וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות גל החיסולים: "איראן מצמצמת את הנוכחות שלה בסוריה"

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 11:28

גורמים המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי טהראן החליטה להסתמך יותר על המיליציות השיעיות במקום על כוחותיה שלה, בעקבות שורת תקיפות קטלניות שבהן נהרגו בכירים במשמרות המהפכה

דיווחים בסוריה על פיצוץ באזור דמשק/27א

משמרות המהפכה של איראן צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה בעקבות גל החיסולים של בכיריהם בתקופה האחרונה, שיוחסו לישראל - כך אמרו חמישה גורמים המעורים בנושא לסוכנות הידיעות רויטרס. במקום זאת, הם יסתמכו יותר על המיליציות השיעית כדי לשמור על השפעתם במדינה.

התקיפות האחרונות נגד יעדים של משמרות המהפכה, שהחלו לאחר המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, הן מהמכות הקשות ביותר שספגו מאז שהחלו לסייע למשטרו של בשאר אסד לפני יותר מעשור. שלושה מהמקורות אמרו כי טהראן רוצה להימנע מגלישה לעימות ישיר במזרח התיכון, בעודה שומרת על האינטרסים שלה בסוריה באמצעים אחרים.

אחד המקורות - בכיר ביטחוני אזורי שתודרך על ידי טהראן - אמר כי מפקדים איראנים בכירים עזבו את סוריה יחד עם עשרות קצינים בדרג ביניים, ותיאר זאת כצמצום הנוכחות. הוא לא פירט בכמה קצינים איראנים מדובר.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בהלווייתו של בכיר משמרות המהפכה רזא מוסאווי בטהראן, 28 בדצמבר 2023. רויטרס
איראן משנה טקטיקה. חמינאי בהלוויית הגנרל רזא מוסאווי, דצמבר/רויטרס

איראן ניסתה להרחיק את עצמה מההסלמה האזורית בעודה משאירה את העבודה לרשת המיליציות שלה באזור, התוקפות כוחות אמריקניים בעיראק, בסוריה ולחופי תימן, וכן את ישראל. ואולם, לפי דיווחים שונים, בישראל גבו מחיר ממשמרות המהפכה בשל תמיכתם במיליציות, כולל בחיזבאללה, כשגם ארצות הברית מאיימת להכות ביעדים איראניים בעקבות הרג שלושה חיילים שלה בירדן.

שלושה מהמקורות אמרו שמשמרות המהפכה ינהלו את הפעולות בסוריה מרחוק, בעזרת חיזבאללה. מקור אחר, גורם אזורי המקורב לאיראן, אמר כי אלה שעדיין בסוריה עזבו את משרדיהם ונשארו מחוץ לטווח הראייה. "האיראנים לא ינטשו את סוריה אבל הם צמצמו את נוכחותם ותנועותיהם במידה הרבה ביותר".

לדברי אותם מקורות, לשינויים הללו אין השפעה על הפעילות עד כה. לדברי אחד המקורות, שהוא איראני, צמצום הנוכחות יסייע לטהראן להימנע מהישאבות למלחמה בין ישראל לחמאס.

מבלי שהצהירה על כך באופן רשמי, ישראל הגבירה את תקיפותיה בסוריה נגד יעדים איראניים ואחרים מאז פרוץ המלחמה בחמאס. מלבד פגיעה במחסני נשק ותשתיות אחרות, בתקיפות נהרגו כמה בכירים במשמרות המהפכה. בסך הכול, איראן אישרה כי שמונה מ"יועציה" נהרגו בחודשים האחרונים, והבטיחה לנקום.

הבכיר ביותר היה הגנרל רזא מוסאווי, שנהרג בתקיפה ב-25 בדצמבר באזור דמשק. הוא היה אחראי על התיאום בין איראן לסוריה, ואת התפילות בהלווייתו הוביל המנהיג העליון עלי חמינאי.

פחות מחודש לאחר מכן, ב-20 בינואר, נהרגו חמישה חברים נוספים במשמרות המהפכה בתקיפה בדמשק, בהם מפקד יחידת המודיעין בכוח קודס.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הלוויית חברי משמרות המהפכה שנהרגו בסוריה בטהראן, איראן, 22 בינואר 2024. רויטרס
איראן שבה להסתמך על מיליציות שיעיות בסוריה. הלוויית אנשי משמרות המהפכה, בחודש שעבר/רויטרס

החיסולים, לפי שלושה מהמקורות ששוחחו עם רויטרס, גרמו למשמרות המהפכה להעלות בפני המשטר הסורי חשש שמידע שדלף משורות כוחותיו הועבר לישראל לצורך אותן תקיפות. מקור אחר, המעורה בפעולות האיראניות בסוריה, אמר כי התקיפות הישראליות המדויקות גרמו למשמרות המהפכה לשנות את מיקומם של אתרים מבצעיים ומגורי קצינים, מחשש "לפירצה מודיעינית".

שלושה מהמקורות אמרו שמשמרות המהפכה שבו לגייס לוחמים שיעים מאפגניסטן ופקיסטן שאותם הם פורסים בסוריה, כפי שעשו בעבר בשלבים קודמים של המלחמה כשנדרשו למלא את השורות של הכוחות התומכים במשטרו של אסד. הגורם האזורי המקורב לאיראן אמר שמשמרות המהפכה נסמכים יותר על מיליציות שיעיות סוריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully