וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שהוא מופעל לראשונה במלחמה בעזה: הוצג כטב"ם ישראלי חשאי בסעודיה

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 11:00

משרד הביטחון השקיע מיליארדים בפרויקט "ענני סערה" המסווג - אבל בינתיים, הכטב"ם שעומד במרכז הפרויקט מוצג בתערוכה צבאית במדינה שעדיין נחשבת מדינת אויב. מומחה: "אין לישראל יכולת אמיתית לשלוט במי רוכש כטב"ם שאפשר לייצר במדינות זרות". במשרד הביטחון סירבו להגיב

בווידאו: תיעוד מהשמדת מנהרת הטרור שמוקמה בקרבת בית ספר בעזה/צילום: דוברות צה"ל

מערך "ענני סערה" נחשב לאחד הסודות השמורים בחיל האוויר, עד לא מזמן, אפילו שמו היה מסווג. בזמן מלחמת חרבות ברזל, הוא זכה להפעלה ראשונה.

מדובר במערך דמוי להקה של כלי טיס בלתי מאוישים, עם מגוון תפקידים, שנועד לאפשר מעקב מודיעיני רצוף מעל תא שטח. הפרויקט בשווי של יותר ממיליארד שקל משותף לחיל האוויר ולזרוע היבשה, ומופעל בטייסת 144. מי שתמך בפרויקט והעניק לו תיעדוף היה הרמטכ"ל הקודם - אביב כוכבי.

במוקד המערך נמצא האורביטר 4 מתוצרת אירונאוטיקס, הוא הוצג עוד ב-2016, וייחודי ביכולותיו: למרות היותו קטן יחסית, עם מוטת כנף ברוחב של 5.4 מטר בלבד, הוא מסוגל לשהות זמן ארוך יחסית באוויר, עד 25 שעות לפי פרסומי היצרנית. מנגד, ממדיו הקטנים מקשים על גילויו והפלתו ומסייעים בהפחתת המחיר שלו. הוא גם מסוגל לקחת בו זמנית שני סוגים של חיישנים, מצלמה ומכ"ם שטח, מכ"ם ימי ויכולות אחרות. בחיל האוויר הוא קיבל את הכינוי: הניצוץ.

כטב"מ הניצוץ, אורביטר 4 של אירונאוטיקס, בטייסת 144 של חיל האוויר. דובר צה"ל, דובר צה"ל
ממדיו הקטנים מקשים על גילויו והפלתו ומסייעים בהפחתת המחיר שלו. כטב"מ הניצוץ, אורביטר 4/דובר צה"ל, דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר מדביק את סמל ח"א על כטב"מ הניצוץ בעת פתיחתה המחודשת של טייסת 144. דובר צה"ל, דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר מדביק את סמל ח"א על כטב"ם הניצוץ/דובר צה"ל, דובר צה"ל

יצרנית כיפת ברזל - רפאל, רכשה את אירונאוטיקס, לא מעט בגלל יכולותיו הייחודיות של האורביטר. אך בטרם נרכשה חברת אירונאוטיקס, ובטרם האורביטר 4 שומש בפרויקט "ענני סערה", אזרבייג'ן רכשה כטב"מים מסוג זה ומסוג אורביטר 1 לאחר שהוצגו בתערוכה צבאית בבאקו.

בנוסף, אותו כטב"ם רגיש ומסווג הוצג בשבוע שעבר דווקא בתערוכה ביטחונית גדולה בסעודיה, World Defense Show 2024, שהתקיימה בריאד. הסעודים, שתמיד היו מהרוכשים הגדולים בעולם של אמצעי לחימה, מנסים כיום להפוך ליצרני נשק, ולפתח שיתופי פעולה עם מדינות וחברות זרות.

אזרבייג'אן היא אחת מכמה מדינות שרכשו את האורביטר 4, ומחזיקה גם ברישיון לייצר אותו בעצמה. לא ברור האם הצגתו בתערוכה בסעודיה, בכוונה להציע אותו למדינה המוסלמית שעדיין מוגדרת בישראל כמדינת אויב, ולמדינות במפרץ הפרסי, עומדת בתנאי רישיון הייצור שלו. הפיקוח על הייצוא הביטחוני הישראלי נמצא באחריות אפ"י שתחת משרד הביטחון.

כטב"מי אורביטר 1 (למעלה משמאל) ואורביטר 4 (מימין) בתצוגה של אזרבייג'אן בתערוכת World Defense Show 2024 בריאד, סעודיה. המשרד לתעשיות ביטחוניות באזרבייג'אן,
כטב"מי אורביטר 1 (למעלה משמאל) ואורביטר 4 (מימין) בתצוגה של אזרבייג'אן בתערוכת World Defense Show/המשרד לתעשיות ביטחוניות באזרבייג'אן

לפי מקורות זרים, ישראל מכרה מערכות הגנה אווירית מסוגי ברק-8 וספיידר של התעשייה האווירית ורפאל לאיחוד האמירויות. חלק ממדינות המפרץ רכשו מערכות סייבר ויירוט רחפנים, אולם בשנים האחרונות, לא היו עסקאות גלויות למכירת כטב"מים למדינות האזור.

"אין לישראל יכולת אמיתית לשלוט במי רוכש אמצעי לחימה שהיא העניקה זכויות ויכולות ייצור שלהם במדינות זרות", אמר מומחה ביטחוני ישראלי בנושא. "ההגבלות בחוזה, שייתכן שמחייבות את אישור משרד הביטחון לכל עסקה כזאת, עומדות מול הרצון להמשיך ולמכור נשק לאזרבייג'אן, שהציגה מערכות נשק רבות מתוצרת ישראל במצעדים שערכה, ורק בשנה שעברה רכשה לפי גורמים זרים מערכות ברק-8 ולווייני ריגול מהתעשייה האווירית במיליארדי דולרים".

מאירונאוטיקס נמסר בתגובה כי "האירוע איננו מוכר לאירונאוטיקס. החברה יידעה בנושא את משרד הביטחון. אירונאוטיקס פועלת בהתאם לתנאי רישיונות השיווק והיצוא".

במשרד הביטחון סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully