וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הושג רוב של 90: ההצעה להדחה של ח"כ עופר כסיף נפסלה

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 21:36

85 ח"כים הצביעו בעד ההדחה, בהם חברי הקואליציה, ישראל ביתנו וחלק מחברי המחנה הממלכתי ויש עתיד. מההצבעה נעדרו יאיר לפיד, בני גנץ וגדי איזנקוט, וכל חברי הכנסת מהעבודה. לאחר הקראת תוצאות ההצבעה החלה מהומה בכנסת

סדרני הכנסת מפרידים בין יור עוצמה יהודית לחברי חד"ש- תעל ואיימן עודה שהוצא מהמליאה./ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת הצביעה היום (שני) נגד ההצעה להדחתו של ח"כ עופר כסיף (חד"ש), שחתם על עצומה התומכת בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין בהאג. ההדחה נפסלה בשל העובדה כי לא הושג הרוב הדרוש של 90 ח"כים שהצביעו בעדה. לאחר הקראת תוצאות ההצבעה, מהומה החלה בכנסת, בה זעמו חלק מהח"כים על הכשלת המהלך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל חברי הקואליציה הצביעו בעד, כך גם חברי ישראל ביתנו. חברי הסיעות הערביות הצביעו נגד. חברי מפלגת העבודה לא נכחו, כך גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ורוב חבריה, בודדים הצביעו בעד. במחנה הממלכתי, בה העניקו חופש הצבעה, בני גנץ, גדי איזנקוט, אלון שוסטר ומיכאל ביטון לא הגיעו להצבעה. חברי תקווה חדשה, יחד עם חילי טרופר, מתן כהנא ואורית פרקש הכהן הצביעו בעד ההדחה.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, שיזם את הליך ההדחה אמר בתגובה להכשלתו: "עופר כסיף חייב תודה ענקית ליאיר לפיד ויש עתיד על כך שניצל היום בעור שיניו מהדחה, אחרי שתמך במאבק המזויין נגד מדינת ישראל. אני מצטער על חיילי וחיילות צה"ל, שלשיטתו של כסיף הם פושעי מלחמה, ומבחינתו צריכים לעמוד לדין בינ"ל. אמשיך לפעול כדי להוציא מהכנסת את מי שפועל כנגד קיומה של מדינת ישראל".

לפיד אמר בתגובה: "מצער שאביגדור ליברמן וישראל ביתנו מעדיפים לעשות סיבוב על חיילי צה"ל במקום באמת להדיח את עופר כסיף בדרך הנכונה - להסיר את חסינותו ולהעמיד אותו לדין".

ח"כ עופר כסיף נואם במהלך דיון ההצבעה להדחתו, הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024. יונתן זינדל, אתר רשמי
ח"כ עופר כסיף נואם במהלך דיון ההצבעה להדחתו, הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024/אתר רשמי, יונתן זינדל

לפני ההצבעה דיבר ח"כ כסיף, והביע התנגדות לבקשת ההדחה. לדבריו, היא "מבוססת על שקר מובהק שאני תומך במאבק המזוין של חמאס. כל מי שיקרא את החומר שהוגש לוועדת הכנסת יראה שאין דבר רחוק מזה אין שקר דוחה מזה".

"ההתבטאויות שלי נגד חמאס בכלל ונגד פשעיו ב-7 באוקטובר בפרט הוצגו בפרוטרוט בדיון בוועדת הכנסת. בכולם נכלל גינוי חד משמעי וחריף לטבח ולמבצעיו", הוסיף.

לטענתו, תמיכתו בבקשה לחקור את ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, היא אינה תמיכה בטרור. "עוד טרם החתימה על העצומה התרענו מפני הפגיעה בחפים מפשע בעזה ומחוצה לה. גם אם נניח שחתימתי היתה בכל שאת אמירה מפורשת שישראל מבצעת רצח על בעזה האם יש בה עילה להדחת חבר כנסת? האם יש בה תמירה בארגון בטרור חמאס? חתימתי היא קריאה להפסקת האלימות ולא להגברת האלימות".

ח"כ אחמד טיבי, שדיבר במליאה האשים את ישראל ביתנו שקידמה את הצעת ההדחה לצורך קמפיין פוליטי. "אסור לח"כים החרדים לשחק לידי הקמפיין הפוליטי השקוף של ליברמן שנוא נפשם. היום זה עופר, מחר זה אייכלר או פינדרוס או ח"כים ערבים בכלל. אין שום סימוכין משפטיים להדחה. הצבעה שלהם בעד ההדחה תהיה טעות קשה", הזהיר.

מנגד, פנה יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ואמר: "לא מבין את יו"ר האופוזיציה לפיד שמצביע נגד. ח"כ שמדבר על חובות וזכויות וחשיבות של שירות צבאי ולא נעמד לצד החיילים. כל מי שיצביע נגד או יברח מהצבעה מפקיר את חיילי צה"ל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה במהלך הדיון להדחתו של חה"כ עופר כסיף , הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024. יונתן זינדל, אתר רשמי
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה במהלך הדיון להדחתו של חה"כ עופר כסיף , הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024/אתר רשמי, יונתן זינדל

זו הפעם הראשונה שמליאת הכנסת הצביעה על הדחה של אחד מחבריה, לראשונה מאז חוקק חוק ההדחה ב-2016 שקבע את ההליך. זאת, ברקע התנגדות של הייעוץ המשפטי לממשלה ולכנסת, שסבורים כי החתימה של כסיף על העצומה אינה עומדת ברף הנדרש לפי החוק כדי לקיים את הליך ההדחה.

כדי לאשר את ההצעה, נדרש רוב של 90 חברי כנסת, עם זאת, עדיין לא ברור אם ישראל ביתנו, יוזמת המהלך, תצליח לגייס את הרוב הנדרש: בהדחה של כסיף תומכות ישראל ביתנו, הליכוד, עוצמה יהודית, הציונות הדתית וש"ס, ואילו הסיעות הערביות ומפלגת העבודה כבר הודיעו שיצביעו נגד. ביש עתיד ובמחנה הממלכתי צפויים להעניק לחברי הכנסת שלהם חופש הצבעה, ובימים האחרונים ח"כ אחמד טיבי פעל מול חברי כנסת מכל סיעות הבית, כולל יהדות התורה, בניסיון לגייס מתנגדים למהלך. גורמים באופוזיציה מעריכים כי ישראל ביתנו תתקשה לגייס 90 חברי כנסת להצביע בעד ההדחה. אם היא אכן תאושר, כסיף יוכל לפנות לבית המשפט העליון כדי לערער על ההדחה.

בועז ביסמוט וטלי גוטליב במהלך הדיון להדחתו של חה"כ עופר כסיף , הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024. יונתן זינדל, אתר רשמי
בועז ביסמוט וטלי גוטליב במהלך הדיון להדחתו של חה"כ עופר כסיף , הכנסת, ירושלים. 10 בפברואר 2024/אתר רשמי, יונתן זינדל

את המהלך להדחת כסיף יזם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) בחודש שעבר, בעקבות חתימתו של כסיף על העצומה הקוראת לחקור את ישראל על רצח עם בעזה. בישראל ביתנו החתימו 86 חברי כנסת על מהלך ההדחה המקורי, מתוכם 18 חברי אופוזיציה, ובסוף ינואר ועדת הכנסת אישרה את ההצעה ברוב של 14/17 חברי כנסת, בתמיכת ח"כים מיש עתיד והמחנה הממלכתי.

ואולם, במהלך הדיון בוועדת הכנסת עלתה ההתנגדות המשפטית החד משמעית למהלך, הן מהייעוץ המשפטי לממשלה והן מהייעוץ המשפטי לכנסת, לפיה המעשה של כסיף - חתימה על עצומה - לא עומד ברף הנדרש לביסוס עילה להדחתו ח"כ לפי חוק ההדחה. החוק קובע כי ניתן להדיח ח"כ מהכנסת באמצעות הליך מיוחד, על סמך אחת משתי עילות: הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת ישראל. לפי הצעת ההדחה, בחתימתו על העצומה של דרום אפריקה, תוך העלאת הטענה השקרית לפיה ישראל מבצעת רצח עם, כסיף תומך למעשה במאבק המזוין נגד מדינת ישראל - אך הייעוץ המשפטי קבע כאמור כי המעשה לא עומד ברף הנדרש.

חוק ההדחה חוקק ב-2016, במקור כדי לנסות להדיח את ח"כ לשעבר חנין זועבי, מהלך שלעולם לא צלח. שנה לאחר מכן החל מהלך הדחה לחכ לשעבר באסל גטאס, גם הוא מבל"ד, אך הוא הופסק לאחר שגטאס התפטר מהכנסת במסגרת עסקת טיעון בהליכים פליליים. זו הפעם הראשונה שההליך שנקבע בחוק ההדחה מגיע לשלב המליאה והדחת חבר כנסת עומדת להצבעה ממשית.

  • עוד באותו נושא:
  • עופר כסיף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully