וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בצה"ל על פלישה לרפיח: "היא תקרה - יש רק להחליט על השיטה והעוצמות"

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 21:55

חאן יונס מושכת את מרבית תשומת הלב, כשהלחימה מתרחשת בעיקר מעל האדמה. "בסוף הם יצטרכו לעלות למעלה, לקבל החלטה בין כניעה או סיכול". מחנות המרכז מותקפים בעיקר מהאוויר, כשעוד לא התקבלה החלטה בנוגע לתמרון קרקעי | מפת הפעילות המבצעית המלאה של צה"ל ברצועה

בווידאו: תיעוד מחאן יונס: כלב עוקץ מאתר מחבל, לוחמי מגלן מחסלים אותו/צילום: דו"צ

הלחימה בחאן יונס מתרחשת בעיקר מעל פני הקרקע, כשמקומות המחבוא עבור בכירי חמאס הולכים ואוזלים. צה"ל עומל על תיקון הגדר, אך מקבל ביקורת על כך שהעבודה נעשית מבלי ללמוד מתקלות העבר. המרחב הגדול האחרון שנותר הוא רפיח, כשגורמים בצה"ל אומרים כי פשיטה היא מהלך מחויב מציאות. "הוא יקרה וכל מה שנותר להחליט הוא על השיטה והעוצמות".

בשלב הזה מאמצי צה"ל מהקרקע ומהאוויר ברצועת עזה מביאים בחשבון את רידוד כוחות המילואים שהשתחררו וכוחות הסדיר שיצאו לחופשות ואימונים, וחלקם החליף גזרת פעולה, ליהודה ושומרון, גבול סוריה ולבנון, כמו גם את שיקולי הדרג המדיני והמודיעין.

פעולות צה"ל מתרחשות כשברקע חברי הקבינט המלחמה וצמרת צה"ל מאמינים כי תמרון קרקעי והפעלת לחץ על חמאס מהאוויר יאיץ מו"מ לשחרור חטופים ויוביל לתהליך יותר אפקטיבי.

פעילות הכוחות ברצועת עזה. דובר צה"ל
מביאים בחשבון את רידוד כוחות המילואים. כוחות צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

חאן יונס

את מרבית תשומת הלב מושכת בשלב הזה חאן יונס. אוגדה 98 בפיקודו של תא"ל דן גולדפוס עדיין מנהלת מאמץ הנדסי מתחת לפני הקרקע, לא רק כדי לאתר תשתיות אסטרטגיות בהן יכולים להסתתר בכירי הזרוע המדינית והצבאית או מוחזקים החטופים אלא גם כדי למפות אותם, לטהר ולהשמיד אותם.

במקביל, מתנהלת בחאן יונס לחימה עיקשת מעל פני הקרקע, במרחבים בהם יש ריכוז גבוה של מחבלים שמסתתרים מאחורי אזרחים, כמו בית החולים נאסר. "בכל יום שעובר יש לבכירי חמאס פחות מקומות להסתתר בהם, מעל הקרקע ובעיקר מתחת לקרקע", מסר לוואלה! קצין בכיר בצה"ל, "בסוף הם יצטרכו לעלות למעלה ויצטרכו לקבל החלטה בין כניעה או סיכול". הערכה בצה"ל כעת היא ש אוגדה 98 קרובה להכרזה על שבירת כלל גדודי חמאס בחאן יונס והוצאתם מחוסר תפקוד מבצעי-מסגרתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פעילות לוחמי עוצבת הקומנדו בחאן יונס. דובר צה"ל
"בכל יום שעובר יש לבכירי חמאס פחות מקומות להסתתר בהם". חאן יונס/דובר צה"ל

מחנות המרכז

צה"ל תוקף בעיקר מהאוויר את מחנות הפליטים נוסייראת, אל בורייג, מעאז'י, ודיר אל בלאח. טרם התקבלה החלטה האם לבצע בתוכם תמרון עצים, זאת בגלל הצפיפות הרבה וההתשה של מרבית ריכוז כוחות הזרוע הצבאית של חמאס וג'יהאד אסלאמי בתוכם. יכול מאוד להיות שבשלב ההמתנה לקראת האפשרות של תמרון לרפיח, יידרשו כוחות צה"ל להשמיד תשתיות בלב מחנות המרכז.

פעילות כוחות צה"ל ברצועה במרחב אל מע'אזי וחאן יונס. דובר צה"ל
לוחמי צה"ל במחנה הפליטים מע'אזי/דובר צה"ל

גבול רצועת עזה ומרחב החיץ

במהלך החודשים האחרונים פעלו כוחות צה"ל לשיקום הגדר שנפגעה ב-7 באוקטובר בעשרות מוקדים. שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש של מחנות ומוצבי צה"ל. בניית מרחב חיץ כקילומטר מהגדר תוך הסרת תשתיות של חמאס, בתי אזרחים ששימשו לפעילות טרור והצבת רכיבי ביטחון שישפרו את ההגנה.

כבר בשלב הזה יש ביקורת בתוך אוגדת עזה על ההבדל בין הוראות הפתיחה באש הלא מתפשרות, שמוביל מח"ט דרומית אל"מ טל אשור, לבין ההוראות הלא ברורות של מח"ט צפונית, שמוגדרות על ידי חלק מהמפקדים כ"הססניות ומאפשרות למחבלים להגיע לטווח קצר".

הגדר בין ישראל לעזה לאחר הפריצה 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
גדר רצועת עזה ב-7 באוקטובר/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

"בימים האחרונים מגיעים מחבלי חמאס לאזור קו הבתים הראשון כדי להוציא מההריסות פאנלים סולארים שישמשו אותם להקים מוצבים חדשים" מסרו לוואלה! עדי ראייה מהשטח, "אין להם סולר ולא גנרטורים ולכן זה מוצר יקר".

ביקורת נוספת שנשמעת מהשטח היא שצה"ל מיהר לשקם ולשפץ את הגדר, מבלי לחשוב על תפיסה חדשה שתשדרג את רמת המוכנות לקראת התקפות דומות בעתיד של חוליות מחבלים ויותר מזה. גורם רשמי בצה"ל מסר השבוע כי "קודם מחזירים את התשתיות שלנו לקדמותן. מאוחר יותר נראה מה אפשר לשפר או לבנות מחדש. יהיו משאבים וכסף להכול"

עשן מיתמר ליד הגדר, רצועת עזה, 7 באוקטובר 2023. עבד רחים חטיב - פלאש 90, פלאש 90
גדר הרצועה ב-7 באוקטובר/פלאש 90, עבד רחים חטיב - פלאש 90

מאמץ הביתור ו"הנקזים"

כוחות צה"ל פועלים בשטח כדי למנוע מעבר של פלסטינים מצפון לדרום ובעיקר הפוך כדי להחזיק בשטחי צפון רצועת עזה ואת העיר עזה כמרחב מבודד, זאת לפי הנחיות ברורות של שר הביטחון יואב גלנט. עוד הנחה שר הביטחון לפעול להנעת אוכלוסייה מאזורים במרכז הרצועה כדי לאפשר לחימה ללא אזרחים.

בסוגיית ה"נקזים" חל שיפור משמעותי בשיטה, באמצעים הטכנולוגיים, ובמרכיבי המיגון לכוחות בשטח כולל פעילות הנדסית שמאפשרת בידוק של פלסטינים ואיתור מחבלים בתוכם, ועדיין נשמעת ביקורת, "חייבים לקחת בחשבון את היום שאחרי שבו יהיה מספיק זמן למחבלים לתקוף את אזורי ה'נקזים' ולכן בחלק מהמקרים צריך להקים מעבר פלסטינים ללא מגע יד אדם. כדי לשמור על חיילי צה"ל", מסר גורם צבאי.

פלסטינים מתפנים לדרום רצועת עזה, 11 באוקטובר 2023. TPS
פלסטינים מתפנים לדרום רצועת עזה/TPS

המרחב האחרון והגדול: רפיח

צה"ל בשלב הזה תוקף מהאוויר יעדי טרור ברפיח מהאוויר ובמקרים חריגים גם מהקרקע. ברקע מתנהל מהלך יוצא דופן של הרכבת תוכניות מבצעיות לתמרון קרקעי עצים לפירוק גדודי רפיח שחלקם ייתכן אחראי על החזקת חטופים, הסתרת בכירי חמאס אך גם הברחת אמצעי לחימה מסיני לרצועת עזה.

מבנה שנהרס בתקיפות חיל האוויר בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
תקיפות חיל האוויר ברפיח/רויטרס

הדרג המדיני טרם הכריע על מועד אך גורמים בצה"ל אומרים כי "מדובר במהלך מחויב מהמציאות. הוא יקרה וכל מה שנותר להחליט הוא על השיטה והעוצמות". לצד זאת, מנהל מפקד התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה אל"מ משה טטרו מבצע מאמץ גדול להנעת אוכלוסייה לאזורי "המחסות" גם בימים אלו.

במקביל, מתכנן אל"מ טטרו עם אנשיו וגורמי פיקוד הדרום, אמ"ן ושב"כ, תוכנת פינוי גדולה מאוד מרפיח ובתוך רפיח כדי לאפשר את התמרון הקרקעי העצים. גורם ביטחוני אמר מסר כי "התכנון נמצא בשלב המתקדם שלו. יש היגיון מבצעי מסדר לכל פעולה שהדרג ינחה. צה"ל יודע לפעול גם בריכוזי אוכלוסייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully