וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: חמאס ייצר חלק גדול מהנשק שלו מחימושים של צה"ל שלא התפוצצו

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 17:29

בניו יורק טיימס דווח כי במהלך המלחמה בעזה, נאסף מידע שהצביע על כך שארגון הטרור ניצל את הפצצות הרבות שהוטלו על הרצועה לאורך השנים ולא התפוצצו. אלו שימשו אותו לייצור רקטות ונ"ט, שבהם השתמש ב-7 באוקטובר ונגד כוחות צה"ל ברצועה

צה"ל פתח בעזה מסדרון הומניטרי לתושבי חאן יונס/צילום: דובר צה"ל

גורמי צבא ומודיעין בישראל הגיעו למסקנה כי חלק ניכר מכלי הנשק שבהם השתמש חמאס במתקפת -7 באוקטובר ובמלחמה בעזה הגיעה מצה"ל עצמו - כך דיווח היום (ראשון) העיתון ניו יורק טיימס.

לדברי מומחי נשק וגורמי מודיעין ישראלים ומערביים, ארגון הטרור הצליח לייצר אחוז ניכר מהרקטות ונשק הנ"ט שלו מאלפי חימושים שהטילה ישראל על הרצועה לאורך השנים ולא התפוצצו. בנוסף לכך, מחבלי חמאס היו חמושים בכלי נשק צה"ליים שנגנבו מבסיסים בארץ.

מידע זה, שנאסף בחודשי המלחמה, הראה כי בנוסף למחדל המודיעני שלא חזה את כוונותיו של חמאס טרום 7 באוקטובר, בצה"ל לא העריכו נכונה את היכולת שלו להשיג נשק למרות הסגר על הרצועה.

הסברה הרווחת הייתה שהוא הצטייד בו באמצעות רשת המנהרות הענפה שחפר לאורך עזה ומחוצה לה, אך לפי ניו יורק טיימס, חמאס ניצל לטובתו את שרידי החימושים הרבים שהוטלו על הרצועה לאורך המבצעים הקודמים.

"נפלי תחמושת הם מקור עיקרי לחומרי נפץ עבור חמאס", אמר מיכאל קרדש, לשעבר סגן ראש האגף לחבלה במשטרה. "הם חותכים פצצות ופגזים פתוחים מישראל, ועושים שימוש ברבים מהם, כמובן, ומשנים את ייעודם לחומרי הנפץ והרקטות שלהם".

נשק של חמאס שנאסף אחרי מתקפת 7 באוקטובר, 18 בינואר 2024. רויטרס
נשק של חמאס שנאסף אחרי מתקפת 7 באוקטובר/רויטרס

מומחי נשק אומרים כי בדרך כלל, כ-10% מהחימושים לא מתפוצצים, אך במקרה של ישראל, השיעור עשוי להיות גבוה יותר. חיל האוויר משתמש בין היתר בטילים שיוצרו עוד בתקופת מלחמת וייטנאם, וכבר לא נמצאים בשירות צבא ארצות הברית וצבאות אחרים.

לפי קצין מודיעין בצה"ל, שדיבר בעילום שם, עד 15% מאותם סוגי חימושים עשויים שלא להתפוצץ אחרי הטלתם. אלפי טונות של נפלי תחמושת פזורים ברחבי הרצועה, ומפצצה אחת במשקל של כ-340 ק"ג שלא התפוצצה ניתן לייצר מאות רקטות או טילים.

במקביל, גם הברחות הנשק ממצרים נמשכו לעזה. לפי שני גורמי מודיעין ישראליים, לפחות 12 מנהרות קטנות עדיין פעלו בין עזה לחצי האי סיני לפני 7 באוקטובר.

חמאס לא הגיב לפניות של ניו יורק טיימס בנושא. צה"ל מסר בתגובה כי הוא מחויב לפירוק חמאס, אך לא השיב על שאלות ספציפיות בנוגע לארסנל הנשק של ארגון הטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully