וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 חיילים עיראקים הסגירו עצמם לאמריקאים

20.3.2003 / 0:05

חצו הגבול לכוויית ומסרו לחיילים את נשקם; כוחות ארה"ב ובריטניה נכנסו לאזור המפורז; בשטח משתוללת סופת חול עזה; טארק עזיז הכחיש השמועות על מותו; האולטימטום יפוג ב-03:00

15 חיילים עיראקים חצו אתמול את הגבול לכוויית והסגירו עצמם לידי החיילים האמריקאים שם. ממפקדת האוגדה האמריקאית נמסר כי אחרי שמסרו את כלי נשקם הועברו החיילים העיראקים לידי משטרת כוויית. כך דווח בקול ישראל.

שמועות ברחבי העולם טענו כי סגנו של סדאם חוסיין, טארק עזיז, ברח לכורדיסטן ונורה למוות במהלך עריקתו. אתמול בערב נתן עזיז נאום בשידור חי מבגדד, בכדי להכחיש את השמועות. עיראק מסרה כי השמועות על עריקתו הן שקר זול.

כתבי "הארץ", נתן גוטמן, שלמה שמיר ושרון שדה, מוסיפים:

כוחות של צבאות ארה"ב ובריטניה התמקמו אתמול באזור המפורז על גבול עיראק-כוויית, ותפסו עמדות לקראת פלישה לעיראק - כך דיווחו גורמי ביטחון בכוויית. הכוחות נכנסו לאזור המפורז ממזרח. דובר צבא ארה"ב סירב להגיב. גורמים בבית הלבן סירבו לומר אם הצבא ימתין עד תום האולטימטום - ב-03:00 בלילה.

שיירות של חיילים, נגמ"שים, טנקים ומשאיות נראו חוצים אתמול בבוקר את מדבר כוויית, למרות סופת החול העזה באזור. מפקדי הכוחות ציינו כי מזג האוויר עשוי להשפיע על תזמון המתקפה, אך הוסיפו כי סופות חול פוגעות אמנם בציוד לוחמה עדין אך הן גם מעניקות מחסה.

סעודיה הציעה אתמול לראשונה לסדאם חוסיין לגלות לממלכה, בניסיון אחרון למנוע מלחמה. "הממלכה משקיעה מאמצים מרביים בניסיון למנוע מלחמה הרת אסון, ולכן אנו מציעים לסדאם ולבני משפחתו מקלט בטוח בסעודיה", אמר מקור דיפלומטי. כבר בתחילת החודש הציע איחוד הנסיכויות הערביות כי סדאם והנהגתו יגלו לאחת ממדינות ערב, אך בכינוסי המדינות הערביות סירבו הצדדים לדון ביוזמה. עד כה, סירבה סעודיה להעניק מקלט לסדאם בטענה ש"העניקה מקלט למספיק אנשים, בהם נשיא פקיסטן לשעבר נוואז שריף, ונשיא אוגנדה לשעבר אידי אמין".

נשיא מצרים, חוסני מובארק, שיגר אתמול איגרת נוספת לסדאם, וקרא לו לנקוט בצעדים הדרושים כדי למנוע אסון בארצו. בנאום לאומה האשים מובארק את עיראק באחריות לאי היציבות באזור, אך אמר כי שינוי המשטר העיראקי אינו פתרון. מובארק מנה את הטעויות שהביאו למצב הנוכחי, ובראשן פלישתה של עיראק לכוויית ב-1990. לדבריו, יש לפתור את המשבר כדי לסיים את סבלו של העם העיראקי.

מלך בחריין הציע אתמול אחר הצהריים לסדאם חוסיין מקלט בממלכתו, כדי למנוע המלחמה.

"אפשר שלעיראק נותרו טילי סקאד"

הפרלמנט העיראקי התכנס אתמול לדון באולטימטום שהציב הנשיא בוש לסאדם חוסיין ולבניו, שבו דרש מהם לעזוב את המדינה. שלשום כבר דחתה עיראק באופן רשמי את האולטימטום. בתום הדיון אתמול אמר יו"ר הפרלמנט, סעדון חמדי, כי "זה לא מתקבל על הדעת שסדאם יציית לאולטימטום האמריקאי ויברח מארצו". מחוקקי בית הנבחרים שיגרו מכתב לסדאם, והתחייבו להגן על עיראק בחייהם. "אנו מתחייבים בפניך", נאמר במכתב, "כי נלך בדרך הגבורה ונמות מות קדושים כדי להגן על עיראק".

ראש צוות הפקחים, האנס בליקס, אינו פוסל את האפשרות כי לעיראק נותרו מספר טילי סקאד וכי היא עשויה להשתמש בנשק ביולוגי או כימי נגד ישראל או נגד כוחות ארה"ב. עם זאת, בליקס הדגיש כי לדעתו סדאם חוסיין לא יעשה שימוש בנשק זה מסיבות פוליטיות.

במסיבת עיתונאים באו"ם אמר בליקס כי עיראק לא הסבירה להיכן נעלמו לפחות שני טילי סקאד, ואפשר שברשותה עוד כמה טילים, אף שהפקחים לא הצליחו לגלות אותם. עוד טען בליקס כי ברשות עיראק נמצאים גם מתקני שיגור, שבהם אפשר להשתמש לשיגור טילים ארוכי טווח.

הפרלמנט הבריטי אישר אתמול בלילה את תמיכתו בהשתתפות צבא בריטניה במלחמה בעיראק, למרות התנגדות כמה מחברי מפלגת הלייבור הטוענים כי פעולה צבאית מוקדמת מדי. 412 חברי הפרלמנט תמכו בשימוש "בכל האמצעים הדרושים" כדי לפרק את סדאם חוסיין מנשק להשמדה המונית, ו-149 התנגדו.

ראש הממשלה, טוני בלייר, ביקר את ניסיונם של 138 מחוקקים ממפלגתו, להוסיף תיקון להצעת החוק, שבו ייטען כי עדיין אין הצדקה לצאת למלחמה. זוהי ההתנגדות החריפה ביותר שהיתה לבלייר מאז מונה לראש הממשלה, ב-1997. בימים האחרונים התפטרו מממשלת בריטניה תת שר הבריאות לורד פיליפ האנט, תת שר הפנים ג'ון דנהם, ומנהיג הרוב בבית הנבחרים השר רובין קוק. השרים התפטרו במחאה על מדיניותו של בלייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully