וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד הניצחון המוחלט זה לא יעד במלחמה. זו ססמת קמפיין שקונה לנתניהו זמן

עודכן לאחרונה: 2.2.2024 / 10:22

בלשכת ראש הממשלה העלו באחרונה הילוך בתעמולה בניסיון להתאושש מהקריסה בדעת הקהל מאז טבח ה-7 באוקטובר. ההבטחות לניצחון מוחלט נועדו לעמעם את תודעת האסון והמחדל שישראל בראשותו ספגה באותו בוקר נורא ולעכב את תרחישי היום שאחרי הפוליטי מלהתדפק על דלתו

נתניהו על המתווה לעסקת חטופים: "לא נשחרר אלפי מחבלים"/לשכת רה"מ

ביום ראשון בצהריים, אחרי יותר משלוש וחצי שנות שיתוק ושתיקה, חשבון הטויטר/X של יונתן אוריך, דוברו הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התעורר לתחיה עם תמונת פרופיל חדשה, של כובע בייסבול אמריקאי ממותג עם הכיתוב "Total victory". ערב קודם לכן, במסיבת העיתונאים השגרתית של נתניהו במוצאי שבת של ימי מלחמה, אוריך הגיע לאודיטוריום עם הצהרת האופנה החדשה, שהידהדה את המסר המרכזי בדברי ראש הממשלה: עד הניצחון המוחלט. בחודשיים האחרונים, אין כמעט נאום, הצהרה או הופעה של נתניהו ללא המילה ניצחון, על שלל הטיותיה, לפחות פעם אחת, והכובע של אוריך לקח את זה לשלב הבא. בקרוב: סטיקרים לרכב ולווטסאפ.

אם זה נראה, נשמע ומרגיש כמו קמפיין, זה כנראה קמפיין, ובמקרה של נתניהו הקמפיינר הנצחי אין בכלל מקום לשאלה. הכל מכוון ומוכוון מלמעלה. כמעט מדי ערב מתכנסים טובי המוחות בלשכתו ושוקדים על המהלכים הפוליטיים הבאים לחיזוק יציבות שלטונו כמו גם על המסרים של מכונות הרעל והתעמולה. כך נולדה הססמה "עד הניצחון המוחלט", שהוא מקפיד לחזור עליהן בכל הופעה מול המצלמה, וביתר שאת בשבועות האחרונים, ברקע הלחצים הגוברים, מבית ומחוץ, לקדם עסקת חטופים נוספת ולהחליט מה יקרה בעזה ביום שאחרי המלחמה.

בנימין נתניהו. יריב כץ, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
אין כמעט נאום של נתניהו ללא המילה ניצחון, והכובע של אוריך לקח את זה לשלב הבא/עיבוד תמונה, יריב כץ, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

כך נולדה מחדש גם המתקפה החוזרת על התקשורת, הפרשנים באולפנים והכתבים במסיבות העיתונאים בקריה, שמואשמים בפגיעה ברוח הלחימה. וכך נולד גם הגימיק של אוריך שהסעיר את הרשת כמרקחה. יודעי דבר מספרים שבלשכת נתניהו החליטו באחרונה להעלות הילוך בקמפיין הניצחון בניסיון להתאושש מהקריסה בדעת הקהל מאז טבח ה-7 באוקטובר. ככל שיפמפמו את "הניצחון", הם מקווים, כך יתעמעמו בתודעת הציבור המילים אסון, מחדל, קטסטרופה, או מפלה, שספגה ישראל בראשותו באותו בוקר נורא, בו נרצחו למעלה מ-1300 ישראלים וחבל ארץ שלמה הופקרה ונכבשה.

בינתיים, מלבד בסקרים של סוקר הבית בערוץ הבית, זה לא ממש עובד על דעת הקהל, ושיעורי התמיכה בו ממשיכים להידרדר. אבל מעבר להנדסת תודעה פשוטה, להבטחות להילחם עד "הניצחון המוחלט" יש גם מטרה פוליטית ברורה: למשוך זמן ככל האפשר ולמנוע בחירות שיכולות לסכן את כסאו. וגם אם יהיו בחירות - הניצחון המוחלט בגרסה כזו או אחרת ילוו אותו לתוך הקמפיין.

בני גנץ, בנימין נתניהו, גדי איזנקוט. תומר נויברג/פלאש 90, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
ההתחייבות על הניצחון המוחלט של נתניהו מעכבת את תרחישי היום שאחרי. קבינט המלחמה/עיבוד תמונה, תומר נויברג/פלאש 90, ראובן קסטרו

נתניהו, שבנה את הקריירה שלו על מלחמה בטרור, יודע שבהיסטוריה אין ניצחון מוחלט על ארגוני טרור כמו חמאס, שהמטרה שלהם היא להישאר ארגוני טרור והתנגדות. ובאותה נשימה שבה הוא מרהיב על ניצחון מוחלט הוא דוחה את קבלת ההחלטות לגבי היום שאחרי בעזה, באופן שמסכן את הישגי צה"ל בלחימה ומייצר ואקום לביסוס מחדש של שלטון חמאס.

אבל ההתחייבות על הניצחון המוחלט מבטיחה שהמלחמה לא תסתיים בקרוב, ומעכבת את תרחישי היום שאחרי הפוליטי מלהתדפק על דלתו: מפירוק קבינט המלחמה עם גנץ ואיזנקוט דרך חקירת האחריות למחדל ה7/10 בועדה ממלכתית ועד ארגוני המחאה, שכבר מתחממים על הקוים לחזור לרחובות בדרישה לבחירות. ההבטחה לניצחון מוחלט גם מספקת תקווה לשותפיו הקיצוניים בימין, שחולמים ומרקדים על כיבוש מחדש והקמת התנחלויות ברצועת עזה, ומתדלק את תומכיו הפטריוטים בטויטר ובערוץ 14, שחוששים שעסקה לשחרור חטופים תבשר על סוף המלחמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחות החטופים, הקריה, תל אביב.  28 באוקטובר 2023. ללא, לשכת העיתונות הממשלתית
הבטיח כי הוא עושה מאמצים, אך הספינים שלו מערימים קשיים. נתניהו נפגש עם משפחות החטופים/לשכת העיתונות הממשלתית, ללא

"ניצחון מוחלט, לא פחות מזה", נתניהו הבטיח השבוע במכינת עלי, רגע לפני שהכריז שלא יוציא את צהל מעזה ולא ישחרר אלפי מחבלים, ברקע הדיווחים על התקדמות במשא ומתן אחרי הפסגה הביטחונית של ישראל מצרים קטאר וארהב בפריז. כפי שפירסם אתמול ירון אברהם בחדשות 12, במסמך המסגרת למו"מ שגובש בפריז, לא דובר בכלל על המפתח לשחרור האסירים הפלסטיניים במסגרת העסקה. זה היה בכוונת מכוון, כך מספרים מקורות מדיניים. קבינט המלחמה החליט שלא לנקוב במספרים ולהשאיר את מתווה המסגרת עמום מאוד, כדי להתחיל להניע את התהליך.

באורח פלא, המספרים הדרקוניים התגלגלו במגמתיות לתקשורת ולוו מיד בהכחשה פומבית קולנית של נתניהו, בפרקטיקה שכבר חוזרת על עצמה פעם שניה. כך גם המתקפה היזומה שלו על קטאר, שככל הידוע היא המתווכת היעילה היחידה עם מנוף לחץ על חמאס. נתניהו מבטיח למשפחות החטופים שהוא עושה כל מאמץ כדי להשיבם הביתה אך הספינים והקמפיינים שלו מערימים קשיים על המגעים לשחרורם ורק מתדלקים את התנגדות הבייס מימין למחירים הכבדים, ביו אם בשחרור מחבלים עם דם על הידיים, וכלה בעצירת המלחמה.

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ'. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
הודיעו שהם מתנגדים לעסקה. איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

כך, מבלי שחמאס עדייין השיב להסכם המסגרת, השותפים של נתניהו מימין, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', כבר הודיעו השבוע בתגובה לפרסומים שהם מתנגדים לעסקה, ובן גביר אף החריף את האיום לכדי פרישה מהממשלה, ומנסה לגייס בעלי ברית בליכוד לסיכול אישור העסקה. הדרמה הפוליטית-מדינית-אנושית הזו, שנוגעת בחייהם של 136 ישראלים שחטופים בעזה, עשויה להגיע בימים הקרובים לשיא, ולהציב את נתניהו בצומת הכרעה: בין קבינט המלחמה עם גנץ ואיזנקוט ובין ממשלת הימין מלא מלא, בין גורל החטופים לבין גורל הקואליציה שלו.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציע השבוע לנתניהו רשת ביטחון לאישור עסקה, והכריז פומבית שיהיה מוכן להחליף את בן גביר וסמוטריץ' בממשלה לטובת הענין; תגובת הליכוד, מכונת מסרי קמפיין מיומנת, כללה, איך לא, גם את צמד המילים "ניצחון מוחלט". מאחורי הקלעים, יש בקואליציה מי שהיה שמח להתרחב, אם בצירוף לפיד או יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, אבל נתניהו לא מתכוון להיפרד משותפיו הטבעיים כל כך מהר, ומשתמש בספינים התקופתיים בעיקר כדי לשדר לבן גביר שיש לו תחליף ושלא ימהר לברוח - וכדי לקנות לעצמו עוד זמן. עד הניצחון המוחלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully