וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמים זועמים על אגרת הפרקליטה הצבאית: "מרגיש כמו סטירת לחי"

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 21:36

החיילים וקציני המילואים מתחו ביקורת על האגרת, שהזהירה מפני מעשים פסולים של חיילים בלחימה ברצועה: "נכון היה לנסח אותה אחרת. אם היו מקרים חריגים, שיטופלו בחומרה". עוד ציינו שלא קיבלו הכוונה משפטית בעת לחימה: "זה סוג של כסת"ח, להפריד בין 'הם' ו'אנחנו'"

הרמטכ"ל: "צה"ל כפוף לדרג המדיני, אך ההחלטה על התחקיר היא צורך מבצעי"/ניב אהרונסון

חיילים וקציני מילואים מתחו ביקורת חריפה על פרסום האגרת אתמול (רביעי) של הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, בה הזהירה מפני מעשים של חיילי צה"ל ברצועה, ש"חוצים את הרף הפלילי".

"יצאנו מהשטח, אנחנו פותחים את המכשירים הסלולריים, ומה אנחנו מגלים? אגרת נזיפה מהפצ"רית. זה התחושה שעלתה לי באותו רגע", אמר קצין מילואים שנמצא במילואים יותר משלושה חודשים. "קראתי את האגרת. הייתי בוחר לכתוב אותה אחרת לגמרי. חיילי צה"ל התמודדו ומתמודדים עם אויב אכזרי ביותר שאין לא שום קווים אדומים. במציאות בלתי הגיונית ומורכבת זו, נכון היה לנסח את האגרת הזו אחרת. יותר לדייק למה ולמי היא מתכוונת. הרמטכ"ל והאלופים צריכים להתבטא בנושא ולהבהיר את עמדתם לגבי כלל הצבא".

לוחמי מילואים שקראו את הפרסומים על האגרת אמרו, כי לא ראו בשטחי רצועת עזה ולו פעם אחת יועצים משפטיים, ולא עברו סדנאות או הרצאות מיוחדות בנושא דיני מלחמה. "מה הרגשתי כשקראתי את האגרת? הרגשתי תחושת כסת"ח. סוג של 'הם' ו'אנחנו'. אם היו מקרים חריגים? שיטופלו בחומרה. אבל שלא יתנו תחושה אחרת לכלל הלוחמים והמפקדים שעזבו את הבית ורצו להילחם גם מבלי שיקראו להם. אחר כך הגיעו צווי 8. הפרסום הזה הוא סוג של סטירת לחי. ולמה דווקא עכשיו? מה קרה בדיוק עכשיו? היו אגרות אחרות בראשית המלחמה? אני לא ראיתי".

כוחות צה"ל נלחמים בצפון, מרכז ודרום רצועת עזה. דובר צה"ל
" אם היו מקרים חריגים? שיטופלו בחומרה". לוחמים ברצועת עזה/דובר צה"ל

באגרת שפרסמה אתמול הפרקליטה הצבאית הראשית, כתבה: "נתקלנו גם במקרים פסולים של התנהלות החורגת מערכי צה"ל ומן הפקודות. בתוך כך, נכללות התבטאויות לא ראויות, המעודדות תופעות פסולות, הפעלת כוח בלתי מוצדקת מבצעית, לרבות כלפי עצורים, ביזה, הכוללת שימוש או הוצאת רכוש פרטי שלא לצורך מבצעי והרס רכוש אזרחי בניגוד לפקודות".

עוד הדגישה הפרקליטה הצבאית הראשית, "חלק מאירועים חורגים מהתחום המשמעתי, וחוצים לרף הפלילי. מעשים והתבטאויות אלה. מצד יחידים שאינם מייצגים את הכלל, מנוגדים להיותו צה"ל צבא מקצועי, ערכי וממלכתי ומקומם לא יכירם בצה"ל".

לאחר שיחה עם מפקדים ולוחמים אתמול, הועברו שאלות לדובר צה"ל בדבר הפעילות של הפרקליטות הצבאית בזירה הדרומית, ובהן: כמה אגרות הוציאה הפרקליטה הצבאית הראשית מתחילת המלחמה, כמה הרצאות וסדנאות קוימו במהלך המלחמה ברצועת עזה ולמי, האם הופצו חוברות, כמה יועמ"שים הצטרפו למפקדים בשטח.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יפעת תומר-ירושלמי. דובר צה"ל
האלופה יפעת תומר-ירושלמי/דובר צה"ל

בדובר צה"ל בחרו לענות בצורה כללית: "הפרקליטות הצבאית פועלת ביחד עם המפקדים למימוש משימתה - לסייע לצה"ל להשיג את מטרותיו בהתאם לדין. בתוך כך, מוענק ייעוץ משפטי למפקדים בצה"ל בנושאי דיני לחימה ומופעל מערך הייעוץ המשפטי האופרטיבי. קציני המערך משולבים במפקדות הפעלת הכוח בצה"ל באופן קבוע, משתתפים באימונים ובתרגילים, ומעבירים הכשרות למפקדים, באופן שוטף. בכל שנה מועברות באמצעות בית הספר למשפט צבאי ומחלקת הדין הבין-לאומי מאות הרצאות הכשרה למפקדים, לעשרות קהלים שונים, בכלל הדרגים, בתחומים מגוונים הנוגעים למשפט הבין-לאומי.

"מעבר לכך, הוראות ופקודות הצבא המסדירות את הפעלת הכוח בהלימה לצרכים המבצעיים נותנות ביטוי להוראות הדין הישראלי והדין הבין-לאומי. החל מה-7 באוקטובר נפרסו קציני מערך הייעוץ המשפטי האופרטיבי בסדיר ובמילואים בכלל המפקדות מפעילות הכוח, בצפון ובדרום, ובכלל זה באוגדות המתמרנות, והם פועלים בשיתוף פעולה עם המפקדים במתן ייעוץ משפטי זמין ואפקטיבי, לטובת מימוש יעדי המלחמה בהתאם לדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully