וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסי טרנספר עם שם מכובס: כך מתכוננת ישראל לדיווח לבית הדין הבינלאומי בהאג

פרופ' אשר מעוז

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 23:37

בית הדין בהאג אמנם לא נענה לדרישת דרום אפריקה להפסיק את המלחמה, אך קבע שיש חשש לפעולות שמפרות את האמנה למניעת השמדת עם. ישראל התבקשה להגיש דוח בדבר האמצעים שנקטה למניעת הפרת הצו. הכנס שקרא להתיישבות מחודשת בעזה עלול לפגוע בעמדת ישראל בבית הדין

בווידאו: השרים בן גביר, וסראלוף וקרעי רוקדים עם הקהל בכנס ההתיישבות בעזה הערב 28.01.24/ללא

הסיבוב הראשון של התביעה בפני בית הדין הבינלאומי בהאג הסתיים במעין תיקו. בית הדין אמנם לא נענה לדרישתה של דרום אפריקה להורות על הפסקת הלחימה בעזה אך קבע כי התלונה מצביעה על חשש לפעולות שמפרות את האמנה בדבר מניעתו וענישתו של פשע השמדת עם. חשש זה ביסס בית הדין על שני מרכיבים - על פעולותיה של ישראל ועל כוונותיה. כפילות זו קבועה באמנה עצמה שדורשת הוכחה הן של מעשה והן של כוונה.

האמנה קובעת: "השמדת-עם פירושה - אחד המעשים המפורשים להלן שנעשה בכוונה להשמיד: השמדה גמורה או חלקית של קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית, באשר היא קבוצה כזו. אלה המעשים: הריגת אנשים הנמנים עם הקבוצה; גרימת נזק חמור, בגוף או בנפש, לאנשים הנמנים עם הקבוצה; העמדת הקבוצה בכוונה תחילה בתנאי חיים שיש בהם כדי להביא לידי השמדתם הגופנית, כולה או מקצתה; קביעת אמצעים שכוונתם למנוע את הילודה בקבוצה; העברת ילדי הקבוצה לקבוצה אחרת בדרך כפייה".

השופטים בדיון בבית המשפט הבינ"ל בצדק בהאג לקראת החלטת הטביעה נגד ישראל. רויטרס
השופטים בדיון בהאג/רויטרס

את המעשה קבע בית-הדין בעיקר על-יסוד אמירות של נציגים של סוכנויות האו"ם. וכך כתב: "בית הדין מציין כי המבצע הצבאי שמבוצע על ידי ישראל בהמשך למתקפה עליה גרo למספר רב של הרוגים ופצועים, עקירת רבים מבתיהם ונזק נרחב לתשתית אזרחית. יותר מ-25 אלף פלסטינים נהרגו, בתים רבים ניזוקו. 1.7 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם. ארגון הבריאות של האו"ם קבע ש-93% מאוכלוסיית עזה סובלת מרעב".

את הכוונה להביא להשמדת עם למד בית-הדין מהתבטאויות של אישי ציבור שונים. בטרם יקבע האם ישראל מבצעת השמדת עם הוציא בית הדין שורה של צווים זמניים להגנה על האוכלוסייה הפלסטינית מפני ביצוע רצח עם. בין היתר דרש בית הדין מישראל לנקוט את כל האמצעים כדי למנוע ביצוע של מעשים הנכללים בהגדרה של השמדת עם. בית הדין אף דרש מישראל להגיש, בתוך 30 יום, דוח בדבר האמצעים שנקטה לביצוע הצווים. בית הדין הדגיש, כי אם הדו"ח של ישראל לא יהיה מספק מבחינת דרום אפריקה, היא רשאית לפנות שוב לבית הדין בבקשה להוצאת צווים זמניים.

בעוד משרד המשפטים עמל על הכנת הדו"ח התקיים בירושלים כנס רב משתתפים של "קואליציית הארגונים להתיישבות בחבל עזה", בסימן "והורשתם את יושבי הארץ". בכנס, שהשתתפו בו שרים וחברי כנסת מהקואליציה, הוצגה תכנית להתיישבות מחודשת ברצועת עזה, הכוללת גרעיני התיישבות בעיר עזה ובחאן יונס. בצד תכנית ההתיישבות הוצגה תכנית לעידוד "הגירה מרצון" של תושבי עזה, שם מכובס לטרנספר, כפי שהוצג בכרזה שהתנוססה באולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
השרים איתמר בן גביר ושלמה קרעי רוקדים עם הקהל בכנס ההתיישבות בעזה. 28 בינואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
שרים רוקדים עם משתתפי הכנס הקורא להתיישבות בעזה/פלאש 90, חיים גולדברג

אמת, התכנית שהוצגה בכנס אינה סותרת את האמנה בדבר מניעתו וענישתו של פשע השמדת העם, ואף אינה מפרה את הצווים שהוציא בית-הדין. היא סותרת לכאורה את הוראות סעיף 49 לאמנת ג'נבה בדבר הגנת אזרחים בימי מלחמה. סעיף זה אוסר על גירושם של תושביו של שטח כבוש, ועל העברתם של אזרחים מהמדינה הכובשת לשטח שנכבש.

ישראל אינה חתומה על האמנה והיא אף מכחישה שמדובר בכיבוש. עם זאת היא הביעה התחייבות לקיים את ההוראות ההומניטריות המפורטות באמנה. עם זאת, קיים חשש שהכנס והדברים שהושמעו בו יפגעו בעמדתה של ישראל בבית הדין. הם גם אינם תורמים למאמצים לשחרר את החטופים. נשאלת השאלה מה דחק במארגנים לקיים את הכנס דווקא עכשיו מעבר לקריצה ל"בייס", ולרצון להביך את נתניהו.

הכותב הוא יו"ר הוועדה לקשרים אקדמיים בינלאומיים של המרכז האקדמי פרס וסגן נשיא כבוד של האגודה הבינלאומית לחירות דתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully