וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיקה המסתמנת, ההשלכות והיום שאחרי: מדריך לקראת ההכרעה בתביעה נגד ישראל בהאג

עודכן לאחרונה: 26.1.2024 / 9:56

בית הדין הבינלאומי בהאג יפרסם מחר את החלטתו בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל ופעולותיה במלחמה בעזה. לקראת היום הגורלי, הסנגור הצבאי לשעבר מסביר מה המשמעויות של התרחישים האפשריים, והאם נשמע מחר גם את אהרן ברק. וואלה! עושה סדר

בווידאו: הדיון ההיסטורי בהאג: ישראל משיבה לטענות דרום אפריקה/צילום: אתר האו"ם

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג יתכנס היום (שישי) בשעה 14:00, על 17 שופטיו ויודיע אם החליט להוציא צו ביניים שקורא להפסקת המלחמה בעזה, או שבקשתה של דרום אפריקה תידחה. כדי להבין יותר לעומק מה צפוי לקרות מחר שוחחנו עם עו"ד רן כהן רוכברגר, הסנגור הצבאי הראשי לשעבר ואלוף משנה במילואים.

מה צפוי לנו?

"השאלה הגדולה היא כמובן מה יקבעו רוב שופטי ההרכב של בית הדין ביחס לבקשה לצו ביניים. מהבחינה העניינית, לו בית הדין היה פועל באופן נטול פניות, הרי שמתבקש היה שייקבע שלא הוצגו ראיות לטענתה של המאשימה דרום אפריקה לרצח עם, ומכאן שיש ממילא לדחות את הבקשה לצו ביניים במלואה - שכן סמכות בית הדין קמה לפי האמנה למניעת רצח עם וזו העילה לדיון. אם נדחית הטענה הזו - שהועלתה ללא הצדקה ותוך שימוש לרעה בהליכי משפט רק כדי 'לקנות סמכות' - מתבקש שלא תהיה סמכות לצווי ביניים. מהסיבה הזו, גם צוות ההגנה של ישראל עמד בטיעון שלו על שאלת תום הלב של דרום אפריקה, אי מיצוי ההליכים מצידה וענייני הסמכות".

עם זאת, מסביר כהן-רוכברגר, "בהינתן ההטיות המוכרות של המוסדות הבין-לאומיים, קשה להניח שבית הדין יימנע מלהתייחס ל'פשעי מלחמה' אחרים כביכול מצד ישראל, גם אם הוא צפוי לדחות את הטענה המקורית של דרום אפריקה בדבר ג'נוסייד".

תביעת דרום אפריקה נגד ישראל, בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), האג, הולנד. 11 בינואר 2023. רויטרס
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג/רויטרס

אם בית הדין ידחה את הבקשה של דרום אפריקה, בזה תם הסיפור?

"סביר יותר שבית הדין, לפחות רוב השופטים שבו, 'יביעו דאגה' מהמצב ההומניטרי ומאופן ניהול הלחימה, ולכל הפחות יוציאו צו שעניינו הצורך למענה הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית".

ומה המשמעות האופרטיבית של החלטה כזאת וצו כזה?

"לצו ביניים כזה או אחר אין משמעות אופרטיבית עצמאית ואין לו 'שיניים', אלא אם מועצת הביטחון תאמץ אותו - וכאן יבואו לידי ביטוי ענייני פוליטיקה ודיפלומטיה, ובהם גם שאלת הווטו האמריקני".

כמה זמן צפוי להימשך מחר הדיון?

"אני מעריך שזה יהיה קצר, בין שעה לשעתיים. יש בהרכב שבעה עשר שופטים, אבל אני מניח שחלק יאריכו וחלק יקצרו, וחלק יסכימו לדעות האחד של השני".

עוד בוואלה!

משרד החוץ הודה לגרמניה "על תמיכתה החד משמעית בתביעה נגד ישראל בהאג"

לכתבה המלאה
רן כהן רוכברגר. באדיבות המצולמים
עו"ד רן כהן רוכברגר, הסנגור הצבאי הראשי לשעבר/באדיבות המצולמים

למה חשוב לשמוע את ההנמקות של השופטים?

"במידה ויינתן צו שיסבך את ישראל, כמו למשל צו שקורא להפסיק את המלחמה, להנמקות של השופטים יש המון חשיבות. כי ברגע שיש דעת מיעוט של שופטים שכותבים ומסבירים שישראל פעלה כדין, יש לזה השפעה בעולם".

האם נשמע מחר את אהרן ברק?

"אני מניח שנשמע את השופט ברק מקריא את עמדתו, אך מה שחשוב יותר הוא מה שקורה בכל בית משפט מאחורי הקלעים, בהתייעצויות בין השופטים לפני כתיבת פסק הדין. נראה איזה השפעה תהיה לזה מחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully