וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמעות ההחלטה בהאג: אין צו להפסקת המלחמה, אבל ישראל תחת זכוכית מגדלת

עודכן לאחרונה: 26.1.2024 / 16:36

ביה"ד לא עצר את הלחימה אך הוציא צווים שמחייבים את ישראל לדאוג לסיוע הומניטרי, לפעול נגד הסתה לרצח עם, להעניש מסיתים, ולהגיש דוח על כל הפעולות שישראל נקטה תוך חודש מהיום. גורם בכיר בייעוץ המשפטי לממשלה: "יצאנו בצורה הטובה ביותר האפשרית בנסיבות הקיימות"

בווידאו:דרום אפריקה מאשימה את ישראל באפרטהייד: "רצח עם מכוון" 11.01.24/רויטרס

השורה תחתונה ביחס להחלטה שהתקבלה היום בהאג היא זו: בית הדין הבינלאומי לא הוציא צו שמחייב את ישראל להפסיק את המלחמה. אלה חדשות טובות, אבל בצד עובדה זו, יש ממה לדאוג. בית הדין הוציא הוציא צווים שמחייבים את ישראל לדאוג לסיוע הומניטרי לעזה, לפעול נגד הסתה לרצח עם, להעניש מסיתים ולהגיש לבית הדין דוח על כל הפעולות שישראל נקטה תוך חודש מהיום.

אמנם עצם חובת הדיווח מראה שבית הדין מקבל את מהימנותה של ישראל, אך מנגד, הדבר עלול להגביל את צה"ל, ומעמיד את ישראל תחת זכוכית מגדלת. המשמעות היא שכל פעולה שתינקט כעת בעזה תיבחן באופן מחמיר שבעתיים.

השופטים בדיון בבית המשפט הבינ"ל בצדק בהאג לקראת החלטת התביעה נגד ישראל. רויטרס
השופטים בבית הדין באג, 26 בינואר 2023/רויטרס

בית הדין ציטט היום מספר הצהרות מצידם של שרים ופוליטיקאים ישראלים. ג'ונאן דונהיו נשיאת בית הדין שהקריאה את ההחלטה באנגלית ציטטה את דבריו של שר הביטחון יואב גלנט ואמרה: "גלנט הורה לפתוח במצור מוחלט על עזה ואמר שלא יהיה חשמל, מזון, דלק ושהכול יהיה סגור". עוד ציטטה מדבריו: "הורדתי את כל המגבלות, ראיתם נגד מי אנו נלחמים. אנו נלחמים בחיות, הדאעש של עזה. עזה לא תחזור למה שהייתה, לא יהיה חמאס, נשמיד הכול. אם זה לא ייקח יום, ייקח שבוע, חודשים. נגיע לכל המקומות'".

לדברים האלו יש משנה חשיבות, שכן היא מחדדת את העובדה שבעקבות דברים לא אחראיים של פוליטיקאים, ישראל עשויה להיענש בזירה הבין לאומית.

מקור בכיר במערך הייעוץ המשפטי לממשלה אמר לוואלה!: "התוצאה היום היא סבירה לעומת מה שחששנו שיכול להיות. אמנם הרטוריקה של בית הדין היתה מאד קשה, והיא תשפיע על דעת הקהל בעולם ועל לחץ לסיום המלחמה, אך יצאנו בצורה הכי טובה האפשרית בנסיבות. עם זאת עדיין מדובר בנסיבות קשות".

נקודה נוספת שכדאי לשים לב אליה - ביום רביעי הקרוב בית הדין הבינלאומי יפרסם את החלטתו בעניין המלחמה שרוסיה פתחה נגד אוקראינה. בהקשר הזה, ישראל לא רוצה להיזכר כפי שרוסיה תיזכר בתקופה הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully