וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים של העסקה עם ארה"ב: "ישראל ביקשה עוד נשק, האמריקנים אמרו - נחשוב על זה"

עודכן לאחרונה: 29.1.2024 / 21:03

מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר ביקר בוושינגטון ונפגש עם צמרת מערכת הביטחון האמריקנית. על הפרק: קיצור משך ייצור ואספקת פצצות וטילים לשימוש צה"ל. האמריקנים השיבו כי הסוגייה תיבחן, אך התשובה תתקבל אחרי הבחירות, כדי לא לשלב החלטות פוליטיות בשיקול הדעת של הממשל

תיעוד ממספר תקיפות של חיל האוויר באמצעות מסוקי קרב וקולות קשר מתקיפה משותפת של כוחות שריון וחיל האוויר ברצועת עזה/דובר צה"ל

מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אייל זמיר, ששמו עולה כמועמד מוביל לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל, חזר בשבוע שעבר מביקור בוושינגטון במהלכו נפגש עם צמרת המערכת הביטחונית האמריקנית וראשי תעשיות ביטחוניות.

לפי מקורות ביטחוניים, זמיר עסק בעיקר בקיצור משך ייצור ואספקת פצצות וטילים עבור צה"ל כשברקע עולה רמת המתיחות מול חיזבאללה בגבול הצפוני ושלוחי איראן הנוספים במזרח התיכון. עוד ביקש זמיר מהאמריקנים לבחון הגדלת סיוע מארסנל הנשק והתחמושת האמריקני נוכח הנפיצות מול אויבי ישראל. לפי המקורות הביטחוניים האמריקנים השיבו בנימוס כי הסוגייה תיבחן אך התשובה תתקבל אחרי הבחירות כדי לא לשלב החלטות פוליטיות בשיקול הדעת של הממשל האמריקני.

בניגוד לפרסומים בימים האחרונים, כבר לפני שלושה חודשים סוכם על רכש טייסת שלישית מסוג אף-35i עם שיפורים ושדרוגים תוצרת כחול לבן, וההערכה היא שבעוד כשלושה חודשים תיחתם העסקה.

במקביל, הצדדים דנו ברכש מטוסי ה-F15ex. בשלב זה יש כוונה ישראלית לרכוש טייסת קרב אחת. לפי הערכת מקורות ביטחוניים אם הכול יעבוד כמו שצריך ללא התנגדויות אמריקניות ובעיות תקציב ישראליות, שקיימות, העסקה תיחתם בשנת 2025.

צה"ל תקף תשתיות חיזבאללה בכפר כילא. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מגעים על רקע המתיחות הגוברת בגבול הצפון. תקיפה של תשתיות חיזבאללה בלבנון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חתימת הסכם מכירת חץ-3 לגרמניה. משמאל לימין: מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר, שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט והנספח הצבאי הגרמני, קולונל וולקר גלהאוזן. משרד הביטחון, משרד הביטחון
הצדדים דנו גם ברכש מטוסי קרב. אייל זמיר (משמאל) עם בכירים גרמנים במעמד עסקת מכירת החץ לגרמניה/משרד הביטחון, משרד הביטחון

נציגי משרד הביטחון הודיעו לאמריקנים כי בכוונתם העתידית לרכוש עוד 50 מטוסי אף-15ex בתצורה ישראלית כפי שסוכם בין הצדדים. מקורות בחיל האוויר טוענים כי רכש דגם המטוס הזה יהווה קפיצת מדרגה לחיל, בשל מגוון שיפורים שהוא כולל, בהם: מערכת היגוי שנשלטת על ידי מכונה באופן מלא, יכולת נשיאה של מגוון חימושים במשקל של יותר מ-13 טון, מכ"ם משודרג עם ביצועים טובים מזה של האף-35 (טווח ויכולות זיהוי וניתוח), מערכות ישראליות חדישות בתחום הלוחמה האלקטרונית, שליטת בקרה, תקשורת לוויינית ועוד. אם לא יהיו עיכובים בתהליך החתימה ותקציב ישראלי-אמריקני, ראשוני מטוסי הקרב יגיעו בשנת 2030.

עוד העלה מנכֿ"ל משרד הביטחון את סוגיית מסוקי הקרב מהדגם החדש של האפאצ'י, והעביר פנייה לצבא האמריקני להשתלב בפס הייצור בחברת בואינג על חשבון לוחות הזמנים שמיועדים לו, כדי לקצר את משך מסירת מסוקי הקרב לחיל האוויר הישראלי, שהגדיר את הרכש כ"דחוף". אם לא יקוצר התהליך ראשוני המסוקים ימסרו בעוד כשלוש שנים. בשלב הזה אגף התכנון של צה"ל הציג תקציב ל-15 מסוקי קרב למרות שחיל האוויר מעוניין ב-30, אך אין לכך תקציב.

טיל ספייק NLOS משוגר ממסוק אפאצ'י. רפאל, יח"צ, עיבוד תמונה
"רכש דחוף". מסוק קרב מסוג אפאצ'י משגר טיל/עיבוד תמונה, רפאל, יח"צ

משרד ההגנה האמריקני העלה בדיון את תנאי הייצור של מטוסי המתדלקים מתוצרת חברת בואינג, והבהיר כי שני המתדלקים הראשונים ימסרו בשנת 2025.

לפי מקורות ביטחוניים במערכת הביטחון מתכננים לבקש את הגדלת הסיוע הביטחוני שאמור להסתיים בשנת 2028. האמריקנים אמרו כי הדיונים יתחדשו אחרי הבחירות בארה"ב. בתוך כך, הבהירו גורמי ביטחון בשיחה עם מקביליהם על הכוונות להגביר את קצב הייצור בארה"ב למערכות נשק ישראליות כדי למצות טוב יותר את תקציב הסיוע הביטחוני האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully