וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למועמדות: טראמפ ניצח בניו המפשייר, היילי מסרבת לפרוש

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 13:43

הנשיא לשעבר לא התקשה לגבור על יריבתו היחידה במרוץ, כבר בשלב המוקדם של הפריימריז: "היא מתחזה, היח לה לילה רע מאוד". השגרירה לשעבר מסרבת להרים ידיים: "המרוץ רחוק מלהסתיים"

דונלד טראמפ בעצרת אחרי ניצחונו בפריימריז בניו המפשייר, ארה"ב, 23 בינואר 2024. רויטרס
דונלד טראמפ בעצרת אחרי ניצחונו בפריימריז בניו המפשייר, ארה"ב, 23 בינואר 2024/רויטרס

דונלד טראמפ רשם הלילה (רביעי) ניצחון מובהק במרוץ הרפובליקני לנשיאות בניו המפשייר, והתקרב לקרב חוזר בנובמבר מול הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, למרות שיריבתו היחידה שנותרה במרוץ, השגרירה באו"ם לשעבר ניקי היילי, הבטיחה להמשיך להילחם.

"המרוץ הזה רחוק מלהסתיים", אמרה לתומכיה לאחר הבחירות, ואתגרה את טראמפ להתעמת איתה. "אני לוחמת, ועכשיו אנחנו האחרונים שעומדים מול דונלד טראמפ", אמרה היילי באירוע שנערך בקונקורד, ניו המפשייר.

באירוע ניצחון בנאשואה, ניו המפשייר, טראמפ פתח את נאומו בלעג להיילי, כינה אותה "מתחזה" ואמר: "היא עושה כאילו ניצחה. היא לא זכתה. היא הפסידה. היה לה לילה רע מאוד". דבריו נאמרו לאחר סדרה של פוסטים זועמים ברשת החברתית שלו Truth, שבהם גינה אותה כ"לוקה באשליות".

ניקי היילי בעצרת בחירות אחרי הפריימריז בקונקורד, ניו המפשייר, ארה"ב, 23 בינואר 2024. רויטרס
ניקי היילי בעצרת בחירות אחרי הפריימריז בקונקורד, ניו המפשייר, ארה"ב, 23 בינואר 2024/רויטרס

היילי קיוותה שהמספר הגדול של מצביעים עצמאיים במדינה הצפון-מזרחית יביא לה ניצחון קריטי במאמץ הקלוש לבלום את טראמפ. בסופו של דבר, הנשיא לשעבר הפך הלילה לרפובליקני הראשון שזוכה ברוב הקולות באיווה - שם ניצח בהפרש שיא לפני שמונה ימים - והן בניו המפשייר מאז 1976, אז ביססו שתי המדינות את מעמדן כתחרויות הראשונות בפריימריז.

בעוד שההפרש הסופי עדיין לא ברור, התוצאה צפויה לחזק את הקריאות של חלק מהרפובליקנים להיילי לפרוש, כדי שהמפלגה תוכל להתלכד מאחורי טראמפ. הקמפיין שלה הבטיח שהיא תישאר במרוץ לפחות עד "סופר טיוזדיי" ב-5 במרץ, אז יצביעו רפובליקנים ב-15 מדינות שונות.

הפריימריז הבאים יהיו ב-24 בפברואר בקרוליינה הדרומית, מדינת הבית של היילי שכיהנה שם גם כמושלת. למרות זאת, הסקרים מראים כי גם שם טראמפ מחזיק ביתרון משמעותי עליה, והפסדה הצפוי יגביר את הלחץ עליה לוותר על המשך הדרך.

הבחירות הלילה היו הראשונות שבהן טראמפ והיילי נפגשים לדו-קרב, אחרי שמושל פלורידה רון דסנטיס עצר את הקמפיין שלו ביום ראשון והביע תמיכה בנשיא לשעבר. על אף שהוא זכה בסקרים לאחוזי תמיכה נמוכים בניו המפשייר, אלו הראו כי תומכיו צפויים לעבור לטראמפ מאשר להיילי.

למרות הניצחון של טראמפ בניו המפשייר, הסקרים שנערכו בזמן הפריימריז חושפים את חולשותיו לקראת הבחירות הכלליות. לפי מדגם של מכון אדיסון, 42% מהמצביעים אמרו כי הוא לא יהיה מתאים לכהן בתפקיד אם הוא יורשע בפלילים. טראמפ נאשם ב-91 עבירות שונות, כולל כאלו שנעשו כשניסה למנוע את העברת השלטון לביידן אחרי הבחירות ב-2020 ולקח עמו מסמכים מסווגים מהבית הלבן בעת סיום כהונתו. הוא מכחיש שנהג שלא כשורה וטוען לרדיפה פוליטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעצרת בווירג'יניה, 23 בינואר 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעצרת בווירג'יניה, 23 בינואר 2024/רויטרס

במקביל, ביידן ניצח בפריימריז הלא רשמיים של הדמוקרטים בניו המפשייר כשגבר על חבר בית הנבחרים דין פיליפס. ביידן סירב להופיע על פתקי ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים של ניו המפשייר לאור החלטת המפלגה לפתוח את הבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית, שבה האוכלוסייה מגוונת יותר. תומכיו עדיין יכלו להצביע עבורו באמצעות כתיבת שמו על פתקי ההצבעה, והיה זה מדד לכוחו הפוליטי.

הנשיא כבר נערך לדו-קרב חוזר מול טראמפ, ובנאום שנשא בווירג'יניה הוא תקף את הרפובליקנים בשל תמיכתם בהגבלת הזכות להפלות. בהצהרה שמסר מאוחר יותר, אמר ביידן כי "עכשיו זה ברור שדונלד טראמפ יהיה המועמד הרפובליקני. המסר שלי למדינה הוא שמה שמונח על הכף לא יכול להיות חשוב יותר. הדמוקרטיה שלנו, החירות האישית שלנו - מהזכות לבחור ועד הזכות להצביע - הכלכלה שלנו - שחווה את ההתאוששות החזקה ביותר בעולם מאז הקורונה".

המצביעים, לפחות לפי הסקרים, פחות חשים את השיפור הכלכלי שמציין ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully