וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמעות הפסיקה בהאג: מכה מדינית ותדמיתית, שתשפיע על המשך הלחימה

עודכן לאחרונה: 26.1.2024 / 17:23

אין מה לשמוח על ההחלטה שהתקבלה: אמנם לא הוצא צו שמורה על הפסקת אש, אבל היא תחייב שינוי מדיניות משמעותי מצד צה"ל לגבי הלחימה, ומצד הדרג המדיני לגבי הסיוע ההומניטרי. הקביעה כי חלק מטענות התביעה דורשות בירור היא כתם תדמיתי שקשה לצפות את היקף הנזק שיגרום

בווידאו: הכרעת בין הדין בהאג/צילום: רויטרס
השופטים בדיון בבית המשפט הבינ"ל בצדק בהאג לקראת החלטת הטביעה נגד ישראל. רויטרס
בית הדין בהאג בעת ההכרעה, 26 בינואר 2024/רויטרס

החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג אינה סיבה למסיבה. השופטים אמנם נמנעו מהוצאת צו שמורה על הפסקת אש בעזה, אך לפסיקה שלהם תהיה השפעה על המשך המלחמה.

הרמטכ״ל קיים הערכת מצב למפקדים במילואים בחאן יונס, 25 בינואר 2024. דובר צה"ל
לפסיקה תהיה השפעה על הלחימה. הרמטכ"ל בהערכת מצב בחאן יונס/דובר צה"ל

למה זה חשוב

  • הפסיקה של השופטים היא מכה מדינית ותדמיתית שתגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל ותחייב שינוי מדיניות משמעותי - גם מצד צה"ל בדרך שבה הוא מנהל את הלחימה וגם מצד הדרג המדיני בכל הנוגע לסוגיית הסיוע ההומניטארי.
  • ארה"ב גיבתה את ישראל מול ההליך בהאג, אולם הפסיקה תגביר את הלחץ גם על הנשיא ביידן לדרוש מנתניהו לסיים את המלחמה.
  • כבר בשיחת הטלפון בין השניים לפני שבוע הבהיר ביידן לנתניהו כי הוא לא תומך בשנה של מלחמה בעזה. ביידן ואנשיו מודאגים שהתמשכות המלחמה תפגע בנשיא פוליטית בשנת בחירות.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעצרת בווירג'יניה, 23 בינואר 2024. רויטרס
הפסיקה תגביר את הלחץ על ביידן לדרוש מנתניהו לסיים את הלחימה/רויטרס

במוקד החדשות:

  • בית הדין דחה על הסף את טענתה של ישראל כי אין לו סמכות לדון בתביעה שהגישה דרום אפריקה, ואף קבע כי לפחות חלק מהטענות בכתב התביעה על כך שישראל מפרה את האמנה למניעת רצח עם במהלך המלחמה בעזה טעונות בירור.
  • הקביעה הזו, יחד עם ההליך המשפטי שיימשך בבית הדין בהאג, הם כתם תדמיתי על ישראל שקשה לצפות בשלב זה את היקף הנזק שיגרום למעמדה הבינלאומי.
  • עם זאת, הפסיקה ללא ספק תיתן תחמושת להגברת הלחץ לסיום המלחמה, לקמפיין חרם וסנקציות וליוזמות שונות לבידודה של ישראל.
  • לפסיקה תהיה גם השפעה מצננת - לפחות בטווח הקצר - על מדינות ערביות ומוסלמיות ששקלו נורמליזציה עם ישראל.
שגרירת סעודיה בארה"ב, רימה בת בנדר אל-סעוד, בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. ברק רביד
לפסיקה תהיה השפעה מצננת על מדינות מוסלמיות ששקלו נורמליזציה. שגרירת ערב הסעודית בארה"ב/ברק רביד

התמונה הגדולה

  • עצם העובדה שמדינת ישראל מצאה עצמה שלושה חודשים אחרי מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר כמי שצריכה להתגונן בבית הדין בהאג היא תבוסה מדינית קשה.
  • זו בין השאר תוצאה של המלחמה שניהלו נתניהו ובני בריתו הפוליטיים ב-15 השנים האחרונות נגד הדרג המקצועי - החל מהרס משרד החוץ, עבור במתקפות על משרד המשפטים ובתי המשפט וכלה בלחץ פוליטי על הצבא להתנער מכללי הדין הבינלאומי.
  • פסק הדין מטיל צל כבד על שיקול הדעת של ההנהגה הישראלית מנשיא המדינה הרצוג דרומה. התבטאויות קיצוניות וחסרות אחריות של בכירי המדינה מהן עולה חשד לכוונה לבצע רצח עם צוטטו בהרחבה בפסק הדין.
  • הבעיה אינה רק ההתבטאויות, אלא המדיניות שמלווה אותן, ושבשבועות הראשונים ניזונה בעיקר מרגשות נקם, שגם אם הם מובנים, אינם צריכים להיות אלה שלאורם פועלים מקבלי ההחלטות.
דיון קבינט המלחמה, 25 בינואר 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
חברי קבינט המלחמה יצטרכו לקבל החלטותץ מיידיות לגבי הסיוע ההומניטרי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מה הלאה

  • בית הדין קבע כי ישראל צריכה לדווח בתוך חודש על הצעדים שנקטה כדי לשנות מדיניות. ההודעות המתקרבנות של בכירי ממשלת ישראל בעקבות הפסיקה מראות שחלקם לא הפנימו את המצב החדש בעקבות הפסיקה ועסוקים בעיקר בפוליטיקה פנימית.
  • אבל הפסיקה תחייב את נתניהו ואת חברי קבינט המלחמה לקבל החלטות מיידיות בכל הנוגע למדיניות הסיוע הומניטארי בעזה. ישראל לא תוכל להמשיך במדיניות הקמצנית הנוכחית לאור פסיקת בית הדין.
  • גם צה"ל יצטרך לבצע שינויים משמעותיים באופי הפעולה שלו - במיוחד בכל הנוגע לתקיפות מהאוויר ולשימוש בארטילריה. החזרת המשמעת בקרב חלק מהכוחות שנמצאים ברצועה - במיוחד אנשי מילואים - גם נראית כמו צורך דחוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully