וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מזהירים: "אם לא ימצא תחליף לאונר"א, ישראל תישא באחריות למשבר בעזה"

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 10:56

ללא הארגון קשה לספק סיוע הומניטרי במיוחד באזורים בהם אין משילות, כמו בצפון הרצועה, לשם משאיות הסיוע כבר אינן נכנסות. חרף הקריאה לפרק את אונר"א מצד הדרג המדיני, עד כה לא נעשו פעולות להקמת חלופות. "אם לא ימצאו, בדרג המדיני יצטרכו לדבר על ממשל צבאי"

בווידאו: פשיטות על תשתיות טרור ואיתור פצצות מרגמה בשקי אונר"א/צילום: דו"צ

גורמים במערכת הביטחון הזהירו כי סגירת אונר"א, הגוף הלוגיסטי הגדול ברצועת עזה, ללא שיימצא לו תחליף - עשוי להביא לכך שישראל תישא באחריות למשבר הומניטרי ברצועה. לדברי גורמים במערכת הביטחון, ללא אונר"א קשה מאוד לספק סיוע הומניטרי במיוחד באזורים בהם אין משילות.

בהערכות המצב הביטחוניות שהתקיימו בימים האחרונים בפני הדרג המדיני, הציגו בכירי צה"ל וגורמים במערכת הביטחון את המציאות ההומניטרית ומשילות חמאס ברצועת עזה.

בצפון רצועת עזה יש אובדן משילות של חמאס, אין אכיפת סדר ציבורי וכמעט ולא נכנסות משאיות סיוע הומניטרי בגלל חשש לביזה. במחנות המרכז, מתקיים ציר הומניטרי אך הוא עלול להסתיים ברגע שיתחיל תמרון קרקעי של צה"ל לעבר מחנות נוציראת ודיר אל בלאח. בתוך כך, חאן יונס כבר לא מוגדרת כעיר הומניטרית מאחר שרוב התשתיות של מזון, מים ושירותים רפואיים עברו רובן לרפיח בגלל התמרון הקרקעי.

חלוקת מזון בעזה. רויטרס
ללא תחליף לאונר"א יהיה קשה לספק סיוע הומניטרי ברצועה. חלוקת מזון בעזה/רויטרס

גורמים במערכת הביטחון הזהירו את הדרג המדיני כי ברקע היחלשות חמאס, והכוונות להוציא את אונר"א מרצועת עזה, יהיה קשה מאוד לספק סיוע הומניטרי, במיוחד שיש אזורים בהם אין משילות, אכיפת חוק וסדר, וכנופיות חמושים בוזזות מזון, מים וציוד רפואי, כולל ציוד לחורף.

לפי הגורמים, "בשלב הזה אין תחליף לאונר"א ברצועת עזה, ומי שרוצה לבטל אותו חייב למצוא לו מהר מאוד תחליף, אחרת צה"ל יצטרך לקחת אחריות מלאה מממשל צבאי ועד אבטחת שיירות הומניטריות לכל רצועת עזה, כדי להבטיח שאכן מחלקים מזון לאזרחים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
כוחות צה"ל נלחמים בצפון, מרכז ודרום רצועת עזה. דובר צה"ל
"צה"ל יצטרך לקחת אחריות מלאה". כוחות צה"ל בצפון הרצועה/דובר צה"ל

חרף ההתבטאויות של הדרג המדיני לפרק את אונר"א, לא התקיימו עד כה פעולות להקמת גופים חדשים או חלופיים לסיוע הומניטרי ברצועת עזה. זאת, תוך התייחסות ל-1.3 מיליון פלסטינים שעברו מצפון ומרכז העיר עזה לחאן יונס ורפיח.

בתוך כך הדגישו הגורמים, כי צה"ל נערך לתמרון במחנות המרכז וברפיח. לדבריהם, צה"ל יידרש להעתיק תשתיות הומניטריות מרפיח למקומות אחרים כדי לאפשר לחימה במרכז צפוף ובנוי. "אנחנו יודעים לעשות את זה, למרות הרגישות, אם נתנהל בחוכמה ובתיאום עם מצרים, ארה"ב, ארגוני הסיוע המקומיים וגורמים בקהילה", אמר גורם ביטחוני. הוא הוסיף, "יש שבעה בתי חולים שדה במרחב. אי אפשר יהיה להשאיר את כולם באותו מקום. את התהליך הזה כמו אחרים נצטרך לקחת בחשבון. אחרת בכל משבר שיתפתח צה"ל יצטרך להיות אחראי. בתרחיש שכזה מישהו בדרג המדיני צריך כבר לדבר על ממשל צבאי - במידה ולא יהיו חלופות מקומיות או אזרחיות שיודעות לנהל את האירוע של רצועת עזה". עוד ציין כי "כבר עכשיו רואים הפגנות ברצועה. מחאות של אנשים רעבים. זה יילך ויתגבר", הזהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully