וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בהולנד הורה לעצור יצוא של חלקי F-35 לישראל בשל המלחמה בעזה

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 19:12

תביעה של ארגוני זכויות אדם התקבלה על ידי בית משפט לערעורים, שקבע כי "לא ניתן להכחיש" שהחלקים שימשו לתקיפות אוויריות בעזה. ממשלת הולנד תערער לעליון: "המטוסים קריטיים להגנה על ישראל מפני איומים באזור". משרד הביטחון לא הגיב

בית משפט הולנדי לערעורים הורה היום (שני) לממשלה לחסום כל יצוא של חלקי מטוסי קרב מסוג F-35 לישראל, בשל החשש שנעשה בהם שימוש בהפרות של החוק הבינלאומי במהלך המלחמה בעזה. על הממשלה לקיים את הצו בתוך שבעה ימים, אחרי שבית המשפט דחה את בקשת עורכי דינה להקפיא את הצו עד לערעור לבית המשפט העליון.

"לא ניתן להכחיש כי קיים סיכון ברור שחלקי ה-F-35 המיוצאים ישמשו להפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי", אמר בית המשפט.

הממשלה הודיעה שהיא תערער על ההחלטה, בטענה שהיא פולשת לסמכותה לעצב את מדיניות החוץ שלה. "אספקת חלקי F-35 אמריקניים לישראל אינה בלתי-מוצדקת בעינינו", אמר שר המסחר, ג'ופרי ואן ליואן. לדבריו, המטוסים החמקניים הם קריטיים להגנה על ישראל מפני "איומים באזור, כולל מאיראן, תימן, סוריה ולבנון".

הוא אמר כי מוקדם מדי לומר איזו השפעה תהיה לפסק הדין על ישראל. אנחנו חלק מקונסורציום גדול של מדינות שעובדות גם יחד עם ישראל, נדבר עם השותפים איך להתמודד עם זה". השר הדגיש כי ההחלטה לערער אינה קשורה למצב "המדאיג מאוד" בעזה.

משרד הביטחון סירב להגיב על פסיקת בית המשפט בהולנד. הפסיקה התקבלה בזמן שראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, נמצא בביקור בישראל, בפעם השלישית מאז פרוץ המלחמה.

מטוס אדיר, אף 35, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
מטוס אדיר, אף 35, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב,26 באפריל 2023/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

התביעה הוגשה על ידי כמה ארגוני זכויות אדם, כולל השלוחה ההולנדית של ארגון אוקספם, בדצמבר האחרון. "אנחנו מקווים שהפסיקה הזו תחזק את החוק הבינלאומי במדינות אחרות, כך שגם אזרחי עזה יהיו מוגנים על ידי החוק הבינלאומי", אמר מנהל אוקספם בהולנד, מיכאל סרווס.

בדצמבר, בית משפט בערכאה נמוכה יותר נמנע מלהורות לממשלת הולנד לעצור את הייצוא, אף שאמר כי סביר להניח שמטוסי F-35 היו מעורבים בהפרות של דיני המלחמה מצד ישראל. אך בעוד שהערכאה הנמוכה יותר קבעה כי למדינה יש מידה רבה של חופש לשקול סוגיות פוליטיות ומדיניות כדי להחליט על יצוא נשק, בית המשפט לערעורים אמר כי היא לא גוברת על הסיכון הברור להפרות של המשפט הבינלאומי.

בית המשפט לערעורים אמר גם כי סביר להניח שמטוסי ה-F-35 שימשו בתקיפות של חיל האוויר בעזה, מה שהוביל לפגיעה "בלתי מתקבלת על הדעת" באזרחים. הוא דחה את טענתה של ממשלת הולנד שהיא אינה צריכה לבצע בדיקה מחודשת של היתר היצוא לישראל.

בהולנד שוכן אחד מכמה מחסנים אזוריים של חלקי F-35 בבעלות אמריקנית, שממנו מופצים החלקים למדינות שמבקשות אותם. משלוח אחד לפחות נשלח משם לישראל מאז 7 באוקטובר.

השופט באס בול אמר כי קיימת אפשרות שממשלת הולנד תאפשר ייצוא של חלקי F-35 לישראל בעתיד, אך רק תחת תנאים קפדניים כדי שלא ישמשו לפעולות צבאיות בעזה.

המתקפה האווירית והקרקעית המאסיבית של ישראל ברצועת עזה הצפופה הרגה יותר מ-28 אלף פלסטינים, לדברי רשויות הבריאות שבשליטת חמאס, שאינן מפרטות מי מהקורבנות הם חמושים. רוב 2.3 מיליון תושבי הרצועה נעקרו מבתיהם.

ישראל מכחישה כי שהיא ביצעה פשעי מלחמה במלחמתה נגד חמאס, שפרצה בעקבות הפלישה של ארגון הטרור ליישובים בדרום ב-7 באוקטובר והטבח שביצע בכ-1,200 אזרחים.

בתביעה משפטית נפרדת בחודש ינואר, הורה בית בית הדין הבינלאומי לצדק לישראל לפעול למניעת מעשי רצח עם במלחמתה נגד חמאס. הפסיקה של בית הדין, היושב בהאג, עוררה קריאות מחודשות מצד ארגוני זכויות אדם לאסור על ייצוא נשק לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully