וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב חושדים: "רוסיה מפתחת נשק גרעיני שיוצב בחלל"

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 10:45

ברשת ABC דווח כי מוסקבה אינה מתכננת להטיל נשק גרעיני על כדור הארץ, אלא עשויה להשתמש בו נגד לוויינים. הפרסום הגיע אחרי שבכיר רפובליקני קרא לביידן לפרסם את המידע על "איום חמור לביטחון הלאומי", אף שבכירים אחרים בקונגרס אמרו כי אין סיבה לדאגה בקרב הציבור

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במפגש עם רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר/יח"צ

ארצות הברית חושדת שרוסיה מתכננת להציב נשק גרעיני בחלל - כך דווח הערב (רביעי) ברשת ABC, אחרי שבכיר רפובליקני בקונגרס קרא לנשיא ג'ו ביידן להתיר לפרסום את כל המידע הקשור ל"איום חמור על הביטחון הלאומי".

לפי הדיווח, רוסיה איננה מתכננת להטיל נשק גרעיני על כדור הארץ, אלא עשויה להשתמש בו נגד לוויינים. "זה מאוד מדאיג ורגיש", אמר אחד המקורות לרשת ABC, שתיאר זאת כ"ביג דיל". עם זאת, חברי קונגרס רבים אמרו כי מדובר בסוגייה חמורה, אך לא כזו שצריכה לגרום לבהלה בקרב הציבור.

"אני מבקש מהנשיא ביידן להסיר את הסיווג של כל המידע הנוגע לאיום הזה כדי שהקונגרס, הממשל ובעלי בריתנו יוכלו לדון בגלוי בפעולות הדרושות כדי להגיב לאיום הזה", אמר יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, מייק טרנר בהצהרה, ולא סיפק מידע נוסף.

מקור שתודרך בנושא אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית עדכנה גם את בעלות בריתה באירופה לגבי המודיעין החדש הנוגע ליכולות הגרעין של רוסיה, שעלולות להוות על איום בינלאומי. בניו יורק טיימס דווח כי הנשק הזה עדיין נמצא בפיתוח.

הדיווח והאזהרה של טרנר פורסמו בעיצומו של הדיון בקונגרס על המשך הסיוע הצבאי לאוקראינה, לאור התנגדותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וחלקים מהמפלגה הרפובליקנית. טרנר חזר לאחרונה מהובלת משלחת דו-מפלגתית של הקונגרס לאוקראינה, ולאחר מכן הזהיר את עמיתיו המחוקקים כי הזמן הולך ואוזל עבור אוקראינה במאבקה בכוחות הרוסיים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפורום טכנולוגיות עתידיות, מוסקבה, 14 בפברואר 2024. רויטרס
ארה"ב העבירה את המידע לבעלות בריתה באירופה. פוטין/רויטרס

ממשל ביידן החריף את הביקורת שלו על הרפובליקנים בבית הנבחרים על האפשרות לחסום הצעת חוק בסך 95 מיליארד דולר שעברה בסנאט ותספק סיוע לאוקראינה, ישראל וטייוואן. תומכי החוק טוענים כי סיבה מרכזית לארה"ב לתמוך בממשלה בקייב היא להדוף את האיומים מצד רוסיה המגיעים מעבר לאוקראינה.

יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון, בעל ברית נאמן של טראמפ שאמר כי לא ימהר לאפשר הצבעה על החוק שהתקבל בסנאט, אמר לכתבים בקפיטול כי אין צורך להיבהל בציבור. "הידיים יציבות על ההגה. אנחנו עובדים על זה ואין צורך להיבהל", אמר.

הסנאטורים מארק וורנר ומרקו רוביו, היו"ר הדמוקרטי וסגנו הרפובליקני בועדת המודיעין של הסנאט, פרסמו הצהרה משותפת שלפיה הוועדה שלהם מחזיקה במודיעין המדובר ועוקב "בקפדנות" אחר הנושא.
מקור המעורה בנושא אמר לרויטרס כי וורנר ורוביו תודרכו על האיום לפני שבועות. לדברי הגורם, הנושא אינו בלתי-קשור לחוק הוצאות הביטחון, אך אין קשר ישיר ביניהם.

חבר בית הנבחרים ג'ים היימס, הדמוקרט הבכיר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, אמר כי הנושא בהצהרתו של טרנר הוא משמעותי, "אבל אין סיבה לפאניקה".

ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן, סירב למסור פרטים. הוא אמר כי הוא ארגן תדרוך למחר עם מנהיגי הקונגרס ואנשי מודיעין וביטחון בממשל, וכי הופתע מהחלטתו של טרנר לפרסם את ההצהרה.

"אני לא בעמדה לומר שום דבר נוסף היום", אמר סאליבן בתדרוך. "כמו שאמרתי, אני מצפה לדיון עם טרנר וברור שמשם נקבע איך להתקדם, אבל כשאני עומד כאן על הדוכן היום אני לא יכול לחלוק שום דבר נוסף".

רוסיה הגיבה ביטול לדיווחים בארצות הברית. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי הוא לא יגיב על תוכן הדיווחים עד שהפרטים ייחשפו על ידי הבית הלבן. עם זאת, הוא אמר כי האזהרה של וושינגטון היא בבירור ניסיון לגרום לקונגרס לאשר יותר כסף לטובת אוקיראנה.

"ברור שהבית הלבן מנסה בכל אמצעי לעודד את הקונגרס להצביע על העברת הכספים, זה ברור", אמר. "נראה באילו טריקים ישתמש הבית הלבן", אמר פסקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully