וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות: הענף שחייבים להציל

עו"ד ורוניקה רוזנברג

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 9:59

ענף הניקיון בישראל שרוי במשבר קטסטרופלי, שהעמיק מאז 7 באוקטובר. דרושה פעולה מיידית, שבלעדיה אנחנו עלולים להגיע להעסקת מסתננים ועובדים ללא אישור, לפגיעה בזכויות סוציאליות, לזינוק בעלות השירותים וגם לפגיעה בריאותית. הפתרונות קיימים - רק צריך להוציאם לפועל

חברת ניקיון משרדים. ShutterStock
חברת ניקיון משרדים/ShutterStock

מלחמת "חרבות ברזל" העמיקה את המשבר הכלכלי בחברה הישראלית, וגרמה לקריסה של ענפי משק רבים, ביניהם גם ענף הניקיון, משבר הנאמד כיום בחוסר של כ-45,000 עובדים. לקראת הבחירות המקומיות שיתקיימו בעוד ימים ספורים, ראשי הרשויות בישראל צפויים לגלות אותו מגיע לפתחם ויידרשו לסוגיה אשר האופן בו יבחרו לטפל בה יהיה בעל השלכות ישירות על תושבי ותושבות העיר שלהם.

עפ"י סקרים, ניקיון במרחב הציבורי הינו בין שלושה הפרמטרים הראשונים שתושבים בישראל מצביעים עליו כבעל חשיבות עליונה בעיניהם, וכגורם המשפיע על הצבעתם בבחירות המקומיות. רשויות מקומיות רבות סובלות כבר בימים אלה ממחסור גדול בעובדי ניקיון - במוסדות הציבוריים השונים בעיר הכוללים מתנ"סים, בתי ספר, בתי חולים, בתי אבות, סופרמרקטים, מבני ציבור ועוד, ופגיעה בניקיון במרחב הציבורי משמעותה לא פחות מאשר פגיעה בבריאות הציבור כולו.

מאז 7 באוקטובר, השבר העמיק ומצב הניקיון במדינת ישראל שרוי במצב קטסטרופלי, המחייב נקיטת פעולות מיידיות, שאם לא יינקטו עלולות להיות בעלות השלכות שליליות, כמו לדוגמה העסקת מסתננים ועובדים זרים ללא אישור, העסקה לאחר שעות העבודה ללא תיעוד, ופגיעה בזכויות סוציאליות של עובדים.

ערימות זבל בירושלים בעקבות שביתת עובדי הנקיון בעיר ונזקי הסערה 5 בינואר 2018. תצפית TPS
הציבור כולו משלם. רחוב מוזנח ברשות מקומית/תצפית TPS

תוצאות נוספות עלולות להיות זינוק של עשרות אחוזים במחיר שירותי הניקיון, וכן חדלות פירעון של חברות ניקיון. על פי התחזיות, אם לא יאומצו הפתרונות הקיימים, מחסור זה צפוי לשלש את עצמו בתוך עשור בלבד, ויהיה מנת חלקם של ראשי רשויות רבים שיתחילו בימים הקרובים את כהונתם.

פתרונות למחסור בעובדים קיימים, וכל שנותר למדינה הוא להוציאם אל הפועל. יש לאפשר היתר העסקה לעובדים זרים, כפי שהמדינה מתירה בימים אלה בענפי הבניין, המלונאות, החקלאות, התעשייה והסיעוד המוסדי. לצד הצעדים שלעיל, יש להעלות את שכרם של עובדי הניקיון שנקבע על ידי המדינה והרשויות, במכרזים שהם מוציאים. הגיע הזמן להעלות את שכרם של עובדי הניקיון - לא רק כדי לטפל במחסור, אלא, בראש ובראשונה, כדי לבטא הכרה בנחיצותם למשק והוקרה על כך שאותם אנשים דואגים לאיכות חיינו ולבריאות שלנו, כפי שלמדנו בדרך הקשה בשנות הקורונה ואנו למדים כעת בשנית בעתות מלחמה.

דרכים נוספות להצלת הענף הן הפיכת העבודה בתחום הניקיון לעבודה מועדפת והחלת מדיניות מענקים לשימור עובדים תסייע אף היא רבות. ענף הניקיון הוא ענף חיוני ונדרש, אך ההשקעה בו שואפת לאפס ואת המחיר על כך משלם הציבור כולו בבריאות שלנו. ישראל עלולה להתדרדר לכאוס תברואתי ובריאותי הטומן בחובו סכנות רבות. זה הזמן להציל את הענף, ואת הבריאות של כולנו - מקריסה.

הכותבת היא מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully