וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו שאל מי עומד מאחורי הקמפיין נגדו. זה התפוצץ לו בפנים

עודכן לאחרונה: 19.2.2024 / 10:15

ראש הממשלה איתגר את העיתונאים לחקור מי אחראי לשלטי החוצות נגדו. בפעולה זו, שיש לה משמעות פסיכולוגית עמוקה, הוא יצר אפקט בומרנג שבעיקר יפגע בו. נתניהו שכח שזו דרך הפעולה של בומרנג: ככל שאתה זורק חזק יותר, כך הוא חוזר אליך בחזרה ביתר עוצמה

נתניהו: "יש תאריך לבחירות - עוד כמה שנים"/לע"מ

אתמול, במהלך נאומו, ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על הסיסמאות הרגילות שהוא מתמיד ושואף להטמיע בתודעה שלנו מאז תחילת המלחמה: "עד הסוף ועד הניצחון". מעבר לסיסמאות הללו דיבר ביבי על קמפיין החוצות שמנוהל נגדו, ואף ביקש להבין מי עומד מאחוריו. "אני רואה פרסומים בשווי עשרות מיליוני דולרים עם דברי הסתה נגדי. לא חשבתם לחקור את זה"?, שאל.

אמירה זו הצליחה להצית גל של זעם, נוסף על זה שכבר קיים, והתגובות ברשת לא אחרו לבוא. ציוצים שונים שטפו את הרשת בטענות שונות שמהותן סובב סביב המסר הבא: איך האיש מוטרד מקמפיין שמתנהל נגדו, ואף דורש לנהל חקירה, ולא מוטרד ודורש לקדם חקירות הרבה יותר דחופות, כמו חקירה שתשקף את הכשלים שהובילו אותנו למחדל 7 באוקטובר?

קמפיין "אתה אשם" בנתיבי איילון. מרים אלסטר, פלאש 90
קמפיין החוצות נגד נתניהו/פלאש 90, מרים אלסטר

עבור המגיבים אף הייתה באמירה זו של ראש הממשלה עניין מקומם: איך הוא לא מבין את הלגיטימיות הדמוקרטית בקמפיין שכזה? וכך, שאלתו של ראש הממשלה התפוצצה לו בפנים. במקביל לציוצים אלה, החלו לעלות ציוצים ושיתופים של אזרחים שצילמו תמונת מסך של התרומה שלהם לאותו קמפיין מדובר. בפעולה זו הם העניקו לא רק תשובה לשאלתו של ראש הממשלה מי עומד מאחורי הקמפיין "אתה הראש, אתה אשם" - עמותת "לוחמי כיפור 73", הם בעצם יצאו בפעולה נגדו, ואת זה הוא כנראה לא צפה.

מה שקרה לביבי אמש נקרא אפקט הבומרנג. אפקט זה בפסיכולוגיה הוא תוצאה של מסר שמייצר את התגובה ההפוכה מהצפוי. מטרתו של נתניהו הייתה אחרת לגמרי - הוא שאף לייצר אפקט בומרנג משל עצמו לקמפיין, וכך להביא להחלשתו. ביבי שאף בהצהרתו להציג את הקמפיין כלא קביל, חזק מידי, בוטה מידי, נפוץ מידי ולא אמין, וכך אותו קמפיין ששוטף את שלטי החוצות, ייצור אצלנו את התחושה שיש בעיית אמינות, ושהוא אינו משקף רצון אמיתי של העם. ביבי קווה ללכת על הרעיון, שלעיתים אף קורה, שככל שהתעמולה חזקה יותר אנשים פחות מאמינים לה. זה מה שביבי רצה, רק שבפועל ההפך קרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרדו בירושלים
17 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו במסיבת העיתונאים במשרדו/פלאש 90, יונתן זינדל

העובדה שהמסר של ראש הממשלה גרר את ההפך הגמור, העובדה שהוא בעצמו יצר את אפקט הבומרנג וסייע לעלייה מואצת של הקמפיין נגדו, מסמנת עוד דבר חשוב, שניתן וכדאי להבין אם מבינים את הפסיכולוגיה של אפקט הבומרנג: הפסיכולוגיה של אפקט הבומרנג אומרת שכשאדם מרגיש שהחופש שלו לתמוך בעמדה מתבטל, הוא יקצין ויזיז את עמדתו עוד יותר, כדי להחזיר לעצמו את החופש האבוד. אותם אזרחים שמבקשים שראש הממשלה יתפטר וייקח אחריות, הרגישו שהוא מונע מהם את החופש הדמוקרטי לחשוב כך ומבטל את דעתם. עקב כך הם החליטו לתרום עוד יותר, או אפילו להצטרף לתרומות בפעם הראשונה. הפסיכולוגיה אומרת שכדי להימנע מליצור את אפקט הבומרנג, הדרך היחידה היא להבין היטב מה המניע של הקהל שלך, מה המוטיבציות שלו, או יותר נכון מה המניע של הקהל שאינו שלך. ביבי נתניהו פספס לגמרי.

עצם העובדה שהוא לא מאמין, או מבין, שיש קהל שמצפה ורוצה שהוא יתפטר וייקח אחריות אחרי המחדל של 7 באוקטובר, גרמה לו לטעות הפוליטית החמורה הזו. האמירה שטוענת שהוא מנותק ולא מבין את הלך הרוח של חלק גדול בעם לא נראית מופרכת כל כך אחרי אמש. המציאות ואמירותיו מספקות את ההוכחות בעצמן .

לא ברור לי היכן היועצים של ראש הממשלה לאחרונה, ואיך הדברים עבורו בכל נאום יוצאים משליטה. יש כלל נוסף שכדאי שביבי נתניהו יזכור לקראת הפעם הבאה: בבומרנג, כמו בכל בומרנג, ככל שאתה זורק יותר חזק, כך הוא חוזר אליך בחזרה ביתר עוצמה.

הכותבת היא עמיתה במכון למדיניות העם היהודי, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, תקשורת וכלכלה ותואר שני בפסיכולוגיה חברתית פוליטית מהאוניברסיטה העברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully