וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: ישראל תובעת מיליונים מקרן בינלאומית בגין נזקי אסון הזפת

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 12:21

ישראל הצטרפה לקרן ב-1992 וכחצי שנה לאחר האירוע, הוועד המנהל הכיר בזכותה של ישראל לקבל פיצויים. אלא שעד היום שילמה תשלום חלקי בלבד. סך הוצאות המדינה בגין זיהום חופיה מזפת שטרם פוצתה בגינן נאמד בכ-26 מיליון שקלים, אותם היא תובעת עתה בבית המשפט

ניקוי זפת מחוף פלמחים, מרץ 2022/צילום: רני עמיר, המשרד להגנת הסביבה

ארבעה ימים לפני שתחול התיישנות על תביעות בגין אסון "זפת בסערה" שאירע בפברואר 2021, מדינת ישראל הגישה היום (שלישי) תביעה בבית הדין לימאות נגד "הקרן הבינלאומית לפיצוי בגין נזקי זיהום בשמן" הפועלת מלונדון - כך פורסם לראשונה בוואלה. התובעים מטעם המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הם עינת שטרמן ועופר גוט מפרקליטות מחוז חיפה. התביעה הוגשה בלית ברירה, ברגע האחרון לפני ההתיישנות, בגלל התמשכות המשא ומתן שניהל המשרד להגנת הסביבה מול הקרן הבינלאומית.

הקרן ממומנת על ידי המדינות המקבלות שמן דרך הים, ופועלת מכוח אמנה בינלאומית בת כחמישים שנה. ישראל הצטרפה לחבר המדינות השותפות בה ב-1992. כחצי שנה לאחר האירוע, הוועד המנהל של הקרן הכיר בזכותה של ישראל לקבל ממנה פיצויים, וישראל העבירה לה דרישות תשלום בעבור הוצאותיה, אלא שעד היום שילמה הקרן תשלום חלקי בלבד. סך הוצאות המדינה בגין זיהום חופי המדינה מזפת באירוע שטרם התקבל מהקרן פיצוי בגינן נאמד בכ-26 מיליון שקלים, ואותו תובעת עתה המדינה בבית המשפט.

ניקוי זפת מחוף פלמחים. רשות הטבע והגנים
ניקוי זפת מחוף פלמחים/רשות הטבע והגנים

בישראל האשימו בזמנו את איראן כאחראית לשפיכת הנפט הגולמי שהביא לזיהום חופי ישראל בזפת. השרה להגנת הסביבה דאז הפנתה אצבע מאשימה לעבר אוניית המכלית MT-EMERALD כאחראית לשפיכת הנפט. הקרן בהחלטתה לפצות את ישראל מותירה את האחראים לזיהום בעילום שם, ומציינת שהמסקנה הישראלית הזו היא נסיבתית בלבד, ואין הוכחות לבסס שמכלית ספציפית גרמה לזיהום.

ממסמכים שצורפו לתביעה עולה שבהופעתה בפני הקרן, מדינת ישראל אמנם שללה בפניה את מעורבותו של כל גורם אחר כמקור אפשרי לנפט הגולמי חוץ מהמכלית המדוברת, לא היתה יכולה באופן מוחלט לזהות את האנייה הזו כמקורו. 12 אלף מתנדבים התגייסו אז לסייע לרשויות בעבודות הניקוי בחופים.

בישראל העריכו את הנזק בכ-45 מיליון שקלים. על פי החלטת הקרן משנת 2021 להכרה בחובתה לפצות את ישראל וזאת טרם הוגשה דרישות תשלום לפיצוי, עולה שהערכות מוקדמות לנזק שנגרם למדינת ישראל עמדו כבר אז על 55 מיליון שקלים, ושסכום זה היה ראשוני בלבד והיה צפוי לגדול.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ניקוי זפת מחוף פלמחים. רשות הטבע והגנים
ניקוי זפת מחוף פלמחים/רשות הטבע והגנים

מהתביעה עולה כי חוף הים שנמצא באחריות רשות הטבע והגנים ניזוק בסכום מוערך של 5.4 מיליון שקלים. נזק נוסף לרט"ג נגרם עקב הצורך לביצוע עבודות ניקוי ושיקום של חופי הים בתחום אחריותה, ניהול עבודות ופיקוח עליהם לאורך כל תקופת ביצוע העבודות בסך של כ-4 מיליון שקלים, וסך התביעה של רט"ג מגיע לכ-9.4 מיליון שקלים.

בין הרשויות המקומיות שניזוקו באסון היו המועצה האזורית חוף הכרמל שעלותו מוערכת בכ-2.3 מיליון שקלים. עוד רשויות שניזוקו הן מועצה האזורית מטה אשר, שחופיה משתרעים מראש הנקרה בגבול לבנון ועד נהריה שעלותו מוערכת בכ-1.6 מיליון שקלים. הנזק לעיריית נהריה מוערך של 1.4 מיליון שקלים.

נתניה תובעת 639 אלף שקלים, תל אביב 475 אלף שקלים, עכו 307 אלף שקלים, קריית ים 302 אלף שקלים. טרם הועברו לקרן תביעות של שלוש רשויות, בהן עיריית חיפה לה נגרם נזק של כשני מיליון שקלים, עיריית הרצליה 704 אלף שקלים, ועיריית בת ים עם נזק של 66 אלף שקלים. המדינה מבקשת מבית הדין לימאות לחייב את הקרן בהוצאות ובשכר טרחת עורכי דין ובצירוף ריבית והפרשי הצמדה, עד למועד התשלום בפועל. טרם הוגש כתב הגנה. טרם נקבע שופט שידון בתביעה וטרם נקבע מועד לדיון ראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully