וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"ש לשר סמוטריץ': הגש את התקציב ללא דיחוי, אתה מפר את החוק

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 11:54

שר האוצר היה אמור להגיש את תקציב המדינה לכנסת עד ה-19 בחודש שעבר, אך התעכב. בכך עיכב את הדיונים על סעיפי התקציב, עליו אמורה הכנסת להצביע ברביעי הקרוב. בתוך כך, הייעוץ המשפטי של הכנסת תמך בעתירה הדורשת מסמוטריץ' להציג מסמכים הנוגעים לתקציב זה ולתקציב 2023

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט מודיעים על אישור תוכנית המילואים/איתי בית-און /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

המשנה ליועמ"ש, מאיר לוין, שיגר ביום שישי האחרון מכתב חריף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בו הורה לו להגיש את תקציב המדינה לשנת 2024 לכנסת ללא דיחוי נוסף, ולהפסיק להפר את החוק בשל עיכובו. לאחר עיכוב רב, התקציב צפוי להיות מוגש היום.

התקציב היה אמור להיות מונח על שולחן הכנסת עד ה-19 בינואר האחרון במסגרת החוק. זאת, כדי לאפשר דיונים מעמיקים בכנסת על סעיפיו בטרם יובא להצבעה בקריאה ראשונה במליאה ואישורו, מה שאמור לקרות כבר ביום רביעי הקרוב.

במכתבו כתב לוין לשר האוצר: "לעמדתנו לה שותף היועץ המשפטי למשרד האוצר, בהינתן שגורמי המקצוע במשרד האוצר השלימו את העבודה על הצעת חוק התקציב הנוסף, וככל שהעיכוב הנוכחי בהנחה נגרם מנסיבות שניתן לתת להן מענה במהלך הליכי החקיקה בכנסת - הרי שאין מקום לעיכוב נוסף ויש להניח את ההצעה על שולחן הכנסת, ללא דיחוי. זאת, כדי להפסיק את ההפרה הנמשכת של הממשלה את הוראות חוק יסוד: משק המדינה, וכדי לאפשר לכנסת להשלים את הדיון בהצעת התקציב ובתכנית המאזנת בפרק זמן סביר ובהתחשב בהשלכות ההפחתה הרוחבית שתיכנס לתוקפה ב-19 בפברואר 2024".

בצלאל סמוטריץ' נואם בכנס ההתיישבות בעזה. 28 בינואר 2024. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
מעכב את הגשת התקציב. סמוטריץ'/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

בכך לא תמו ענייניו המשפטיים של שר האוצר, שכן גם התיקון לתקציב 2023 יושב על המדוכה. בעתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי קרן ברל כצנלסון, ח"כ ולדימיר בליאק וח"כ אפרת רייטן נגד שר האוצר, מבקשים העותרים ששר האוצר יציג את המסמכים לתקציב 2023, שיסבירו כיצד המדינה עומדת לממן את ההוצאות שלה, כך גם לגבי תקציב 2024. באופן חריג למדי, הייעוץ המשפטי של הכנסת הגיש את עמדתו לבג"ץ, לפיה יש לקבל את העתירה. מדובר בעמדה חריגה, שכן על פי רוב הייעוץ המשפטי של הכנסת מציג עמדות שמרניות למדי שמגנות על עמדת חברי הכנסת.

כך נכתב בעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת: "בשל ההכרח שבאישורו הדחוף כדי לאפשר את ביצוע הצעדים הנדרשים עקב המלחמה, אושר החוק למרות שלא צורפו לו המסמכים הנלווים. הכנסת אינה מתנגדת לבקשת העותרים כי בית המשפט הנכבד יורה לממשלה לתקן את הפגם ולהניח על שולחן הכנסת את המסמכים הנלווים הנדרשים. באשר לחוק תקציב נוסף לשנת 2024- כעולה ממכתבה המצוטט לעיל של היועצת המשפטית לוועדת הכספים, הכנסת סבורה כי אם תוגש הצעת חוק תקציב נוסף לשנת 2024 יש לצרף לה את המסמכים הנלווים בהתאם לחוק היסוד ובהתאם לנהוג בכנסת. הכנסת סבורה שבהתחשב במכלול הנסיבות, מסמכים אלה אינם צריכים להיות בהיקף הנהוג בחוקי תקציב 'רגילים', אך עליהם להיות בהיקף הדרוש כדי שלא לפגוע בשקיפות פעילותה המתוכננת של הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully