וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר חיפה השתתפה באירוע אותו אסרה לקיים בבית הגפן

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 12:06

חרף התלונות שהתקבלו בעיריה על אירוע השקת ספרו של קולום מק'קאן והתנגדותה של עינת קליש רותם, היא הגיעה לאירוע. טענות המתנגדות לאירוע היו על רקע התקופה הרגישה: "אנו מצויים בעתות מלחמה קשות, בהן אנו נדרשים לנקיטת משנה זהירות"

בווידאו: ראש העיר חיפה השתתפה באירוע אותו אסרה לקיים בבית הגפן/יואב איתיאל

בחיפה התקיימה אמש (חמישי) השקת ספרו של קולום מק'קאן בשם 'אפירוגון' בגרסה העברית בניגוד להנחיית העירייה, שנעתרה לפניית שי גליק וארגון "בצלמו" שלא לקיימו במרכז התרבות העירוני היהודי-ערבי בית הגפן. האירוע התקיים בחסות "פורום המשפחות השכולות" הישראלי-פלסטיני והוצאת הספרים "ספרי נובמבר" שהוציאה לאור את הספר בעברית.

בשבועות האחרונים, עיריית חיפה טענה כנגד בית הגפן כי לאור רקע הפרסומים בציבור על קיום האירוע, התקבלו בפניה תלונות רבות, לרבות מטעם משפחות נרצחי הפיגוע בקו 37 בשדרות מוריה בכרמל, שהלינו שקיום האירוע בעת הזו פוגעת בתושבי העיר, וביניהם מאות משפחות שכולות.

"אנו מצויים בעיתות מלחמה קשות, בהן אנו נדרשים לנקיטת משנה זהירות להבטחת האינטרס הציבורי בשלום הציבור, וזאת תוך כבוד וסובלנות הדדית", טענה העירייה, "פעולות ואירועים שבעת שגרה מחייבים אותנו לאיזון עדין בין השיקולים השונים, מציבים בפנינו קושי כפול ומכופל בעת מלחמה".

כך שהאירוע התקיים 300 מ' מבית הגפן, במרכז מוסאוא - לזכויות האזרחים הערביים בישראל, ומי שהפתיעה בנוכחותה הייתה דווקא ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, לה מייחסים בבית הגפן את ההנחיה לבטל את האירוע במתקן העירוני. "מעולם לא התנגדתי", אמרה לוואלה!. כשנכנסה לאירוע, הבטיחה שתישא דברים שיסבירו את הופעתה חרף התנגדותה, אולם מארגני האירוע לא הזמינו אותה לבמה וכעבור 40 דקות נטשה את המקום.

אירוע להשקה שעיריית חיפה אסרה על קיומו בבית הגפן. יואב איתיאל
אירוע להשקה שעיריית חיפה אסרה על קיומו בבית הגפן/יואב איתיאל
אירוע להשקה שעיריית חיפה אסרה על קיומו בבית הגפן. יואב איתיאל
אירוע להשקה שעיריית חיפה אסרה על קיומו בבית הגפן/יואב איתיאל

לאחר האירוע אמרה ראש העיר קליש לוואלה!, "כנראה גם אקרא את הספר. אי אפשר להאשים אותי שאני לא מטיפה לחיים משותפים או לא חיה חיים משותפים. אני לא רק מדברת בסיסמאות. צריך לעשות הפרדה בין המהות לבין הדרך". לדבריה, "במשך חמש שנים אני מקבלת מאות מכתבים על תוכן ולא מתייחסת. הסתבר שלפני כמה חודשים, הייעוץ המשפטי שלנו התחיל לבדוק ועם כל רצוני שהאירוע הזה יתקיים אני לא יכולה להגיד להם להעלים עין ממינהל תקין".

"אחד הדברים שאני עושה עכשיו, זה להסדיר עם הייעוץ המשפטי את כל מה שצריך בבית הגפן בשביל שלא יוכלו לפגוע במקום", המשיכה ראש העיר קליש. "בית הגפן צריך לעבוד כמו שצריך יותר מכולם בשביל שאנשים כמו שי גליק לא יוכלו לפגוע בו. זה מה שקרה. הייתה בעיה ואנחנו נסדיר אותה בשביל שלא יקרו דברים כאלה יותר", אמרה.

ראש העיר המשיכה להתייחס לדו הקיום בעיר: "החודש פתחתי בית ספר דו-לשוני שמעולם לא היה פה, בשבוע שעבר ישבתי עם גורמים במשרד החינוך שישפצו בית ספר שלא שופץ שנים רבות, ערבי כמובן, ולהקים בית ספר ערבי חדש. אני מיניתי את סגנית ראש העיר לראשונה בהיסטוריה, אני זו שרצתה להקים תיאטרון ערבי במרכז קריגר ולצערי הרב, גורמים פנימיים גם בתוך הציבור הערבי שמו מקלות בגלגלים".

מנכ"ל בית ההוצאה לאור "ספרי נובמבר", ישי מנוחין. יואב איתיאל
מנכ"ל בית ההוצאה לאור "ספרי נובמבר", ישי מנוחין. "שמחתי שבאה"/יואב איתיאל
אירוע להשקה שעיריית חיפה אסרה על קיומו בבית הגפן. יואב איתיאל
אירוע להשקה שעיריית חיפה אסרה על קיומו בבית הגפן/יואב איתיאל

'אפירוגון' הוא רומן מאת קולום מק'אן שיצא לאור באנגלית בפברואר 2020. הספר, שהיה מועמד לפרס 'בוקר' (Booker) לשנת 2020, מבוסס על שתי דמויות אמיתיות - בסאם עראמין ורמי אלחנן, שחברים ב"פורום המשפחות השכולות" הישראלי-פלסטיני שאיבדו בת, אחד ישראלי ואחד פלסטיני. כמאתיים איש, ביניהם מנכ"ל בית הגפן, אסף רון, שישב בנפרד, גדשו את אולם האירועים של מוסאוא ואולם נוסף שם הוקרנה ההשקה.

מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח אמר: "ראש העיר לא חזתה שאם שתבטל את האירוע בבית הגפן הוא יתקיים כמה מטרים משם. אנו תומכים בשיח פתוח וחופש ביטוי ומתנגדים לסתימת הפיות שארגונים קיצוניים מנסים לכפות על החיפאים" אמר. לדבריו, "המתחם שלנו פתוח תמיד לארגוני שלום וזכויות אדם". מנכ"ל הוצאת "ספרי נובמבר", ישי מנוחין, אמר "יש לנו מחלוקת אבל שמחתי שבאה. אנחנו מוכנים לשמוע גם אנשים שאנחנו לא אוהבים".

מנכ"ל ב"צלמו", שי גליק, מסר בתגובה: "מצער שעינת קליש בחרה הערב להשתתף בכנס ביחד עם מי שקורא לחיילי צה"ל קלגסים ורק היום! פרסם שהוא קורא לארצות הברית והאיחוד האירופי להפסיק להעביר נשק לישראל".

גליק הוסיף, "מתברר שקליש עדיין בשישי באוקטובר. במקום שהיא תגלה מנהיגות אמיתית ותהיה גאה בהחלטה הציונית שלה שהעיר חיפה לא משתפת פעולה עם מי שפוגע בחיילי צה"ל ומדינת ישראל היא מזגזגת וכמובן אף אחד לא תומך בה בגלל זה. אני בטוח שראש העיר הבא יפעל לסגירת בית הגפן במתכונתו הנוכחית והפיכתו לבית ציוני גאה במדינת ישראל וצה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully