וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: "חובות המפלגות למדינה זינקו ב-440% - והן על סך 189 מיליון שקלים"

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 16:40

מתניהו אנגלמן פרסם את דוח הביקורת על חשבונות הסיעות ומצא כי הכנסותיהן למימון מערכת הבחירות לכנסת ה-25 בלבד הסתכמו ב-194.6 מיליון שקלים. מאילו מפלגות יישלל מימון? מי נקנס על הפרת חוק הבחירות? ובאילו מפלגות שולם שכר למועמדים ברשימה? | כל התשובות של המבקר

מתניהו אנגלמן/דוברות מבקר המדינה

מבקר המדינה, מתניהו אנלגמן, פרסם היום (שלישי) את דוח הביקורת על חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים שהשתתפו בבחירות לכנסת ה-25 ועל החשבונות השוטפים של הסיעות בכנסת ה-24. בביקורת שקיים המבקר, ניתן ל-6 מתוך 17 הסיעות הרלוונטיות דו"ח שלילי.

המבקר בדק את הרשימות שהיו זכאיות למימון ממלכתי בשל תוצאות הבחירות ועל הרשימות שהוגשו מטעם מפלגות שהיו מיוצגות בכנסת ה-24, וקבע כי יישלל מימון מששת המפלגות שקיבלו דוח שלילי - בסכום כולל של 470,000 שקלים. המפלגות שמהן יישלל המימון: הליכוד, יש עתיד, חזית יהודית לאומית, המחנה הממלכתי, הבית היהודי ורע"מ.

יתר המפלגות, זכו כאמור לדוח חיובי לאחר בדיקת המבקר.

מתניה אנגלמן, מבקר המדינה בכנס "בשבע", 8 בפברואר 2022. חיים טוויטו, אתר רשמי
מתניה אנגלמן, מבקר המדינה בכנס "בשבע", 8 בפברואר 2022/אתר רשמי, חיים טוויטו

מהדוח עולה כי הכנסות הסיעות למימון מערכת הבחירות לכנסת ה-25 הסתכמו בכ-195.2 מיליון שקלים. מתוכם, 194.6 מיליון שקלים ממימון ממלכתי ורבע מיליון שקלים מתרומות. עוד נמצא כי הוצאות הסיעות במערכת הבחירות לכנסת ה-25 הסתכמו בכ-251.3 מיליון שקלים. 43.7% מסכום זה הוצאו על פרסומים, 27.2% לשכר, פעילים ונלווים ו-16% עבור שירותי ייעוץ.

בנוסף לכך שתי הסיעות, הליכוד ויש עתיד, הפרו את הוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, ובשל כך נדרשו לשלם הוצאות משפטיות - על פי החלטות יו"ר ועדת הבחירות לכנסת, בעקבות עתירות שהוגשו נגדן.

אחת מהסיעות חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע מפורשות כי חזרה והפרה את חובת ההזדהות בפרסומיה והוראות נוספות של "חוק דרכי תעמולה" שאוסרות שימוש בסמל המדינה, בילדים ובצה"ל במסגרת תעמולת הבחירות. כמו כן, הסיעה הנוספת חויבה בהוצאות משפטיות לאחר שנקבע שהפרה הוראה של "חוק דרכי תעמולה" האוסרת שימוש בצה"ל כחלק מתעמולת הבחירות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שלטי בחירות בתל אביב, 8 באפריל 2019. AP
שלטי בחירות בתל אביב, 8 באפריל 2019/AP

המבקר אנגלמן כאמור קבע כי הדוח בעניינן של שתי הסיעות, יש עתיד והליכוד, אינו חיובי. ולכן, בקביעת גובה שלילת המימון מהן הביא המבקר בחשבון את טיעוניהן.

עוד עלה בביקורת כי סיעת חזית יהודית לאומית כללה בחשבונותיה לתקופת הבחירות הוצאות שכר עבור מועמד שנכלל ברשימת המועמדים של הסיעה לכנסת. וכי שתי סיעות נוספות, הליכוד ורע"מ, כללו בחשבונותיהן לתקופה השוטפת הוצאות שכר בגין העסקה של ארבעה מועמדים, שהתמודדו בבחירות לכנסת ה-25 מטעמן. זאת מבלי שהוצגו אסמכתאות שיבהירו את היקף העסקתם, את אופן קביעת התמורה ואת מומחיותם המקצועית.

שתי רשימות נוספות אשר היו זכאיות למימון ממלכתי - הרשימה בל"ד - "אלתג'מוע אלווטני אלדמוקרטי" בראשות סמי אבו שחאדה והרשימה המשותפת חד"ש תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי, הגישו באיחור ניכר את דוחותיהן הכספיים למבקר המדינה - זאת לאחר תום הארכה שאושרה להן על ידי ועדת הכספים של הכנסת. לכן, הן נקנסו על כך בשלילת חלק מהמימון השוטף. תוצאות הביקורת בעניינן יפורסמו לציבור במועד מאוחר יותר.

שלטי חוצות של מפלגת יש עתיד בגוש דן 22 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
שלטי חוצות של מפלגת יש עתיד בגוש דן 22 באוקטובר 2022/ראובן קסטרו

ומה עם המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה?

יתרות החוב של המפלגות שחדלו להתקיים כסיעות בכנסת הסתכמו בכ-44.6 מיליון שקל - אלו בגין ההלוואות שנטלו ובגין עודפי מקדמות שקיבלו.

אלו המפלגות: בל"ד - כ-338,000 שקל; דרך ארץ - כ-3 מיליון שקל; הבית היהודי - כ-3.2 מיליון שקל; התנועה הירוקה - כ-3.2 מיליון שקל; מרצ - כ-15.8 מיליון שקל; עצמאות - כ-4 מיליון שקל; וצל"ש - כ-15.1 מיליון שקל.

שלוש מפלגות - הבית היהודי, התנועה הירוקה ועצמאות עדיין לא השיבו לאוצר המדינה יתרות של הלוואות שקיבלו בסכום מצטבר של כ-10.4 מיליון ש"ח. כמו כן, המפלגות דרך ארץ ומרצ צברו גירעונות בסכומים ניכרים, ואין ביכולתן לפרוע הלוואות ועודפי מקדמות שקיבלו מהכנסת בתקופה השוטפת. בנוסף, על פי נתוני חשבות הכנסת, המפלגות בל"ד וצל"ש, אשר נתוניהן הכספיים כאמור לא נכללים בדוח, טרם פרעו הלוואות ועודפי מקדמות שקיבלו מהכנסת.

אחמד טיבי יו"ר תע"ל עם זהבה גלאון יו"ר מרצ בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל.

19 באוקטובר 2022. ראובן קסטרו
אחמד טיבי יו"ר תע"ל עם זהבה גלאון יו"ר מרצ בכנס התאחדות התעשיינים של ישראל. 19 באוקטובר 2022/ראובן קסטרו

הביקורת על הסיעות בכנסת ה-24

מתוך 18 הסיעות שקיבלו מימון ממלכתי לכיסוי הוצאותיהן, נתן מבקר המדינה דוח חיובי ל-13 סיעות. לחמש הנותרות, לא ניתן דוח חיובי - ובעניינן קבע מבקר המדינה כי יישלל מהן מימון, בסך מצטבר של 250,000 שקל.

מבקר המדינה: "חובות המפלגות זינקו מ-35 מיליון ש"ח ל-189 מיליון ש"ח. על הכנסת לדרוש ערבויות טרם מתן הלוואות מהמדינה למפלגות. המפלגות שחדלו להתקיים חייבות למדינה 45 מיליון ש"ח. חשוב לתקן את הלקונה בחוק כך שמפלגות שחדלו מלהתקיים תחויבנה לפעול לגייס כספים כדי להשיב את חובותיהן למדינה. למפלגות אסור לשלם שכר למועמדים ולבני משפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully