וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בארה"ב: טראמפ לא חסין ממשפט על התערבותו בבחירות

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 19:45

הנשיא לשעבר, שצפוי להיות מועמד הרפובליקנים בנובמבר, טוען כי הוא זכאי לחסינות מלאה, כולל על מאמציו להפוך את הפסדו ב-2020. בית משפט לערעורים דחה פה-אחד את התיאוריה הזו, וטראמפ, שסביר להניח יערער לעליון, התקרב צעד נוסף לעבר משפט היסטורי

דונלד טראמפ בדרך לבית המשפט במנהטן, ניו יורק, 26 בינואר 2024. רויטרס
דונלד טראמפ בדרך לבית המשפט במנהטן, ניו יורק, 26 בינואר 2024/רויטרס

בית משפט פדרלי לערעורים בארצות הברית פסק היום (שלישי) כי לנשיא לשעבר דונלד טראמפ אין חסינות מפני אישומים על מאמציו להפוך את הפסדו בבחירות 2020, ובכך קירב אותו צעד נוסף לעבר משפט היסטורי.

הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט לערעורים של מחוז קולומביה דחה את טענתו של טראמפ כי לא ניתן להעמידו לדין משום שההאשמות נוגעות לאחריותו הרשמית כנשיא. "לצורך התיק הפלילי הזה, הנשיא לשעבר טראמפ הפך לאזרח טראמפ, עם כל ההגנות של כל נאשם פלילי אחר", כתב ההרכב פה אחד. "אבל כל חסינות מנהלית שאולי הגנה עליו בזמן שכיהן כנשיא כבר לא מגנה עליו מפני התביעה הזו".

הפסיקה, שטראמפ יערער עליה כמעט בוודאות לבית המשפט העליון, מסכלת ניסיונו להימנע ממשפט באשמת חתירה תחת הדמוקרטיה האמריקנית והעברת השלטון, בעודו במרחק נגיעה מהבטחת למועמדות הרפובליקנית לנשיאות לדו-קרב חוזר מול הנשיא ג'ו ביידן בנובמבר.

התיק יושהה לפחות עד 12 בפברואר כדי לתת לטראמפ זמן לערער לבית המשפט העליון. עורכי דינו של טראמפ טענו כי נשיאים לשעבר זכאים להגנות משפטיות גורפות ולא ניתן להעמיד אותם לדין פלילי בגין פעולות רשמיות שביצעו בזמן תפקידם, אלא אם כן הודחו על ידי הקונגרס. טראמפ הודח פעמיים על ידי בית הנבחרים, אך זוכה על ידי חבריו הרפובליקנים למפלגה בסנאט בשני המקרים.

בשימוע בתחילת החודש שעבר, השופטים התייחסו לטענה הגורפת של עורכי דינו של טראמפ, ושאלו אחד מהם אם אפילו נשיא שהורה ללוחמי קומנדו להתנקש ביריב פוליטי יכול לחמוק ממשפט על בסיס התיאוריה הזו.

טראמפ סבור כי הוא חסין לחלוטין, וחוזר על כך לאורך קמפיין הבחירות שלו. "לכל הנשיאים חייבת להיות חסינות נשיאותית מלאה ומוחלטת, אחרת סמכותו והחלטיותו של נשיא ארצות הברית יישללו וייעלמו לנצח", כתב ב-18 בינואר בפוסט ברשתות החברתיות.

האישומים נגד טראמפ בתיק הזה - אחד מתוך ארבעה משפטים פליליים אפשרים שבפניהם הוא עומד, שניים מהם קשורים לבחירות - הוגשו על ידי התובע המיוחד ג'ק סמית', שלפיו הנשיא לשעבר לחץ על מחוקקים, בכירים במשרד המשפטים ועל סגנו דאז מייק פנס כדי שימנעו את אשרור הניצחון של ביידן, על בסיס טענות הכזב שלו לזיופים נרחבים.

טראמפ הכחיש את ארבעת סעיפי האישום נגדו בתיק הזה, ואמר כי זהו ניסיון של ממשל ביידן לרדוף אחריו. משרד המשפטים והבית הלבן דוחים זאת על הסף. טענתו לחסינות נדחתה כבר בדצמבר על ידי השופטת המחוזית טניה צ'וטקאן, מה שהוביל אותו להגיש ערעור לבית המשפט הפדרלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully