וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורבן התקפל, ומנהיגי אירופה אישרו סיוע של 50 מיליארד אירו לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 22:28

הונגריה עיכבה במשך שבועות את חבילת התמיכה הכלכלית החדשה של הגוש בקייב, עד שבסופו של דבר מנהיגה התיישר עם 26 ראשי המדינות האחרים. זלנסקי בירך: "יחזק את היציבות הכלכלית והפיננסית ארוכת הטווח שלנו"

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו היום (חמישי) פה אחד להעניק סיוע חדש של 50 מיליארד אירו לאוקראינה, אחרי שהתגברו על התנגדות ממושכת של הונגריה.

לפני תחילת הפסגה, מנהיגי האיחוד האירופי הפעילו לחץ על הונגריה כדי שזו תסיר את הווטו שלה. הם אמרו לראש הממשלה ויקטור אורבן לבחור צד במה שהם מתארים בתור אתגר קיומי שמציבה מלחמתה של רוסיה באוקראינה, הסכסוך הגדול ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, על היבשת.

"יש לנו הסכם. אחדות", כתב נשיא המועצה האירופית שארל מישל בפוסט ב-X. "כל 27 המנהיגים הסכימו על חבילת תמיכה נוספת של 50 מיליארד אירו לאוקראינה במסגרת תקציב האיחוד האירופי".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בירך על ההסכם ואמר כי הסיוע יחזק את היציבות הכלכלית והפיננסית ארוכת הטווח של ארצו, לקראת תחילתה של השנה השלישית למלחמה.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ומנהיגים אחרים באיחוד האירופי אחרי אישור חבילת הסיוע לקייב בפסגה בבריסל, 1 בפברואר 2024. רויטרס
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ומנהיגים אחרים באיחוד האירופי אחרי אישור חבילת הסיוע לקייב בפסגה בבריסל, 1 בפברואר 2024/רויטרס

קייב, הנשענת במידה רבה על סיוע מערבי בזמן שהיא נלחמת במוסקבה, אמרה כי היא צפויה לקבל את את החלק הראשון מחבילת הסיוע, בסך 4.5 מיליארד אירו, בחודש הבא. ההסכם מגיע לאחר שבועות של מריבות עם אורבן, שהטיל וטו על חבילת הסיוע בדצמבר האחרון.

הונגריה לא מסרה את תגובתה הרשמית על שינוי העמדה שלה. אך דיפלומטים אמרו לרויטרס כי היא לא קיבלה הבטחה להפשרת כספי הסיוע שהוקפאו על ידי בריסל בשל החשש מהפגיעה בדמוקרטיה במדינה. לדבריהם, העסקה כוללת דיון שנתי בחבילת הסיוע ואפשרות לבחון אותה בעוד שנתיים "במידת הצורך", אך לבודפשט אין זכות וטו ברורה.

עם ההסכמה על התמיכה התקציבית, המנהיגים ידנו בשלב הבא בסיוע צבאי לקייב. הגוש לא עמד ביעד שהציב לעצמו בנוגע לפגזי הארטילריה שהוא שולח לאוקראינה, בעוד שעימות בין גרמניה - המממנת העיקרית של האיחוד האירופי - לבין מדינות חברות אחרות גורם לחוסר ודאות לגבי עתידה של קרן סיוע צבאית ששילמה מיליארדי אירו על נשק עבור קייב.

לפני תחילת הפסגה, מנהיגי גרמניה, פולין, בלגיה ופינלנד ואחרים אמרו היום שחיוני שתהיה הסכמה פה-אחד בקרב 27 המדינות החברות על שליחת חבילת סיוע לקייב מתקציבן המשותף עד 2027.

אורבן, שטיפח קשרים הדוקים עם מוסקבה, הגביר את הביקורת על האסטרטגיה של האיחוד האירופי לתמוך כספית וצבאית באוקראינה. במהלך היום הוא פרסם תמונות שלו ברשתות החברתיות מסתובב בין טרקטורים לקראת מחאת חקלאים בבריסל.

הוא ועוזרו של שארל מישל פרסמו תמונות של קבוצות מנהיגים שדנו בטיוטת ההסכם בפגישות נפרדות לפני שכל 27 המנהיגים נפגשו מאחורי דלתיים סגורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully