וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה גאה ביוון: הפרלמנט אישר חוק שמתיר נישואים חד-מיניים

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 8:21

ההחלטה עברה ברוב של 176 מתוך 300 מחוקקים, וללא תמיכת מפלגת השלטון השמרנית. רבים במדינה הנוצרית-אורתודוקסית מתנגדים למהלך, אך בקהילה הגאה מאמינים כי החוק שעבר הוא שלב משמעותי נוסף בדרך לשיוויון זכויות מלא: "זה יום היסטורי וצעד חשוב לחברה היוונית"

חגיגות ביוון לאחר שהפרלמנט התיר נישואים חד מיניים. 16 בפברואר 2024. רויטרס
חגיגות ביוון לאחר שהפרלמנט התיר נישואים חד מיניים. 16 בפברואר 2024/רויטרס

הפרלמנט היווני אישר אמש (חמישי) הצעת חוק המאפשרת לזוגות חד-מיניים להתחתן במדינה - ובכך הפכה יוון למדינה הנוצרית-אורתודוכסית הראשונה לעשות כך. ההחלטה, שעברה ברוב של 176 חברי פרלמנט מתוך 300, התקבלה בתרועות על ידי צופים בבית המחוקקים ורבים התאספו ברחובות אתונה הבירה.

ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטאקיס אמר כי החוק החדש "יבטל באומץ אי שוויון חמור". הוא נזקק לתמיכת מפלגות שמאל באופוזיציה כדי להעביר את החוק ההיסטורי, מאחר שעשרות מחברי מפלגת השלטון שלו, "הדמוקרטיה החדשה" השמרנית, התנגדו.

"אנשים שהיו בלתי נראים סוף סוף ייראו סביבנו, ואיתם ילדים רבים ימצאו סוף סוף את מקומם הראוי", אמר ראש הממשלה לפרלמנט במהלך דיון לקראת ההצבעה. "הרפורמה הופכת את חייהם של כמה מאזרחינו לטובים יותר, מבלי לקחת דבר מחייהם של רבים".

מנגד, אנטוניס סמאראס, ראש הממשלה לשעבר וחבר מפלגת השלטון, הצביע נגד החוק. "נישואים של זוגות חד מיניים אינם זכות אדם", הצהיר לפני ההצבעה. במקביל, אליניקי ליסי, אחת משלוש מפלגות ימין קיצוני בפרלמנט, כינתה את הצעת החוק "אנטי נוצרית" ואמרה שהיא פוגעת באינטרסים הלאומיים.

ראש הכנסייה האורתודוקסית, הארכיבישוף ירונימוס, אמר כי הצעד "ישחית את הלכידות החברתית של המולדת".

להט"ב בגיל השלישי. ShutterStock, ShutterStock
להט"ב בגיל השלישי/ShutterStock, ShutterStock

דעת הקהל במדינה השמרנית חלוקה בנושא. רבים תומכים בעמדת הכנסיה האורתודוקסית, שמתנגדת בתוקף לנישואים חד-מיניים ורואה בהם חטא. אך תומכי החוק מאמינים כי הוא צעד ראשון בדרך לשיוויון מלא לקהילה הגאה ביוון.

"זהו רגע היסטורי", אמרה סטלה בליה, העומדת בראש ארגון "משפחות בצבעי הקשת" של הורים חד-מיניים. "זהו יום של שמחה".

ההחלטה ההיסטורית מגיעה בעקבות מחאת הקהילה להסדרת מעמדם של זוגות חד-מיניים בחוק. ב-2008, זוג נשים וזוג גברים התחתנו באי לחופי יוון, אך תוקף נישואיהם בוטל מאוחר יותר על ידי בית משפט עליון.

המאמצים הובילו לכך שב-2015, יוון אפשרה שותפות אזרחית בין זוגות חד מיניים, וב-2017 היא העניקה הכרה משפטית לזהות מגדרית. לפני שנתיים, היא אסרה על טיפולי המרה לקטינים שמטרתם "לדכא את הנטייה המינית".

"זה צעד חשוב מאוד לזכויות אדם, צעד חשוב מאוד לשוויון, וצעד חשוב מאוד לחברה היוונית", אמר ניקוס ניקולאידיס, היסטוריון בן 40 שהצטרף לעצרת תמיכה בחוק לקראת ההצבעה.

15 מתוך 27 החברות באיחוד האירופי כבר אישרו נישואים חד-מיניים, מתוך בסך הכול 35 מדינות ברחבי העולם, ויוון היא המדינה הראשונה בדרום-מזרח אירופה שעושה זאת.

  • עוד באותו נושא:
  • יוון
  • להט"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully