וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הם משקרים אחד לשני, צה"ל שיבש להם את התוכניות": הדילמה הקשה של נסראללה

עודכן לאחרונה: 14.2.2024 / 17:14

פיקוד צפון מעמיד את חיזבאללה בפני שאלה קשה: להסיג כוחות מטווח ה-10 ק"מ מהגבול הישראלי - או ליטול סיכון שצה"ל יחשוף את המיקום בזמן אמת וייצא להתקפה? מנגד, עומדת הדילמה הישראלית - מה יקרה אם הצדדים יגיעו להסדר מדיני? כל הנתונים במערכה הצפונית נחשפים

כלי טיס תקף רכב ובו פעילי חיזבאללה לצד תקיפות נוספות בשטח לבנון/דובר צה"ל

חרף שיגורי הרקטות והטילים הכבדים בימים האחרונים על היישובים בצפון, הפיקוד באזור מעמיד את מזכ"ל חיזבאללה בפני דילמה: להסיג כוחות מטווח ה-10 ק"מ מהגבול הישראלי - או ליטול סיכון שצה"ל יחשוף את המיקום בזמן אמת וייצא להתקפה וסיכול? מנגד, עומדת הדילמה הישראלית - אופן הקמת מנגנון אכיפה נגד חיזבאללה במידה והצדדים יגיעו להסדר מדיני. הנה כל הנתונים במערכה הצפונית והשאלות הקשות.

תקיפת צה"ל בעיתא אל שעב שבדרום לבנון. 20 בדצמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ייצא להתקפה וסיכול? דרום לבנון לאחר תקיפות צה"ל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נתוני תקיפות צה"ל במערכה נגד חיזבאללה. ללא, מערכת וואלה!
נתוני תקיפות צה"ל במערכה נגד חיזבאללה/מערכת וואלה!, ללא

נתוני התקיפות:

מראשית המערכה המוגבלת נגד חיזבאללה בלבנון עולה מנתונים שהגיעו לידי וואלה! כי צה"ל תקף למעלה ל-3500 מטרות ומעל ל-160 חוליות מחבלי חיזבאללה. כ-230 מחבלים ומפקדים חוסלו, ביניהם מפקדי גדודים ⁠ואחראי גזרת דרום לבנון ביחידה האווירית של חיזבאללה. בנוסף, נפצעו מספר כפול של מחבלים.

בצה"ל ביצעו תהליך חשיבה עמוק על מנת להרחיק פצצות, טילים, וארטילריה של חיזבאללה לטווח של לפחות 10 קילומטר מהגבול באמצעות פעולות שיטתיות. עד כה תקף צה"ל למעלה מ-120 עמדות תצפית של כוחות חיזבאללה לאורכו של הגבול.

כ-50 מחסני אמצעי לחימה הושמדו בהם מאוחסנים טילים לכל הטווחים, כלי טיס לא מאוישים שהועברו לדרום לבנון, כלי נשק ומטענים שחיזבאללה הסתיר לאורך הגבול. המחסנים שהותקפו כוללים זירות מטענים שנועדו לפגוע בתמרון קרקעי של צה"ל או במידה וכוחות הצבא ירדפו אחרי חטופים משטח ישראל.

עוד תקפו צה"ל מהקרקע ומהאוויר יותר מ-50 מפקדות צבאיות של חיזבאללה, מאוישות בפעילים. בנוסף, הושמד מסלול תעופה, מחסנים ואמצעי לחימה ששימשו את היחידה האווירית של הארגון, האחראית על שיגור כלי טיס בלתי מאוישים לעבר שטח מדינת ישראל.

במרחב הרגיש מבחינת חיזבאללה הותקף אתר אחסון של טילי קרקע אוויר מתקדמים. לצד זאת, תקף פיקוד הצפון מתחילת המלחמה מהיבשה והאוויר יותר מ-50 מטרות תשתיות של חיזבאללה שנפרסו בסוריה על ידי איראן וחיזבאללה.

תומכי חיזבאללה צופים בנאום של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בביירות, 13 בפברואר 2024. רויטרס
עומד בפני דילמה קשה. תומכי חיזבאללה צופים בנאומו של נסראללה/רויטרס

אפקט ההתקפות בתוך ארגון חיזבאללה

גורמי ביטחון מצביעים על המתח בו נמצא הארגון השיעי. "הם משקרים אחד לשני לגבי תוצאות התקיפות והפעולות בשטח, מתנהלים כמבוקשים בדרום לבנון מחשש לסיכולים ממוקדים", אומר גורם בכיר. "הפעילות של צה"ל שיבשה להם תוכנית ההתקפה המקורית כולל הפעילות היומית מול צה"ל. ההצלחה להשמיד כמחצית התשתיות הפיקוד והשליטה הוא מה שהגביר את הלחץ ושיבש פעילות של כוחות חיזבאללה בדרום לבנון".

חברי חיזבאללה בהלווייתו של בכיר כוח רדואן וויסאם טוויל בדרום לבנון, 9 בינואר 2024. רויטרס
חברי חיזבאללה בהלווייתו של בכיר כוח רדואן בדרום לבנון/רויטרס

הדילמה של חיזבאללה

במערכת הביטחון מעריכים שמזכ"ל הארגון השיעי נמצא תחת דילמה מורכבת: האם להשאיר את מערכות הנשק וכוחות רדואן בטווח של עשרות ק"מ מהגבול או להסיג אותם לאחור.

לדברי גורם ביטחוני, נסראללה הסיג חלק מהכוחות האיכותיים של רדואן לאחור, כולל מערכות נשק כדי לשפר את שרידותם. מנהיג חיזבאללה שולח בהתאם את חוליות הטרור הפלסטיניות שמבחינתו הן "זולות יותר" להקרבה נגד כוחות צה"ל במרחב הגבול.

פעילות כוחות צה"ל בגבול הצפון.  12 בפברואר 2024. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל בגבול הצפון. 12 בפברואר 2024/דובר צה"ל

האתגר הישראלי

ברקע האופציה לתהליך מדיני שבמסגרתו ייסוגו מחבלי חיזבאללה חמושים מדרום לבנון וישתלבו במקומו 15,000 חיילי צבא לבנון, מעריכים גורמים במערכת הביטחון כי האתגר הישראלי יהיה להקים מנגנון אכיפה נרחב.

מטרת אותו מנגנון יהיה לסכל, למנוע, ולפגוע בכל כוונה של חיזבאללה לחזור אל האזור כפי שקרה אחרי מלחמת לבנון ה-2, ולא להסתפק בדיווח לאו"ם כבעבר. גורמי ביטחון מזהירים, כי אם קבינט הביטחון לא יתעקש על מנגנון ברור מהר מאוד ישחקו הישגי המערכה המוגבלת בצפון.

תא"ל אורן אבמן, לשעבר ראש חטיבת זרוע היבשה ומפקד רכס רמים בזמן הנסיגה מלבנון בשנת 2000. ראובן קסטרו
תא"ל במיל' אורן אבמן/ראובן קסטרו

הגבול החדש

בימים אלו מרכז תא"ל במיל' אורן אבמן את תכנון התפיסה החדשה לאורך גבול לבנון. אחת המטרות הם לשדרג את רכיבי הביטחון סביב היישובים, כולל ההגנה על מרחב הגבול כולו. חלק מהפתרונות שעלו הם הרחבת שדות מוקשים, סוג הגדר, איכות כיתות הכוננות, מיגון אמצעי התצפית ועוד. עוד דנים בפיקוד את דרכי הפעולה של צה"ל בשגרה וחירום וההיערכות להתקפה בעתיד בלבנון.

בי"ס לילדי מפונים שהוקם ליד תחנת משנה של חברת חשמל, טבריה. אלי אשכנזי
בית ספר לילדים מפונים מהצפון שהוקם בטבריה/אלי אשכנזי

צה"ל נערך למהלומות בלבנון

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי בפיקוד הצפון פועלים בתנאים מורכבים, הכוללים הרחקת עשרות אלפי האזרחים מבתיהם והפיכתם למפונים לעת עתה. ערב ההכרעה של הדרג המדיני האם ללכת על המתווה המוצע, צה"ל הגביר מוכנות למהלומות על לבנון במידה וחיזבאללה ימשיך לדרדר את האזור ויסלים את פעולות הטרור.

מדי ערב מתקיים שיח מקצועי בין מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר למפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין על יום המלחמה הראשון במידה ויתפרץ. לוואלה! נודע כי בשבוע האחרון התקיים שיח מקצועי של מטה חל האוויר למטה פיקוד הצפון כדי להגביר היערכות להסלמה רחבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully