משני חלקים. הראשון, הוא שינוי תודעתי רחב היקף, שכן עד היום חיל הרבנות הצבאית לא נתפס כחיל לוחם, וכעת היחידות הלוחמות שלו יוצאות לפעילות מבצעית. החלק השני הוא הצורך ביצירת תשתית לוגיסטית רחבה שלא היתה עד כה בחיל הרבנות הצבאית, שכן לוגיסטית מדובר בפרוצדורה רחבה הרבה יותר מאשר תפעולם השוטף של היס"רים. הכנת גדוד לתעסוקה מבצעית לוקחת לרוב כשלושה חודשים, אך יס"ר גולן הוכשר לתפקיד תוך כחודש בלבד. ב11 לינואר שוחררו חיילי היס"ר לאחר שגויסו למילואים בפרוץ המלחמה, כשעוד באותו יום נקבע להם השיבוץ לתחילת הפעילות ביו"ש. מאז עבדו בצה"ל לבנות את המערכת ואת תוכנית ההכשרה עבור הגדוד, כך שכניסתו לקו תעשה בצורה החלקה ביותר.

האתגר המרכזי היה הקמת פלוגת מפקדה, שעבור הגדודים שרגילים בפעילות מבצעית מעין זו היא דבר שאי אפשר לפעול בלעדיו. לאור העובדה שעד היום לא תפסו הגדודים קווים מבצעיים, לא היתה קיימת פלוגה כזו, ולכן נוצר הצורך להקים אותה מאפס ותוך לוח זמנים צפוף למדי. מי שהתגייסו לסייע בהקמת פלוגה זו הם אנשי אלמ"ר (אגד לוגיסטי מרחבי) גולן, ששלח חלק מחייליו מכלל יחידות האלמ"ר עבור פלוגת המפקדה של היס"ר. אלמ"ר גולן הוא היחידה בה מוצב יס"ר גולן בימי שגרה.

גדוד גולן, יחידת הסריקה של חיל הרבנות הצבאית בקו בחטמ"ר אפרים. ללא קרדיט, אתר רשמי
גדוד גולן בפעילות מבצעית בחטמ"ר אפרים/אתר רשמי, ללא קרדיט

"מדובר בחיילים שנזרקו למים העמוקים ומאז הם עושים עבודה מעולה. בימים הספורים מאז שהם החלו בפעילות שלהם בגזרה הם כבר הספיקו לפעול בשורה ארוכה של אירועים, כולל מעצרים מרובים ברחבי השטח. בהתחלה היה מעט חשש, כי מדובר בגדוד שמעולם לא עשה משהו דומה לזה עד היום, אבל מהר מאוד הבנו שהם יודעים טוב מאוד את העבודה" אומרים גורמים צבאיים.

מאז פרוץ המלחמה צה"ל פועל רבות בגזרת יו"ש, כאשר מאות מחבלים נעצרו עד היום ורבים חוסלו. מדובר בגזרה שאמנם לא זוכה לפוקוס ציבורי נרחב מאז פרוץ המלחמה, לאור העובדה שרוב הקשב מופנה לרצועת עזה ולחזית הצפונית, אך יחד עם זאת מדובר בזירה שהפעילות לא פוסקת לרגע. האתגר הגדול שעומד בפני כוחות הביטחון הוא חודש הרמדאן הקרב. "מדובר באתגר שכל שנה הוא מורכב, אבל השנה לאור הנסיבות הוא מורכב במיוחד. לא סתם צה"ל נערך בצורה מעמיקה לתקופה הזו. יש כל הזמן אימונים שנועדו להכין את הכוחות לתקופה נפיצה במיוחד" אומרים גורמים בצה"ל.

גדודי היס"ר השונים שובצו לפעילות מבצעית ביו"ש לחודשים הבאים, כאשר גורמים ברבנות הצבאית אומרים למצב הרוח כי לפי מצב העניינים כיום, לאור המציאות החדשה מאז פרוץ המלחמה, מדובר בשינוי קבוע. "כל מי שנחשף לנתונים ולתוכניות הבין שצריך עוד כוח אדם לוחם. לרבנות הצבאית יש שורה של גדודים שיכולים לבצע את המשימה הזאת, ולכן זה מהלך טבעי ומתבקש שהיא תיכנס מתחת לאלונקה ותתרום גם בזירה הזאת" אומרים גורמים בחיל הרבנות הצבאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully