וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ונתניהו - האמנם סופה של ידידות מופלאה?

אבי גיל

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 23:39

הממשל האמריקני, כחלק מההכרה שהמשך הסכסוך באזור עלול לסבך את ארה"ב במלחמה אזורית, עשוי לפתוח במהלך שיכלול קידום של פתרון שתי המדינות, בצד נורמליזציה עם סעודיה והתמודדות עם איראן. בקרוב נדע אם ביידן יזרז תוכנית כזאת, למרות שממשלת נתניהו אינה פרטנר למהלך כזה

בווידאו: קבלת הפנים של רה"מ נתניהו ונשיא המדינה הרצוג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן והצהרות במהלך הפגישה 18.10.23/לע"מ, יותם רונן

המלחמה בעזה מסמנת תפנית במדיניות ארה"ב כלפי המזרח התיכון. המחיר הכבד שגבו המלחמות הכושלות בעיראק ובאפגניסטן מוססו את התיאבון האמריקני למעורבות באזורנו. בעשור האחרון, וושינגטון נראתה כמשלימה עם פעלתנותן של רוסיה וסין, שהזדרזו למלא את הוואקום האסטרטגי שהותירה ארה"ב.

אך עתה, על רקע התחרות המחריפה בין המעצמות ולנוכח ריבוי הגורמים המעורבים בלחימה - חיזבאללה, החות'ים, המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה וכמובן איראן - ארה"ב נאלצת לבחון מחדש את אופי התנהלותה במזרח התיכון. התקרית האחרונה שגבתה את חייהם של חיילים אמריקנים המוצבים בירדן, הדגישה את השלכות אי היציבות האזורית על ארה"ב עצמה. לאחר תקופה ארוכה של הבלגה, שבמהלכה בוצעו עשרות תקיפות נגד כוחותיה של ארה"ב המוצבים באזור, הנשיא ביידן אולץ להגיב צבאית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר ההגנה לויד אוסטין בדיון בחדר המצב אחרי הרג החיילים האמריקנים בירדן, 29 בינואר 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב ושר ההגנה בחדר המצב לאחר הרג החיילים האמריקנים בירדן/רויטרס

עוד טרם לכך, ראש ה-CIA ויליאם ברנס קבע במאמר נרחב בכתב העת Foreign Affairs כי בארבעים שנות היכרותו הקרובה עם המזרח התיכון לא ראהו סבוך ונפיץ כל כך כמו לאחר 7 באוקטובר. ברנס קובע: "ארה"ב אמנם לא אחראית בלעדית לפתרון כל בעיותיו המעיקות של המזרח התיכון, אך אף אחת מן הבעיות הללו לא יכולה להיות מנוהלת, ובוודאי לא למצוא את פתרונה, ללא מנהיגות אמריקנית אקטיבית". הוא אף מסמן את החתירה להסדר שתי המדינות כתרופה הכרחית למשבר.

האבחנות האסטרטגיות שמשרטט ראש ה-CIA ניצבות בבסיס התוכנית האופרטיבית שנרקמת בממשל, ואשר מוצגת במאמרו האחרון של תומאס פרידמן, העיתונאי המקורב ביותר לנשיא ביידן. הלה יודע לספר על "דוקטרינת ביידן", שנועדה לעסוק בו זמנית בשלושה אתגרים הכרוכים זה בזה, ולכן מחייבים אסטרטגיה משולבת: התמודדות נחושה כנגד האיום שמציבות איראן וגרורותיה, קידום פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני על פי נוסחת שתי המדינות, והעמקה משמעותית של הברית שבין וושינגטון לריאד (ובמסגרת זו, גם נרמול יחסיה של סעודיה עם ישראל).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש ה-CIA וויליאם ברנס מעיד בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים על האיומים על גבעת הקפיטול, ארה"ב, 9 במרץ 2023. רויטרס
"סבוך ונפיץ": ראש ה-CIA ויליאם ברנס/רויטרס

השבועות הקרובים יגלו אם הנשיא ביידן יהמר בשנת בחירות על מהלך כה מורכב, שעלול כמובן להיכשל. אם יחליט על התנעה מעשית של "דוקטרינת ביידן", הוא יוכל להניח רק את יסודותיו של המהלך, בתקווה שישלימו אם יזכה בכהונה נוספת. כיצד נדע אם ביידן פוסע מן השלב הרטורי לפרק המעשי? במקרה כזה נראה כיצד ביידן נוקט בצעדים שתכליתם להציב את הצדדים לסכסוך בראשיתו של מסדרון חד כיווני, שגם אם הוא ארוך ורב מהמורות, אין ממנו דרך חזרה.

צעדים אלה עשויים לכלול מסמור אמין של האופק המדיני (למשל, באמצעות החלטת מועצת הביטחון של האו"ם המתייחסת לפרמטרים עקרוניים של פתרון שתי המדינות), הכרה אמריקנית רשמית במדינה פלסטינית, התעקשות על שילוב הרשות הפלסטינית בניהול "היום שאחרי" הלחימה בעזה, כינוס ועידת שלום בהשתתפות סעודיה, שבמסגרתה העולם הערבי יבטא את מחויבותו לחתום על הסכמי שלום עם ישראל בתמורה להסכמה ישראלית לנוסחת שתי המדינות, פתיחה מחדש של שגרירות אש"ף בוושינגטון, הפעלת תוכנית לשיקום כוחה ותפקודה של הרשות הפלסטינית, דרישה חד משמעית מישראל להוריד מאחזים לא חוקיים ולהקפיא ההתנחלות מעבר לגושי הישובים שצמודים לקווי 67, הכרזה על נכונות אמריקנית לדון עם ישראל על הסכם הגנה, וכמובן, מינוי שליח נשיאותי רם דרג להובלת המהלך כולו.

התחזקות ההכרה כי התקדמות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני משרתת אינטרס ביטחוני משמעותי של ארה"ב, יעניק אופי אחר להתנהלות הבית הלבן מול ממשלת ישראל. ממשל אשר השתכנע שהמשך הסכסוך עלול לסבך את ארה"ב במלחמה אזורית, ואולי אף בהתלקחות בין-מעצמתית, יקשיח את תביעותיו. הזדקקותה של ישראל לסיועה של ארה"ב נחשפה בכול עוצמתה במהלך המלחמה, ואין להיות מופתעים אם תלות זו תנוצל על ידי מעצבי המדיניות האמריקנים לצרכיהם.

הקמת מאחז חדש לזכר הרב דרוקמן בשומרון. 20 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
על הפרק: הורדת מאחזים בלתי חוקיים והקפאת התנחלויות/אתר רשמי, ללא

בוושינגטון יודעים היטב שממשלת ישראל הנוכחית אינה פרטנר ל"דוקטרינת ביידן". האם ימתינו עד להבשלת התהליך הפוליטי הפנים ישראלי, שאמור להוביל להופעתה של ממשלה חדשה, או שמא יפעלו לזירוזו? תומאס פרידמן אינו בורר את מילותיו, ומציב את נתניהו לצד איראן כמי שבולמים את ארה"ב מלקדם את תוכניותיה לייצוב המזרח התיכון. עלינו להניח שתחושה דומה מקננת בליבם של רבים ממקבלי ההחלטות בוושינגטון. בקרוב ניווכח אם יפעילו את כוחם כדי לגרום לנתניהו לשתף פעולה עם "דוקטרינת ביידן", או יניחו לו לגרור רגליים ולנהל קמפיין פוליטי, כמי שעומד בפרץ כנגד נשיא אמריקני עוין, ונאחז בכיסאו בתקווה לניצחון מושיעו טראמפ.

בעבר, כאשר ביידן נשאל על יחסיו עם נתניהו הוא הגיב באמירה שהשניים חברים כבר עשרות שנים: "אמרתי לו: אני לא מסכים עם דבר אחד שאתה אומר - אבל אני אוהב אותך". גם אם אנו קרבים לסופה של ידידות מופלאה, ונתניהו יבחר בחורבן יחסיו האישיים עם הנשיא ביידן, אסור שישראל תיגרר אחריו ותאבד את ידידותה של ארה"ב, המעצמה שבה אנו תלויים בכל היבט של ביטחון לאומי.

הכותב הוא מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, עמית מחקר בכיר במכון למדיניות העם היהודי (JPPI)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully