וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט בחיפה גזר עונשי מאסר מחמירים לשני נאשמים על פרסומים בפייסבוק ואינסטגרם

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 23:52

יוסף דיאב מחיפה ל-8 חודשי מאסר ובכר עטור מכפר ראמה ל-6 חודשי מאסר בגין הסתה לטרור והזדהות עם חמאס והם מוחזקים כאסירים ביטחוניים. השופטת פיקוס-בוגדאנוב: "ישנה חומרה יתרה בכך שאזרח הזדהה עם הארגון זמן קצר מאד לאחר שטבח באזרחי ישראל"

בית משפט השלום בחיפה גזר היום (שני) שמונה חודשי מאסר בפועל על יוסף דיאב מחיפה ושישה חודשי מאסר על בכר עטור מכפר ראמה, בגין הסתה לטרור והזדהות עם ארגון הטרור חמאס. בחקירתם הודו דיאב ועטור במעשיהם ומאז נעצרו הם מוחזקים כאסירים ביטחוניים. בגזר הדין של כל אחד מהם הדגישה השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב כי "ישנה חומרה יתרה בכך שהנאשם, אזרח ישראל, הנהנה מכל הזכויות הניתנות לכל אזרח במדינה, בחר להזדהות עם ארגון המבקש להשמיד את מדינת ישראל, עודד ותמך במעשי טרור".

"פסיקה בגין פרסומי הסתה שנעשו לאחר אירועי 7.10.23 טרם עוצבה", ציינה השופטת פיקוס-בוגדאנוב, "יש לתת משקל משמעותי לעיתוי ביצוע העבירות, לאחר אירועי הטבח, גם כאשר מדובר בפרסום בודד".
דיאב הורשע כי בשבת ה-7 באוקטובר, פרסם פוסט אחד בפייסבוק שלו ובו הזדהות עם ארגון הטרור חמאס בכך שפרסם את הדברים הבאים, בשפה הערבית: "אלוהים יברך אותם, אלוהים יברך אותם, הגברים של הדרום, שותי המוות יבורכו, שוברי מגבלות הגבול". הוא טען כי נצפה בסך הכל ע"י 18 אנשים. אין חולק שהפוסט זכה רק ל-4 לייקים.

היכל המשפט בחיפה, 2016. ללא, אתר רשמי
היכל המשפט בחיפה, 2016/אתר רשמי, ללא

עטור בן ה-24, נטול העבר הפלילי, הורשע כי ב-18 לאוקטובר פרסם סטורי באינסטגרם ובו כיתוב בערבית הפונה לדובר הזרוע הצבאית של חמאס: "אבו עוביידה: "השעות החשוכות ביותר הן לפני עלות השחר. ובשחר הזה נגרום לבכות הרבה. אבל עכשיו אין זמן לבכות". סנגוריו, עו"ד מוחמד אבו אחמד ועו"ד ג'מאל אסעדי, טענו כי מדובר בחשבון שהיו לו יחסית מעט עוקבים והפרסום לא זכה לסימני חיבוב, כי אין ראיות כי הפרסום שותף וכי הוא נמחק אחרי 24 שעות מאחר ופורסם בסטורי. הם ציינו כי מדובר בצעיר שאינו משתייך לשום קבוצה אידיאולוגית או פוליטית, ממשפחה קשת יום, ואינו מעצב דעת קהל אשר "הביע חרטה כנה ואמיתית, למד לקח ולא יחזור על מעשיו".

אלא שהשופטת ציינה מנגד כי מדובר ב"פרסום בוטה, הפונה לדובר של ארגון חמאס, ארגון טרור, אשר לא רק חרט על דגלו את השמדת מדינת ישראל, אלא הלכה למעשה גרם לטבח מזעזע, שכמותו לא ידעה מדינת ישראל מאז יום הקמתה, והזדהה עם המשך מעשי הטרור ועודד אותם: 'בשחר זה נגרום לבכות הרבה'".

פייסבוק ואינסטגרם. GettyImages
פייסבוק ואינסטגרם/GettyImages

דיאב בן ה-38, נהג משאית תושב שכונת חליסה העובד בשוק הסיטונאי בעיר ועם הרשעות בעברו, טען בחקירתו כי "מדובר בשיר מוכר אותו כיוון לנהגי משאיות של הדרום, אותם התכוון לברך על כך שהם מגיעים באותה שבת מרהט לחיפה, למרות מתקפת הטילים". הוא אמר כי אחרי שפרסם אותו, והראה לנהגים בשוק, אמר לו אחד מנהגי הדרום כי ייתכן שבשל אירועי אותו יום יפרשו אותו אחרת ולכן מחק אותו. הסנגורית, עו"ד אפנאן חליפה, טענה כי בשונה מאחרים, אשר העלו את הפרסום לסטורי שנמחק באופן אוטומטי, דיאב עשה פעולה אקטיבית ומחק את הפרסום המסית בתוך 24 שעות. "הדבר מצביע על כך כי הבין את השלכות הפרסום והדבר גובל בחרטה". אבל הפרקליטות ציינה כי גרסתו זו אינה מתיישבת עם התוכן, עם שינויים שערך במילות השיר המקורי ועם ראיות נוספות בתיק החקירה.

דיאב ועטור מוחזקים מאחורי סורג ובריח מאז מעצרם, ובתנאים קשים, כאסירים בטחוניים. "אני יושב על הטעות שטעיתי ואני מודה שטעיתי. אני נמצא עם אנשים שיש להם על הידיים דם, זה לא מקום שאני צריך להיות בו", אמר דיאב בשלב הטיעונים לעונש. "אני מודה שעשיתי טעות ולא עד כדי כך שאני אקבל עונש יותר ממה שמגיע לי. ארבע פעמים הייתי בצינוק בגלל מה? בגלל פוסט? אני קיבלתי הרבה מכות שם סתם".

יוסף דיאב. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
יוסף דיאב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"אין משמעות לשאלה כמה אנשים הגיבו לפרסום, אלא כמה אנשים יכלו להיחשף לפרסום המסית", קבעה השופטת, "בימינו, אנשים מבלים שעות רבות בעולם הווירטואלי ומושפעים מהתכנים העולים שם, על כן הקלות הבלתי נסבלת של היושבים מאחורי המקלדת לכתוב דברי הסתה ברשת חברתית, חייבת למצוא מענה בענישה מרתיעה ומשמעותית אשר תעביר מסר גם לשם 'ייראו ויראו', כי הסתה למעשי טרור ברשת תיענש באופן ממשי". בנוסף למאסרים בפועל, גזרה השופטת על כל אחד מהנאשמים גם מאסרים על תנאי וכן קנס של 3,000 שקלים.

"מדובר בעונש חמור מאד ובכוונתנו לערער עליו", אמרה לוואלה! בהתייחסות לגזר הדין של דיאב הסנגורית שלו, עו"ד אפנאן ח'ליפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully