וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לבלינקן: הכרה אמריקנית במדינה פלסטינית תהיה "פרס למתכנני טבח 7 באוקטובר"

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 17:56

לפי בכירים ישראלים נתניהו אמר לבלינקן כי הכרה אמריקנית - ישירה או עקיפה במדינה פלסטינית תהיה "גול עצמי". ראש המל"ל הנגבי אמר ליועצו הבכיר של אבו מאזן: "תהיו מציאותיים - שום סיכוי שהמלחמה תסתיים במדינה פלסטינית"

פגישת נתניהו-בלינקן/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לשר החוץ של ארה"ב טוני בלינקן במהלך פגישתם בירושלים בשבוע שעבר כי הכרה אמריקנית - ישירה או עקיפה - במדינה פלסטינית "תהיה פרס למתכנני ומבצעי טבח 7 באוקטובר", כך לפי שני בכירים ישראלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן. 7 בפברואר 2024. לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת נתניהו ובלינקן, 7 בפברואר 2024/לשכת העיתונות הממשלתית

למה זה חשוב

  • ממשלת נתניהו מודאגת מאוד מכך שממשל ביידן יבצע מהלך חד צדדי של הכרה במדינה פלסטינית או יאפשר מהלך כזה במוסדות האו"ם וכך יהפוך מדיניות אמריקנית רבת שנים שתמכה בהקמת מדינה פלסטינית רק כתוצאה של מו"מ ישיר בין ישראל לרשות הפלסטינית.
  • שרי הימין הקיצוני בממשלה בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר דוחפים למהלך מקדים בדמות החלטת קבינט רשמית לפיה מדיניות ממשלת ישראל היא התנגדות למדינה פלסטינית.
  • נתניהו, שבמהלך 15 השנים האחרונות התבטא כמה פעמים בזכות הקמת מדינה פלסטינית, נמנע עד היום מקבלת החלטה רשמית שמתנגדת למדינה פלסטינית.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים שבמתחם אוניברסיטת בר-אילן ב-14 ביוני 2009. מיכאל קרמר, אתר רשמי
נמנע עד היום מהחלטה רשמית המתנגדת למדינה פלסטינית. נתניהו בנאום בר אילן, יוני 2009/אתר רשמי, מיכאל קרמר

במוקד החדשות

  • לפני שבועיים פורסם בוואלה כי שר החוץ האמריקני בלינקן הנחה את מחלקת המדינה לבצע עבודת מטה שתבחן את האפשרות של הכרה אמריקנית ישירה או עקיפה במדינה פלסטינית כחלק מתכנית מדינית ליום שאחרי המלחמה בעזה.
  • דוברי משרד החוץ האמריקני ובלינקו עצמו לא הכחישו את הדברים כאשר נשאלו עליהם בפומבי מאז ורק טענו כי מדובר בעבודת מטה שגרתית שמטרתה להציג אפשרויות שונות למדיניות.
בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס ההתיישבות בעזה. 28 בינואר 2024. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
דוחף למהלך מקדים של התנגדות. השר סמוטריץ'/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

תמונת המצב

  • יש כמה אפשרויות לפעולה אמריקנית - הראשונה בהן היא הכרה בילטרלית של ארה"ב בפלסטין כמדינה.
  • אפשרות נוספת היא הימנעות אמריקנית מהטלת וטו על החלטה במועצת הביטחון של האו"ם לקבל את פלסטין כמדינה חברה מלאה בארגון.
  • אפשרות שלישית היא מתן עידוד אמריקני למדינות באירופה ובמערב להכיר בפלסטין כמדינה.
אנתוני בלינקן ואבו מאזן. רויטרס
בלינקן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • ראש הממשלה נתניהו העלה את הסוגיה בשיחה בארבע עיניים עם בלינקן במהלך ביקורו האחרון של שר החוץ האמריקני בישראל בשבוע שעבר. בכירים ישראלים אמרו כי נתניהו הביע מורת רוח מכך שארה"ב בכלל שוקלת מהלך כזה.
  • בכיר ישראלי אמר שנתניהו הבהיר לבלינקן שמהלך אמריקני כזה יהיה "גול עצמי" ויפגע במאמצי ממשל ביידן להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה באזור. "זה יהיה פרס לפלסטינים על מתקפת 7 באוקטובר", אמר נתניהו לבלינקן.
  • הסוגייה גם עלתה במהלך פגישה שקיים בשבוע שעבר היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי עם השר הפלסטיני חוסיין אל-שייח', שנחשב ליועץ הקרוב ביותר של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס. על קיום הפגישה דיווח לראשונה ירון אברהם בחדשות 12.
  • בכירי ישראלי אמר לוואלה כי הנגבי אמר לאל-שייח' כי "אין שום סיכוי שהמלחמה בעזה תסתיים עם הקמת מדינה פלסטינית".
  • הנגבי הדגיש בפני הבכיר הפלסטיני כי ישראל לא תשנה מדיניות של עשרות שנים ותיתן פרס למבצעי הטבח. "זו לא רק ממשלת הליכוד - לא היתה מדינה פלסטינית גם תחת ממשלות אחרות. כדאי שתהיו מציאותיים ותציבו יעדים מעשיים יותר ליום שאחרי המלחמה", אמר הנגבי לאל-שייח'.
  • בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ האמריקני סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully