וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על ויקיפדיה: האם הערך "אלימות מתנחלים" יכנס לאנציקלופדיה הידועה בעולם?

עודכן לאחרונה: 30.1.2024 / 7:44

האם הערך "אלימות מתנחלים" בוויקיפדיה הוא בעל עניין ציבורי או תלוש מהמציאות? בקרוב תוכרע המחלוקת כשעורכים באתר ינהלו דיון והצבעה דרמטית. פעילי ימין טוענים שמדובר בעוד צעד בניסיון להכפיש את ישראל, והתופעה כלל אינה קיימת. מהצד השני אומרים שזו "תופעה רחבה"

בווידאו:מתנחלים תועדו משחיתים ספרי קוראן מחוץ למסגד, עוריף, 21 ביוני 2023/יש דין

מאחורי הקלעים, אי שם במעמקי האינטרנט הישראלי התעורר ויכוח סוער ויצרי העוסק בשאלה, העלאת הערך "אלימות המתנחלים" לוויקיפדיה - כן או לא? מחד, טוענים המתנגדים, אין תופעה כזאת. לכל היותר, מדובר במקבץ של אירועי תגובה והתגוננות מצד מתנחלים לטרור הפלסטיני הרצחני הבלתי פוסק, וכי מדובר בחלק מקמפיין דה-לגטימציה למדינת ישראל באמצעות הצגת המתנחלים כאלימים. מאידך, טוענים המצדדים בהעלאת הערך לאינצקלופדיה האינטרנטית הגדולה בעולם, מדובר בתופעה רחבה של אלימות מצד מתנחלים כלפי פלסטינים באזור יהודה ושומרון ומציגים תימוכין שונים לגרסתם.

כך או כך, בשבועות הקרובים תוכרע המחלוקות בין הצדדים כאשר תובא השאלה בפני עורכים בוויקיפדיה, אנונימיים ברובם, שינהלו דיון והצבעה דרמטית בדבר השאלה אם מדובר בערך נחוץ ובעל עניין ציבורי או שמא מיותר ותלוש מהמציאות. לקראת הדיון בסוגיה, אחד מארגוני ההסברה בימין הישראלי פנה למאות מתומכיו ביוזמה להפוך לעורכים בוויקיפדיה במטרה להשפיע בדיון הגורלי.

"לצערנו, אין חדש תחת השמש ובאנציקלופדיה השיתופית הגדולה בעולם, ויקפדיה מתחוללת בימים אלו מלחמה על האמת", נכתב בהודעה. "בחודשים הקרובים צפויים עורכי ויקיפדיה להצביע (שוב) אם יהיה ערך בשם אלימות המתנחלים", כתב. "חשוב שיהיו בהצבעה גם עורכים הגונים וישרים שימנעו את עלילת הדם המכלילה והמסוכנת. כמו כן, ישנם ערכים נוספים שחשוב לפעול בהם בימים אל אלו ולוודא שהם נכתבים בהתאם למציאות", הוסיפו בהודעת הארגון.

עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בחווארה. 6 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הקרב על האמת? מתנחלים בחווארה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"זו תופעה זניחה שלמעשה לא באמת קיימת, טעות סטטיסטית. הלכו וניפחו את זה מסיבות פוליטיות. הדבר הכי מכוער והכי שיקרי", אומר בועז העצני, פעיל התיישבות וותיק באיו"ש בשיחה עם וואלה!. "מדובר בהמצאה של שוברים שתיקה, כי הרי יש לך בחדר פיל שקוראים לו האלימות הפלסטינית, ויש לך נמלה שקוראים לה אלימות המתנחלים, שזה תגובה לפיל", אמר. "כלומר, תגובה מצחיקה שלא היתה באה לעולם אם לא הפיל. אבל עליו לא מדברים. ומה עושים? מדברים על הנמלה, שמים עליו זכוכית מגדלת. הרי יש פחות מתנחלים אלימים מאשר פדופילים בתל אביב, גם באחוזים וגם במספרים מוחלטים".

"זה בדיוק כמו שהלכו להאג", טוען העצני, "עשו לנו רצח עם וטוענים שאנחנו עושים רצח עם. והתגובה של ישראל לרצח עם בעוטף הרבה יותר גדולה מאשר התגובה של המתנחלים לניסיונות הרצח היומיומיים מצד הערבים", הוסיף. "ולמה זה עדיין נושא לדיון? מכיוון שזה כלי ניגוח במתנחלים, וניסיון לתת לגיטימציה לכל טרור והתנכלות נגד המתנחלים. כלומר, מעכשיו, אחרי שבאופן מלאכותי ומרושע הבלטת את "אלימות המתנחלים" והשתקת את האלימות הערבים מעכשיו כל מעשה טרור ערבי הוא תגובה טבעית לזוועות שהמתנחלים עושים כביכול".

עוד בוואלה!

אחרי ארה"ב: בריטניה תאסור על כניסת מתנחלים המעורבים באלימות לשטחה

לכתבה המלאה

לטענת העצני, הקמת הערך בוויקיפדיה היא חלק ממטרה גדולה יותר נגד המתנחלים. "מטרה נוספת בקמפיין הזה זה הקמת מדינה פלסטינית", אומר העצני. "לכן, אנשים כמו הנשיא ביידן אימצו את זה בחום ובעולם, כל מי שנגד המתנחלים הוא נגד ישראל. ומתלבשים על המתנחלים ככלי נגד ישראל. השתיקה המחפירה של ההנהגה בישראל, החל מראש ממשלה ומטה, אל מול האמירות האלה היא פשוט פגיעה בישראל כי אתה לא יכול לטנף על אגף אחד באזרחי ישראל וזה לא ידבק בך".

העצני אומר כי האלימות הערבית גדולה יותר, ולכן מדובר הקמת ערך כזה בויקיפדיה זה תרגיל מסוכן. "זו התרת דם, כי ברגע שאתה מציג מצג שאין אלימות ערבית ויש אלימות יהודית אז מי אשם? ולמי מגיע שערבים מסכנים, נואשים, קורבנות מגיבים?", אמר. "זה הסיפור וזה תרגיל של גן ילדים אך ומאוד מסוכן. ובמקום להגיב לטענות הנשיא ביידן ועד כדי ליצור משבר בכדי שעוד פעם מישהו ידבר על זה נגיב באגרסיביות ונסתום לו את הפה בדרישה שידבר על האלימות הערבית".

נערים מיידים אבנים לעבר פלסטינים בסמוך לגבעת רונן ליד יצהר 23 בינואר 2021. יש דין, אתר רשמי
"אלימות מתנחלים זו מדיניות של ממשלת ישראל". תיעודים של ארגון 'יש דין' ביהודה ושומרון/אתר רשמי, יש דין

יהב ארז, היא רכזת קשרי חוץ בינלאומיים בארגון 'יש דין' לזכויות אדם של פלסטינים. בחודש האחרון הודיעו בארגון כי "שנת 2023 היא השנה הכי קשה מבחינת אלימות מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית במספר האירועים ובחומרתם", והוסיפו כי "אלימות מתנחלים זה לא קמפיין, אלימות מתנחלים זו מדיניות של ממשלת ישראל". בשיחה עם וואלה! טוענת ארז שהאלימות היא חלק ממדיניות הממשלות בישראל. "אחרי 18 שנים מהקמת הארגון אני יכולה להגיד שלא מדובר במשהו נקודתי אלא מערכתי, המדיניות של הממשלות לאורך השנים היא מדיניות של אי אכיפת חוק כלפי מתנחלים שאלימים כלפי פלסטינים", אמרה. "אפשר לראות את זה במספרים ובירידה ברמת האמון של פלסטינים כלפי המשטרה והם פחות פחות מגישים תלונות כי הרבה אומרים - בסוף התיק יסגר ולא יצא מזה כלום".

עוד אומרת ארז כי מטרתה היא לא לפעול כנגד ישראלים, אלא להנכיח מציאות קשה שקיימת ביהודה ושומרון. "אנחנו לא טוענים שיש פה משהו שמעיד על אופי הישראלים שחיים בהתנחלויות או מאפיין של חתך אוכלוסייה מסוים", טוענת ארז. "המטרה היא לא להשחיר קבוצה או מגזר מסוים. המטרה היא להראות תמונת מציאות מאוד אלימה וקשה, וזו לא אלימות פלילית רגילה, אלא אלימות שמונעת מאידאולוגיה, שמשרתת את הממשלות לאורך השנים. כי ככל שיש אלימות מתנחלים ככה יש השתלטות על אדמות של פלסטינים".

ארז חוזרת על מטרתה, שהיא "לא להראות שהמתנחלים רעים, או לעשות פה דמוניזציה של אוכלוסיה מסוימת". לטענתה, "הסיפור פה שיש תופעה של אלימות אידאולוגית שמשרתת את המערכת והמערכת משרתת אותה בכך שהייא לא אוכפת, זה דו צדדי, מי שמשתמש באלימות כלפי פלסטינים מקבל חסינות והמערכת מקבלת פה את האפשרות להמשיך בפרויקט ההשתלטות עצ האדמות והדחיקה של הפלסטינים למרחבים שמצטמצמים יותר ויותר".

ארז שבה ומדגישה, "גם אם אני שגרה בתל אביב אגיע לגדה המערבית ואתקוף פלסטיני זה גם יחשב בקטגוריית של "אלימות מתנחלים", כי זה לא משנה איפה התוקף גר, אם אזרחים ישראלים שמשתמשים באלימות כלפי פלסטינים בגדה המערבית זה נחשב מבחינה משפטית כ"אלימות מתנחלים". כי זה קורה בשטח כבוש, עם 2 מערכות חוק ל2 אוכלוסיות שונות ובשעה שאין לפלסטינים שום הגנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully