וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיון על סערת התפילין בתל אביב: "אם היית מניח - היית יודע שחייבים משטח"

עודכן לאחרונה: 31.1.2024 / 14:27

רגב הגיעה לדיון בתביעת דיבה שהגיש חולדאי, לאחר שטענה ב-2020 כי מנע הנחת תפילין ברחבי העיר. פרקליטו של חולדאי הדגיש: "מעולם לא התקיים איסור כזה, דברייך גובלים בהסתה", אך רגב נסמכה על סעיף כללי האוכף הצבת דוכנים בעיר - וטענה: "אי אפשר להניח תפילין בלי משטח"

התשובה של מירי רגב מדוע היא לא מסירה את חסינותה/ארז הראל

בית משפט השלום בתל אביב החל היום (רביעי) לדון בתביעת דיבה שהגיש ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נגד שרת התחבורה מירי רגב ב-2020, לאחר שרגב טענה במהלך קמפיין הבחירות באותה השנה כי הוא מונע הנחת תפילין ברחבי העיר. במהלך הדיון, רגב, שנכנסה דרך כניסה צדדית ומלווה במאבטחיה, השיבה על שאלות של פרקליטו של חולדאי, עורך הדין שפירא, שמייצג אותו יחד עם עוה"ד מירב בר זי. במסגרת התביעה, חולדאי דורש פיצוי בסך של חצי מיליון שקלים בגין פרסומים שקריים שהופצו על ידיה, לטענתו.

שפירא פתח את הדיון ודרש מרגב להודות כי למרות טענותיה "לא התקיים שום איסור על אדם פרטי להניח תפילין בכל מקום שהוא ברחבי העיר תל אביב".

רגב התנגדה לדבריו והתייחסה ל"פרסום" בדבר החלטה להסיר דוכני תפילין מהשטח הציבורי בעיר: "אני הצטרפתי לשיח ציבורי שהזעדעזע מהפרסום - רבנים, ראשי ערים, חילוניים, מסורתיים, הזעדזעו מההנחיה להסיר את הדוכנים. לא לחינם ראשי ערים כתבו כנגד רון חולדאי על ההחלטה" שפירא חזר על טענתו ודרש מהשרה להודות כי מעולם לא התקיים איסור להניח תפילין במרחב הציבורי.

"אתה פעם הנחת תפילין?", רגב השיבה לו. "אם היית מניח תפילין, היית מבין שעל פי ההלכה תפילין לא יכולים להיות באוויר, כדי להניח תפילין צריך משטח. הדוכן עצמו הוא משטח להנחת התפילין. הגבלה על דוכן תפילין היא הגבלה על הנחת תפילין". בדיון, רגב הסתמכה על סעיף בחוק עזר עירוני לפיו הקמה של דוכנים בתחומי עיריית תל אביב-יפו מצריכה את אישורו של ראש העירייה, כחלק מניסיונה להוכיח שראש העיר אוסר בעצמו על הנחת דוכנים להנחת תפילין.

מירי רגב בדיון בעניין תביעת לשון הרע של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נגדה, בית משפט השלום ת"א, 31 בינואר 2024. ללא, פלאש 90
מירי רגב בדיון בעניין תביעת לשון הרע של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נגדה, בית משפט השלום ת"א, 31 בינואר 2024/פלאש 90, ללא

"אנחנו נמצאים במדינה יהודית. המגבלה היחידה במרחב בתל אביב להתפלל היא על יהודים כי מוסלמי יכול לבוא עם שטיח לכל מקום ולהתפלל", גרסה רגב. "היהודי שרוצה לזכות אדם אחר במצוות הנחת התפילין וזקוק למשטח כדי לקיים את המצווה, אתה מונע את זה ממנו".

בשלב הזה, פרקליטו של חולדאי הקרין סרטון של השרה רגב מדברת בכנס פעילים ב-2020, עליו מתבססת העתירה: "אתם יודעים שראש עיריית תל אביב הודיע שהוא לא יאשר הנחת תפילין ברחוב - פשוט הזוי", טענה אז בכנס. "יש ישראלי, יהודי, דתי, חילוני שלא מתחבר לדבר הזה שנקרא תפילין? אין כזה דבר. ההורים שלנו, הסבים והסבתות שלנו. אין יהודי בעולם שלא התפלל במסתור, הניח תפילין. במקומות שבהם רדפו יהודים. אז פה במדינת ישראל בתל אביב לא יאפשרו לנו להניח תפילין? איפה נאמר ואיפה דבר כזה יכול להיות? פשוט בושה וחרפה. אין משהו יותר יהודי מלהניח תפילין"

שפירא טען: "האמירה הזאת שראש העיר אמר היא אמירה שקרית ולא נכונה. מעולם לא היה איסור להניח תפילין ברחוב", אך רגב דבקה בעמדתה: "ודאי שיש".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רון חולדאי, הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן ת"א, 1 ביולי 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
חולדאי/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בשלב זה, השופטת דורית קוברסקי התערבה וחידדה בפני רגב: "ניצלת את הבמה שלך כחברת כנסת במסגרת כנס ליכוד כדי לשלהב אותם כנגדו. בעצם הכנס הזה בא להעצים את הדעות שלך כנגדו פוליטית כשאת בעצם מנצלת את הבמה הזאת כדי להיכנס בו".

רגב התגוננה ושוב התייחסה לסעיף הכללי אותו הקריאה: "ב-2020 רון חולדאי היה 20 שנה ראש עיר והוא החליט לרענן את ההחלטה הזאת בגלל שהוא הקים באותה שנה את מפלגת 'הצעירים'. מה המצע של מפלגת הצעירים?". רגב הקריאה את מצע המפלגה שהוקמה, והדגישה כי לא מופיעה בה המילה 'יהודים' ברשימה בה מופיעה רשימת מיעוטים להם המפלגה תדאג. "זה שהוא לא הסכים לרדת מהנושא הזה היום זה כי הוא עושה תרגיל פוליטי לקראת בחירות", הצהירה.

עו"ד שפירא העיר והדגיש כי מדובר בהחלטה גורפת על הקמת דוכנים בשטח העיר: "האיסור היחיד שקיים בעיריית תל אביב זה הצבת דוכן באשר הוא במרחק 100 מטר ממוסד חינוכי. אני מדגיש: כל דוכן. הדברים שלך בכנס לא רק שמבוססים על אמירה כוזבת אלא מהווים הסתה ממש".

"אישית, אין לי שום דבר נגד רון חולדאי", אמרה רגב להגנתה. "אני מאוד מעריכה את הדרך בה הוא עובד ומנהל את העיר. אני התייחסתי לסוגייה אחת. השופטת דורית קוברסקי התערבה פעם נוספת וחזרה על טענתו של שפירא כי מעולם לא הייתה הגבלה על הנחת תפילין - אלא רק על הצבת דוכן במרחק של פחות מ-100 מטר ממוסד חינוכי. "לא אמרתי שבכל רחבי תל אביב אי אפשר", הסתייגה רגב, "אמרתי שבעיר אי אפשר להניח תפילין במרחב ציבורי. דיברתי על ההנחייה והסברתי את מהות התפילין".

בניסיון להדגיש שוב כי סעיף בחוק העיר הוא החלטה גורפת על דוכנים - ולא איסור על הנחת תפילים - שפירא הציג תצהיר של העירייה משנת 2019, בו לא איפשרה הקמת דוכן בסמוך למוסד חינוכי, שהוא לא דוכן הנחת תפילין. אך שוב, רגב דבקה בשלה, וטענה כי התביעה משרתת את חולדאי לקראת הבחירות הקרובות לרשויות המקומיות: "לפני כמה שנים הוא אמר על עצמו 'אכלתי בשר כלב והיה טעים'. יצא נגדו הרב ראשון לציון 'אכל כלב ונהיה לבו מטומטם'. למה חולדאי לא תבע את הרב? כי הוא משתף פעולה עם ש"ס בקואליציה. למה הוא תובע אותי? כי יש עכשיו בחירות".

שפירא הקריא פוסט שכתבה רגב לפני מספר שנים ובו, לטענתו, רגב התייחסה למכתב התרעה לפני תביעה שקיבלה מחולדאי תוך שהיא אינה מבהירה את טענותיה, אלא המשיכה להפיץ את הטענה שחולדאי אוסר על הנחת תפילין במרחב הציבורי. בתוך כך, הוא שאל אותה מדוע בחרה שלא להסיר את החסינות שלה כחברת כנסת.

"אני לא מתכוונת לוותר על החסינות המהותית שלי אחרת לא אוכל לדבר אלא כולם ינסו להשתיק אותי. תפקידי כחברת כנסת להביע את עמדתי בצורה ברורה וללא חשש", טענה רגב."בוא נוציא הודעה משותפת שהבנת למה אני מתכוונת וראש העיר יבטל את האיסור של דוכן להנחת תפילין בעיר תל אביב וזהו", הציעה רגב. השופטת קוברסקי הציעה שבמקום התחייבות של ראש העיר לבטל את האיסור אליו רגב מתייחסת, תצא הודעה משותפת של שני הצדדים וראש העיר יוציא הודעת הבהרה לחוק העזר העירוני. "הוא בתקופת בחירות", אמרה השופטת. "ההבהרה תשרת גם אותו, ותלכו הביתה - לרגב יש חסינות, ואני מבזבזת את הזמן".

בתום הדיון, רגב ענתה לשאלת וואלה! וטענה: "החסינות היא דרך של חבר כנסת להביע את עמדותיו בסוגיות שונות. שחבר כנסת יסיר חסינות זה אומר שכל היום נבלה בבתי משפט ולא נעסוק בדבר העיקרי - לייצג את הציבור, את הבוחרים שלנו. מבלי לחשוש שאדם כזה או אחר יאיים עליי בתביעות דיבה כאלה ואחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully