וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכ־טכנולוגיה: היחידה שעוזרת לצה"ל לפעול גם בשבת

עודכן לאחרונה: 10.2.2024 / 21:54

ביחידת הלו"ט - הלכה וטכנולוגיה - פיתחו גאדג'טים ופתרונות טכנולוגיים שמסייעים לחיילים הדתיים בשטח: "המשרתים ביקשו להקל את האיסור ולאפשר להם להתנהל בחופשיות גם בזמן המלחמה"

בווידאו: נמשכת מלאכת זיהוי גופות הנרצחים במלחמה בעזה/צילום: יותם רונן

טלפון, פנס מיוחד, מקלדת ועכבר למחשב, עט כתיבה, שעון למכונת קרח, נרות חשמליים. זאת רק רשימה חלקית של פריטים טכנולוגיים שפיתח מדור הלכה וטכנולוגיה של הרבנות הצבאית בשנים האחרונות לשימוש בשבת, וכעת בתקופת המלחמה הפכו לפופולריים במיוחד אצל החיילים ובבסיסים ברחבי-הארץ.

המדור מפתח ומייצר פתרונות הלכתיים טכנולוגיים המאפשרים שמירת שבת בשגרת הפעילות. כך למשל, "טלפון שבת" מאפשר לענות לטלפונים תוך צמצום חילול השבת. במקרה של "עט שבת" מדובר במוצר שפותח "לצרכים חיוניים" כך שהוא מפחית מחומרת האיסור לכתוב בשבת על ידי התפוגגות הדיו. הכתיבה בעט הזה מתאימה למידע שאין צורך לשמור לאורך זמן, והוא שימושי מאוד בחמ"לים ובמפקדות.

מדור הלכה וטכנולוגיה בצה"ל. דובר צה"ל
מקלדת לשימוש בשבת/דובר צה"ל

במדור פיתחו גם מוצר שימושי במיוחד בכניסות למחנות צה"ל: "מפסק שער" שמאפשר פתיחה וסגירה של שער חשמלי. בנוסף קיים מוצר בשם "קודן אופטי לשבת" שמאפשר כניסה בעזרת קוד למקומות ממודרים ללא סגירת מעגל חשמלי, באופן שמצמצם את חילול השבת. מוצר אחד נוסף הוא מקלדת ועכבר למחשב שמאפשרים שימוש במתכונת דומה. המדור פיתח גם מוצרים כמו פנס שבת, מנגנון לדלתות רוח ונרות שבת חשמליים להדלקה במקומות שבהם אין אפשרות להדליק אש גלויה, כמו למשל על גבי כלי השייט של חיל הים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מדור הלכה וטכנולוגיה בצה"ל. דובר צה"ל
"קודן שבת" של הרבנות הצבאית/דובר צה"ל

המלחמה מחייבת פעילות במכלולים, בחמ"לים ובמפקדות סביב השעון, בשבת ובחג. אף שמדובר על פעילות מבצעית לכל דבר, היא מתקיימת בדרך כלל במחנות עורפיים, ולא תחת אש. גורמים ברבנות הצבאית ציינו כי "הדבר גרר בקשות רבות מן השטח להתקנת התקנים הלכ־טכנולוגיים בדלתות הכניסה ובמכשור האלקטרוני". לדבריהם, "המשרתים בחמ"לים, שנכנסים ויוצאים מהם באופן שוטף בכל שעות היממה ומחויבים להשתמש בבקרות כניסה חשמליות, ביקשו להקל את האיסור ולאפשר להם להתנהל בחופשיות גם בזמן המלחמה".

וכך, צוותי מתקינים רבים, בפיקודו של ראש מדור הלכה וטכנולוגיה, הרב רונן אהרן, ובברכתו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב איל קרים, יצאו אל הבסיסים והיחידות והגבירו את קצב ההתקנות במאות אחוזים ביחס לימי שגרה. גם כאן, תרם ענף ההלכה את תרומתו לרציפות התפקוד וליכולתם של חיילי צה"ל ומפקדיו להתמיד במשימותיהם, בלי שיצטרכו לחשוש ולהתלבט בספקות הקשורים לשמירת השבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully