וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תקף את תגובת חמאס, אך לא בטוח ששבר את הכלים

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 6:23

בישראל הופתעו מתגובת חמאס למתווה לשחרור החטופים, שנראתה כמו רשימת מתנות מוגזמת לרמדאן. נתניהו כינה את התשובה "הזויה", אך לא הודיע שהוא דוחה אותה על הסף. הלחץ האמריקני להפוגה עשוי להביא את הצדדים בקרוב למשא ומתן עקיף בקהיר על הפרטים עצמם

נתניהו: "כניעה לדרישות חמאס לא תביא לשחרור החטופים - אלא לטבח נוסף"/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה אמש (רביעי) את תשובת חמאס למתווה לשחרור החטופים בכינויי גנאי כמו "הזויה" ו"מטורפת". דבר אחד הוא לא אמר בבירור - שישראל דוחה לחלוטין את תגובת חמאס ומפסיקה את המו"מ.

למה זה חשוב:

בישראל עדיין מנסים להבין בדיוק מה הביא לרשימת המכולת של הדרישות אותן חמאס שיגר אתמול באמצעות המתווכים הקטארים והמצרים. דברי נתניהו, חרף הטו החריף, עשויה להתברר כהכנה לתחילת מו"מ ולא כשבירת כלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, הקריה, תל אביב. 31 בדצמבר 2023. מרים אלסטר, פלאש 90
דבריו עשויים להתברר כהכנה למשא ומתן. נתניהו/פלאש 90, מרים אלסטר

מאחורי הקלעים:

  • התגובה של חמאס להצעה שגובשה בפסגת פריז כללה נספח עם שורה ארוכה של דרישות שנראתה לעיתים כמו רשימת מתנות שבכירי חמאס מבקשים לקבל לרגל חודש הרמדאן.
  • מעבר לדרישה הלא מציאותית כי ישראל תשחרר אלפי רוצחים מבתי הכלא, בתגובת חמאס היו סעיפים מוזרים שהקשר בינם לבין עסקת לשחרור חטופים תמורת הפסקת אש רופפת למדי. לא בכדי הנשיא ביידן כינה אותה "מעט מוגזמת".
  • כך למשל בכירי חמאס ביקשו כי בתמורה לשחרור החטופים, הם יקבלו 60 אלף קרוואנים ממצרים ומקטאר כדי לשכן בהם פלסטינים שבתיהם נהרסו. בקשה נוספת עסקה בכלל בסטטוס-קוו במסגד אל-אקצא.
כוחות צה"ל ברצועת עזה, 19 בינואר 2024. דובר צה"ל
בין הדרישות: 60 אלף קרוואנים לשיכון פלסטינים שבתיהם נהרסו. רצועת עזה/דובר צה"ל

במוקד החדשות:

  • נתניהו, שפעם נוספת הצליח להשתלט על מהדורות החדשות בטלוויזיה שציפו למוצא פיו, כמעט ולא דיבר על החטופים. במקום, הוא העדיף לחזור אינספור פעמים על סיסמת "הניצחון המוחלט" שלו.
  • נתניהו הצהיר כי הנחה את צה"ל להיערך לפעול גם ברפיח ובשני מחנות הפליטים במרכז הרצועה בהם צה"ל לא פעל עדיין קרקעית. הוא הדגיש כי הרחבת הפעולה הצבאית תגדיל את הסיכוי לעסקת חטופים.
  • בחמאס חושבים אחרת. בשבוע שעבר עידכן ראש ממשלת קטאר את בכירי הבית הלבן כי בשיחות עמו הדגישו בכירי חמאס כי הם מזמינים את ישראל לממש את איומיה לפעול ברפיח.
  • המסר של חמאס היה שישראל לא תשיג דבר באמצעות פעולה כזו ולאחר מכן תבוא למו"מ בתנאים שטובים יותר לארגון הטרור, כך לפי מקור שמעורה בנושא.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע לציון "חודש ההיסטוריה השחורה" בבית הלבן. 7 בפברואר 2023. רויטרס
ארה"ב ימשיכו ללחוץ על ישראל, מצרים וקטאר להתקדם להסכם. הנשיא ביידן/רויטרס

מה הלאה:

  • הערב יתכנס קבינט המלחמה כדי לדון בסוגיית החטופים
  • מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שדיבר כמה שעות אחרי נתניהו הציג קו שונה מאוד. הוא הדגיש כי חלק מתגובת חמאס כוללת "נון-סטרטרים" אבל באותה נשימה אמר שארצות הברית סבורה שיש בה מרחב שמאפשר להגיע להסכם.
  • האמריקנים מתכוונים להמשיך וללחוץ על ישראל, מצרים וקטאר להתקדם להסכם. הם מבינים שזו הדרך היחידה להשיג הפסקת אש כלשהי בעזה. כל יום שהמלחמה נמשכת, הדבר מקשה עוד יותר על קמפיין הבחירות של ביידן.
  • בבית הלבן גם מבינים שבלי הפסקת אש ממושכת אין שום סיכוי לממש את תכניות "היום שאחרי" של הנשיא - החל מחזרת הרשות הפלסטינית המחודשת לעזה וכלה בהסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. בשיחות שיתקיימו מחר בקהיר בין בכירי המודיעין המצרי לבין משלחת חמאס בראשות סגנו של איסמאעיל הניה חליל אל-חיה ינסו המצרים להחזיר את השיחות למסלול. המטרה שלהם היא קודם כל להגיע להסכמה על מתווה פריז שתאפשר לפתוח במו"מ אמיתי על הפרטים.
  • יש לא מעט בכירים ישראלים שסבורים שלמרות הטונים הצורמים כעת, תוך כמה ימים הצדדים ייכנסו לשיחות משמעותיות הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully