וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשף החמ"ל של משפחת סינוואר, ממנו נוהל טבח ה-7 באוקטובר

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 19:10

צה"ל תמרן במנהרות הטרור מתחת לחאן יונס. בין היתר, איתרו הכוחות את מרחבי הבכירים במנהרות, הכוללים אולמות, חדרי שינה, מטבחים, וחדרי כליאה המצויידים בכלובים. 339 מחבלים נעצרו בימים האחרונים ומסרו פרטים בחקירה. הערכה - הבכירים נמלטים כשהם מוקפים בחטופים

בווידאו: צוות הקרב של סיירת צנחנים בהיתקלות עם מחבלים וחילוץ לוחמים תחת אש* 28.01.24/דובר צה"ל

כוחות צה"ל, בראשם אוגדה 98, פועלים באזור חאן יונס שבעזה. בין היתר, איתרו הכוחות מערכות תת קרקע בהן משתמשים בכירי חמאס בכדי לדלג ממקום למקום. בתוך אותן מנהרות נמצאו אולמות, מרחבי שינה ואפילו מטבחים. עוד אותרה המפקדה הראשית של האחים סינוואר. מסקנה חשובה של הכוחות - כל מקום בו יש מסגד, בית ספר או בית חולים נבנה כמתחם לחימה.

אוגדה 98 הרחיבה הלילה (שני) את התמרון הקרקעי לאזור המערבי של העיר חאן יונס, בדגש על מחנה הפליטים, ממנו התפנו למעלה מ-10 אלפים אזרחים. כעת, חרף המאמצים והאיומים של חמאס, נותרו באזור רק 15 אלף איש שיוכלו לשמש עבור ארגון הטרור "מגן אנושי".

מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס במנהרה תת קרקעית בחאן יונס, רצועת עזה. 29 בינואר 2024. דובר צה"ל
התמרון הקרקעי הורחב לאזור המערבי של העיר חאן יונס. כוחות אוגדה 98/דובר צה"ל

על פי צה"ל, התמרון הלילי כלל הליכה של כקילומטר בתוך מערכת מנהרות, בה פעל מפקד גדוד בחטיבת חאן יונס ב-7 באוקטובר. תוך כדי ההתקדמות במנהרות, נתקלו הכוחות במחבלים. חלקם נכנעו והסגירו את עצמם, וחלקם ניהלו לחימה. במקביל, מעל פני הקרקע, התקדמו גם כן כוחות צה"ל, אומנם התקדמותם הייתה איטית יותר מאחר ומחנה הפליטים מאופיין בבנייה צפופה ואזרחים.

כעת, בצה"ל מעריכים כי חטופים, ואיתם גם בכירי חמאס, נמצאים במערכות תת קרקע אליהן עוד לא הצליחו כוחות אוגדה 98 להגיע. ההערכה היא שהבכירים מדלגים מאזור לאזור ברצועה דרך אותן מנהרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס במנהרה תת קרקעית בחאן יונס, רצועת עזה. 29 בינואר 2024. דובר צה"ל
הערכת צה"ל - החטופים ובכירי חאמס נמצאים במנהרות הקרקע/דובר צה"ל

מערכת התת קרקע הפנימית בחאן יונס משרתת את "הבכירים", ביניהם מפקדי גדודים ובכירים בזרוע המדינית והצבאית של חמאס. הם נעים בכלי רכב, כשלצידם אותרו גם רכבים קטנים יותר. מתחמי הבכירים כוללים אולמות, מרחבי שינה, מטבחים, מרחבי כליאה (כולל כלובים), ומרחבי פיקוד ושליטה בגובה של שניים עד שלושה מטרים לפחות. רק המנהרות הטקטיות הן ברוחב צר.

במהלך פעולותיהם, הגיעו כוחות אוגדה 98 למסקנה חשובה - כל מקום בו יש מסגד, בית ספר, בית חולים או בית עלמין - נבנה כמתחם לחימה. זאת, במחשבה שצה"ל לא יתקוף מקומות אלו. באחד המקרים בחאן יונס אף אותר מסגד עם 20 מטענים וכמה פירי טרור שיוצאים ממנו.

מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס במנהרה תת קרקעית בחאן יונס, רצועת עזה. 29 בינואר 2024. דובר צה"ל
339 מחבלים נעצרו בימים האחרונים/דובר צה"ל

בימים האחרונים עצרו כוחות צה"ל 339 מחבלים, שחלקם נכנעו בקרב. אותם מחבלים סייעו לבנות תמונה מודיעינית על המרחב ומיקום מנהרות. כמו כן, הצליחו כוחות אוגדה 98 לחשוף את המפקדה הראשית של האחים סינוואר - יחיא סינוואר ואחיו מוחמד. מפקדה זו נבנתה לאורך עשור ואפשרה לאחים לשלוט בזרוע הצבאית ולהוציא אל הפועל את תוכנית ההתקפה על העורף הישראלי ב-7 באוקטובר.

בצה"ל סבורים כי התמרון הקרקעי בחאן יונס משרת את מטרות המלחמה - מיטוט חמאס ואיתור וחילוץ חטופים. הצבא דוחה את הביקורת על שיטת הפעולה הנוכחית בטענה כי בעבר נוסו שיטות אחרות לטיפול בתוואי התת קרקע, בהן גם פעולות מהקרקע והאוויר. ההחלטה לתמרן בתוך המנהרה חרף הסיכון הגדול ללוחמים, מוסר צה"ל, היא התשובה המקצועית לאיתור וחילוץ חטופים ובכירי חמאס, שמקיפים את עצמם בחטופים תוך כדי תנועה.

מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס במנהרה תת קרקעית בחאן יונס, רצועת עזה. 29 בינואר 2024. דובר צה"ל
1,050 מחבלים נהגו מתחילת התמרון הקרקעי. כוחות אוגדה 98 בחאן יונס/דובר צה"ל

המלחמה בעזה ממשיכה, אולם לא בלי קשיים. באחד המקרים, תוך כדי חילופי אש, שוגר טיל נ"ט אל עבר נגמ"ש של אוגדה 98, שלמרבה המזל יצא ללא פגע. פעולות צה"ל בעזה גם רושמות הצלחות רבות: מרבית גדודי חמאס בחאן יונס נמצאים על סף הכרעה ופירוק, 1,050 מחבלים נהגו מתחילת התמרון הקרקעי, ועוד 1,720 נהרגו מאש כבדה מהאוויר ומהקרקע.

נוסף על כן, מאז תחילת המלחמה נתקפו 3,320 מטרות, אותרו 400 פירים, והושמדו 145 פירים. מבין כל צוותי הקרב החטיבתיים של האוגדה היתה זו חטיבה 7 שחיסלה את מספר המחבלים הגדול ביותר. באחד הימים הצליחו כוחות האוגדה להרוג 115 מחבלים ב-24 שעות ולמחוק פלוגה שלמה של חמאס.

בתוך כך, בסריקות שבוצעו בחאן יונס אתרו בבתי הפלסטינים "מזכרות" שלקחו פלסטינים מבתי האזרחים בעורף הישראלי ב-7 באוקטובר. בין אותם חפצים גנובים נמצא אפילו טרקטור שנלקח מניר עוז. חלק מהפרטים שאותרו קשורים לנושא החטופים.

מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס במנהרה תת קרקעית בחאן יונס, רצועת עזה. 29 בינואר 2024. דובר צה"ל
אוגדה 98 פועלת באזור חאן יונס שברצועה/דובר צה"ל

מצה"ל נמסר כי "הלחימה בחאן יונס מתאפיינת בתמרון סימולטני משולב מעל הקרקע ובתת קרקע. עד כה אותרו והושמדו מאות פירים, אשר חלקם מובילים לתוואים אסטרטגים משמעותיים של חמאס. בנוסף, חוסלו מאות מחבלים בתת קרקע, בקרבות פנים אל פנים ובתקיפות מהאוויר. הכוחות והיחידות המיוחדות מתקדמים באופן משמעותי בתווך התת קרקעי בחאן יונס".

מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס מסר כי "אנחנו נלחמים בתמרון סימולטני - לחימה בעל ובתת קרקע במקביל, בייחודיות ובמקצועיות, בשיתוף פעולה של כוחות מיוחדים, קומנדו וצוותי הקרב האוגדתיים. מחבלי חמאס במנוסה, אנחנו פוגעים בהם ופוגעים בתשתיות שלהם בעל קרקע ובתת קרקע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully