וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמנת נשיא האיטי מואשמת בתכנון הרצח שלו - כדי להחליף אותו

עודכן לאחרונה: 20.2.2024 / 11:31

מרטין מואיז, שנפצעה במהלך ההתנקשות הדרמטית במעונו של בעלה ז'ובנל ב-2021, הפכה לאחד מעשרות הנאשמים בפרשה שהותירה את המדינה הענייה באנרכיה. גם ראש ממשלה ומפקד משטרה לשעבר נאשמים במזימה, שבוצעה על ידי שכירי חרב קולומביאנים

בווידאו: אלמונים ירו למוות בנשיא האיטי במעונו/צילום: רויטרס

אלמנתו של נשיא האיטי האחרון, ז'ובנל מואיז, מואשמת בתכנון הרצח שלו ב-2021 במטרה להחליפו בעצמה - כך עולה מחקירת ההתנקשות הדרמטית, שאותה מוביל שופט מקומי, בהתפתחות דרמטית נוספת בפרשה שהותירה את מדינת האי הקריבי הענייה בכאוס מוחלט.

לפי מסמך בן 122 עמודים, שדלף לתקשורת המקומית, השופט וולטר ווסר וולטייר הגיש אישומים נגד כ-50 אנשים, בהם מרטין מואיז, אלמנת הנשיא, שלפיהם היא קשרה קשר עם ראש הממשלה הקודם קלוד ג'וזף כדי להתנקש בנשיא.

נאשם מרכזי נוסף הוא מפקד המשטרה לשעבר לאון שארל, המשמש כיום נציגה של האיטי לארגון מדינות אמריקה. הוא עומד בפני האישומים החמורים ביותר, בהם רצח וניסיון רצח, ואחזקה ונשיאה לא חוקית של נשק.

אלמנת נשיא האיטי, מרטין מואיז, בריאיון אחרי ההתנקשות. רויטרס
טוענת שהיא קורבן לרדיפה פוליטית. מרטין מואיז/רויטרס

החיסול אירע בליל 7 ביולי 2021, כשחמושים פרצו לחדר השינה שלו במעונו בירה פורט-או-פרינס, בפשיטה שבה נפצעה גם הגברת הראשונה. בחלוף שנתיים וחצי, היא הפכה לנאשמת והשופט הוציא צו מעצר לה וליתר המעורבים על מנת להעמידם לדין.

מואיז כתבה ברשתות החברתיות כי אלו מעצרים לא צודקים ורדיפה פוליטית.

במקביל, ג'וזף, אמר לעיתון "מיאמי הראלד" כי יורשו בפועל של הנשיא, ראש הממשלה הנוכחי אריאל הנרי, הוא המרוויח העיקרי. לדבריו, הוא מנצל את מערכת המשפט כדי לרדוף את יריביו ב"הפיכה קלאסית".

דובר מטעמו של ראש הממשלה אמר כי השופט הוא גורם עצמאי, "החופשי לפרסם את פסיקתו בהתאם לחוק ומצפונו".

נשיא האיטי ג'ובנל מויס ורעייתו בטקס לציון עשור לרעידת האדמה. 12 בינואר 2020. רויטרס
ג'ובנל ומרטין מואיז/רויטרס

הנרי מונה במקומו של ג'וזף, שעומד כיום במפלגת אופוזיציה, ימים לפני ההתנקשות בנשיא. הוא הבטיח לקיים בחירות, אך אלו נדחו עד להודעה חודשה. זאת, לטענתו, בשל רעידת אדמה הרסנית שפקדה את האי והשתלטותן של כנופיות חמושות על חלקים מהבירה. הבחירות האחרונות בהאיטי התקיימו ב-2016, וכהונתם של הסנאטורים האחרונים תמה בינואר אשתקד.

כוח בינלאומי בהובלת קניה, שקיבל מנדט ממועצת הביטחון של האו"ם, אמור להתפרס בהאיטי כדי לתמוך במשטרה המקומית, לבקשתו של הנרי. עם זאת, מעשי ניצול של משימות בינלאומיות קודמות וביקורת על ממשלתו של הנרי גרמו לספק בקרבות מדינות שונות לגבי הצלחת הכוח החדש.

רוכב אופנוע נוסע דרך מחסום בוער בפורט-או-פרינס, האיטי, 18 בינואר 2024. רויטרס
הממשלה מבקשת סיוע בינלאומי להתמודדות עם הכנופיות. הפגנות בהאיטי, בחודש שעבר/רויטרס

ההתנקשות במואיז נחקרת גם בארצות הברית, ושישה מ-11 נאשמים הודו במזימה לשלוח שכירי חרב קולומביאנים כדי לחטוף את הנשיא - תכנית ששונתה ברגע האחרון למזימה לחיסולו. לפי האישומים בארצות הברית, הקושרים תכננו להחליף את מואיז בכומר כריסטיאן עמנואל סאנון, המחזיק גם באזרחות אמריקנית.

ב-10 לחודש, בית משפט במיאמי גזר מאסר עולם על מודיע לשעבר של הרשות לאכיפת הסמים של ארצות הברית (DEA), שהיה אחד מהנאשמים בפרשה.

באותו היום, דוח של האו"ם ציין כי חודש ינואר האחרון היה הקטלני ביותר זה שנתיים, עם יותר מ-1,100 נרצחים, פצועים או חטופים. כמה ימים קודם לכן, פרצו הפגנות נגד הממשלה בעקבות הבטחתו של הנרי להתפטר ב-7 בפברואר, אך הוא חזר בו בטענה שיש להחזיר את הבטיחון כדי לקיים בחירות חופשיות והוגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully