וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם טווח של 700 ק"מ: "איראן החלה לספק לרוסיה מאות טילים בליסטיים"

עודכן לאחרונה: 22.2.2024 / 7:24

הברית הצבאית בין שתי המדינות הנתונות לסנקציות אמריקניות מעמיקה, ולפי דיווח ברויטרס, טהראן החלה בחודש שעבר לספק למוסקבה טילים עם טווחים שונים: "יהיו עוד משלוחים". אוקראינה, שנואשת לחידוש הסיוע האמריקני, טרם זיהתה שימוש בטילים איראניים בשדה הקרב

כוחות רוסיים אחרי כיבוש אבדייבקה, אוקראינה,/טלגרם

איראן החלה לספק לרוסיה מאות טילים בליסטיים, בהם כאלו עם טווח של עד 700 ק"מ - כך אמרו גורמים רשמיים לסוכנות הידיעות רויטרס, כחלק מהעמקת הברית הצבאית בין שתי המדינות הנתונות לסנקציות אמריקניות. טהראן כבר מספקת למוסקבה כטב"מים שבהם היא משתמשת במלחמה באוקראינה.

שלושה מקורות איראניים אמרו כי בין כ-400 הטילים שסופקו למוסקבה, רבים מהם הם חלק ממשפחת פאתח-110, טילים בליסטיים לטווח קצר. מומחים מעריכים כי הטילים הניידים הללו מסוגלים לפגוע במטרות של 300 עד 700 ק"מ.

אחד המקורות האיראניים סיפר כי המשלוחים החלו בתחילת החודש שעבר, לאחר שגובשה עסקה בפגישות בין גורמי צבא וביטחון איראניים ורוסיים שהתקיימו בטהראן ובמוסקבה בסוף השנה שעברה. גורם צבאי איראני אמר כי היו לפחות ארבעה משלוחי טילים עד עתה, ויהיו משלוחים נוספים בשבועות הקרובים. הוא סירב למסור פרטים נוספים.

משרד ההגנה האיראני ומשמרות המהפכה - האחראים על על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן - סירבו להגיב. משרד ההגנה הרוסי טרם הגיב.

שיגור טיל במהלך תרגיל של צבא איראן, 31 בדצמבר 2022. רויטרס
שיגור טיל במהלך תרגיל של צבא איראן/רויטרס

בכיר איראני אחר אמר כי חלק מהטילים נשלחו לרוסיה בספינה דרך הים הכספי ואחרים הועברו במטוסים. "יהיו עוד משלוחים", אמר בכיר איראני שני. "אין סיבה להסתיר את זה. מותר לנו לייצא נשק לכל מדינה שנרצה".

באוקטובר פג תוקפן של ההגבלות של מועצת הביטחון של האו"ם על ייצוא חלק מהטילים, המל"טים וטכנולוגיות אחרות של איראן. עם זאת, ארצות הברית והאיחוד האירופי שמרו על הסנקציות על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן על רקע חששות מייצוא נשק לשלוחיה במזרח התיכון ולרוסיה.

מקור רביעי, המעורה בנושא, אישר בפני רויטרס כי רוסיה קיבלה לאחרונה מספר רב של טילים מאיראן, מבלי לספק פרטים נוספים.

דובר הבית הלבן לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר בתחילת ינואר כי ארצות הברית מודאגת מכך שרוסיה קרובה לרכוש נשק בליסטי לטווח קצר מאיראן, בנוסף לטילים שכבר הגיעו מקוריאה הצפונית. גורם אמריקני אמר לרויטרס כי לוושינגטון יש ראיות לכך שהשיחות מתקדמות באופן פעיל, אך עדיין אין אינדיקציה לכך שהמשלוחים התקיימו. הפנטגון טרם הגיב.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא איראן, אבראהים ראיסי
במהלך פגישצו עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין 19 ביולי 2022. רויטרס
איראן כבר סיפקה לרוסיה כטב"מים רבים. פוטין וראיסי/רויטרס

התובע הכללי של אוקראינה אמר ביום שישי כי הטילים הבליסטיים שסופקו על ידי קוריאה הצפונית לרוסיה הוכחו כבלתי אמינים בשדה הקרב, כשרק שניים מתוך 24 ששיגוריהם תועדו פגעו במטרותיהם. מוסקבה ופיונגיאנג מכחישות את עסקאות הנשק ביניהן, אף שאלו אומתו גם בידי ארצות הברית.

הטילים האיראניים, לעומת הצפון קוריאניים, אמורים להיות מדויקים יותר, אך מקור צבאי אוקראיני אמר לרויטרס כי עדיין לא תועד שימוש כזה בשדה הקרב. משרד ההגנה של אוקראינה טרם הגיב.



שר ההגנה האוקראיני לשעבר אנדריי זגורודניוק אמר כי רוסיה מנסה למלא את ארסנל הטילים שלה בזמן שהעיכובים באישור חבילה גדולה של סיוע צבאי אמריקני בקונגרס הותירו את אוקראינה ללא תחמושת וציוד אחר.
"היעדר התמיכה האמריקנית פירושו מחסור בהגנה אווירית קרקעית באוקראינה. אז הם רוצים לצבור מאסה של רקטות ולפרוץ את ההגנה האווירית האוקראינית", אמר זגורודניוק, המכהן כיו"ר המרכז לאסטרטגיות הגנה, מכון ביטחוני שמושבו בקייב, ומייעץ לממשלה.

קייב הפצירה בטהראן להפסיק לספק לרוסיה כטב"מים, שהפכו למרכיב מרכזי במתקפותיה על ערים ותשתיות של אוקראינה, לצד מערך הטילים שלה. בדצמבר, חיל האוויר של אוקראינה אמר כי רוסיה שיגרה 3,700 מל"טים מדגם "שאהד" במהלך המלחמה, שיכולים לטוס מאות קילומטרים ולהתפוצץ בעת פגיעתם במטרה. בכל שבוע, מערכות ההגנה האווירית מצליחות להפיל עשרות מהם.

איראן הכחישה בתחילה כי סיפקה מל"טים לרוסיה, אך חודשים לאחר מכן אמרה כי היא עבירה מספר קטן מהם עוד לפני שמוסקבה פתחה במלחמה באוקראינה ב-2022.

"מי שמאשים את איראן באספקת נשק לאחד הצדדים במלחמה באוקראינה עושה זאת למטרות פוליטיות", אמר דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני ביום שני, כשנשאל על העברת המל"טים של טהראן לרוסיה. "לא העברנו שום מל"טים לטובת המלחמה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully