וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 אלף מכוניות הלכו לעזאזל: גניבות הרכב הוכפלו תוך שנתיים, והמשטרה חסרת אונים

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 13:22

יש יחידה ייעודית, יש כוח אדום גדול וגם מערכות אכיפה מתקדמות - אבל נתוני גניבות הרכב רק מזנקות, ובהיקפים עצומים וחסרי תקדים. בכיר לשעבר במשטרה מנסה להסביר היכן הבעיה, ומודה: "צריך לבדוק אם כוח המשימה אפקטיבי"

פלסטיני בן 16 נעצר בחשד שגנב רכב ונסע בפראות ללא רישיון/דוברות משטרת ישראל

נתוני המשטרה וחברות הביטוח מגלים כי בשנת 2023 חל זינוק דרמטי בשיעור גניבות כלי הרכב עם כמעט 20 אלף מקרים - כמעט הכפלה של מספר הגניבות בתוך שנתיים.

לפי הנתונים, בעוד בשנת 2021 נגנבו כעשרת אלפים כלי רכב, בשנת 2022 הנתון גדל באופן משמעותי עד לכ-14 אלף מקרים. בשנת 2023, מתברר, נספרו 19,759 כלי רכב שנגנבו ברחבי הארץ.

הגידול העקבי במספרי הגניבות מעיד על כישלון המשטרה במאבק בתופעה, שעולה מאות מילוני שקלים לאזרחי ישראל מדי שנה ופוגע קשות בתחושת המשילות ובביטחון האישי. על אף מאות סיכולים של גניבות ברחבי הארץ ומעצר עשרות חשודים, רבים מהם תושבי השטחים, המספרים לא משקרים ומעידים על עסק משגשג, ששווה את הסיכון עבור הגנבים.

"יש שני פריטי רכוש שהכי יקרים לכל תושב בישראל, האחד זה הבית שלו והשני זה הרכב", אומר תת-ניצב בדימוס גיא ניר, לשעבר מפקד יחידת איתור ותפיסת גנבי רכב (אתג"ר) בלהב 433, בשיחה עם וואלה. "כשאדם קם בבוקר והרכב שלו איננו זו עוגמת נפש וחוסר אונים מוחלט. חייבים למגר את הנגע הזה ולצמצם אותו לפחות למספרים נסבלים".

משחטת רכב. פוינטר,
20 אלף מכוניות נגנבות מדי שנה, אילוסטרציה/פוינטר

למעלה משני עשורים שמשטרת ישראל מקדישה כוח אדם ופעילות מאומצת למיגור התופעה, אלא שהמודל הקיים לא מתפקד - והפושעים חוגגים. "יחידת אתג"ר היא ייחודית במשטרת ישראל, יש לה מיקוד בתופעה", מסביר ניר, "התפיסה הזאת הועתקה מהאמריקנים, מה-FBI, שהקימו כוח משימה לכל מיני מטרות. כיום יש כוחות משימה למשטרת ישראל, למאבק בארגוני פשיעה ועוד, אבל אתג"ר היא כוח המשימה עם הכי הרבה כוח אדם, היא רשאית לפעול ברמה הארצית והגוף אולי היחיד שנכנס לאכיפה פלילית בשטח A אל מול מחוללי גניבות הרכב. זה כוח משימה שלם ויכול לתת פתרונות לא רק בהיבטי אכיפה".

"כל עוד קיימת יחידת אתג"ר - יש כתובת שאפשר לבוא אליה בדרישות ולהטיל עליה אחריות", קובע ניר, ומדגיש: "כל מי שאומר שאין לה השפעה על גניבות הרכב מטעה את הציבור". ובכל זאת, הוא מבהיר כי האתגרים שלה הולכים ומתרבים.

עוד בוואלה!

כבר לא פשע לילי: 50% מגניבות הרכב – ביום

לכתבה המלאה

אז מה לא עובד? לפי ניר, האפקטיביות של היחידה במתכונת פעילותה הנוכחית מוטלת היום בספק. "אתג"ר חייבת כל הזמן לעקוב אחרי התופעה באמצעות המודיעין שלה, הפעילות המבצעית שלה וגם בתחומי המחקר שלה. לא להגיד 'היום נגנבו ככה וככה מכוניות', אלא לתת מענה [ולהגיב] למי שמחוללים את התופעה הזאת. אם הרשות הפלסטינית לא אוכפת את החלק שלה, או אם צה''ל פחות מאפשר לפעול בשטח, אז תהיה לזה השפעה". לדבריו, "בזמנו הצעתי להפוך את יחידת אתגר ליחידה ארצית, כמו יאל"כ או יאחב"ל, ולהרחיב אותה מבחינת כוח אדם, עם זרועות ושלוחות, מפני שזו תופעה שעולה לנו כסף והציבור משלם מחירים יקרים על הביטוח וזה עולה מאות מיליונים למשלם המסים. אבל הוחלט שלא, אבל בהחלט שיש הצדקה לבחון את זה מחדש, ויחד עם זאת לבדוק אם יחידת אתג"ר היום אפקטיבית".

תנ"צ גיא ניר, מפקדת יחידת אתג"ר במשטרה לשעבר. באדיבות המצולמים
תנ"צ ניר/באדיבות המצולמים

"כשאני הייתי מפקד היחידה היו כשלושה מיליון כלי רכב בישראל, כיום המספר נושק לארבעה מיליון. אבל אנחנו מדברים על עליה בגניבות לא רק במספרים מוחלטים אלא באחוזים, וצריך לראות מה קורה פה: יש לך מערכות הרבה יותר מתקדמות (הוא מציין למשל את מערכת "עין הנץ" - ש.ה), יש לך יחידה ייעודית, אבל יש עליה בגניבות", הוא מוסיף. "שלא יהיה ספק, היחידה עובדת לפעמים במתארים מאוד מורכבים, אבל לטעמי המשחטות הם לב ליבה את התופעה. אני מאוד אוהב את היחידה אבל אני לא יודע אם היא מתעסקת גם בדברים אחרים".

"תופעת גניבת כלי הרכב בישראל היא מאוד חריגה", טוען ניר, "בארצות הברית למשל, יש כמה מנגנונים שיש למערכת אכיפת החוק, אחת מהן קרויה למון, שנותנת לך בהקלדה של מספר רכב או שלדה את כל ההיסטוריה המלאה של הרכב, ולכן אף אמריקני לא יקנה רכב שהולחם מכל מיני חלקים. אבל בישראל זה לא קיים, מכיוון שיש לידנו ישות (הרשות הפלסטינית - ש.ה) שהכל מתנקז אליה כי האכיפה שם מופחתת. ברור שאם כל המשחטות היו פועלות בישראל היינו במצב אחר לגמרי".

ממשטרת ישראל נמסר כי "ייעודה המרכזי של יחידת אתג"ר היה ונותר בתחום המאבק בגניבות הרכב, לצד המאבק של משטרת ישראל בתופעת השימוש בכלי נשק בלתי חוקיים. יחידת אתג"ר תמשיך לפעול למיגור גניבות כלי רכב בישראל וכן בפשיעת הסחר באמצעי לחימה, ובמסגרת זו תפעיל את כלל האמצעים ומירב המאמצים העומדים לרשותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully