וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשפחת ביבס ועד נרצחות בנובה: כך פעלה השיטה של המתחזה שעקץ 100 אלף שקלים

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 23:14

יותר מ-100 עדי תביעה ערוכים להעיד נגד סתיו קרייף, בן 30 מיקנעם, נגדו הוגש כתב אישום בגין הונאה, לאחר שהתחזה לבני משפחות חטופים ונרצחים. כתב האישום מפרט כיצד פיתח את שיטת העוקץ שבאמצעותה הספיק לגייס את ההון לפני שנעצר: "ניצול ציני של המציאות הקשה"

בווידאו: משפחות החטופים בשער הקריה בדרישה למתווה ישראלי לשחרור החטופים/ניב אהרונסון

כתב אישום הוגש אתמול (שני) בבית משפט השלום נוף הגליל-נצרת נגד סתיו קרייף, בן 30 מיקנעם, בגין הונאת אזרחים תמימים, תוך שהתחזה לבני משפחות נרצחי המלחמה, חטופים ומפונים. זאת, בתום חקירה של יחידת ההונאה והפשיעה המקוונת במחוז מרכז ותחנת זכרון יעקב במחוז חוף, בכ-40 תיקים. בכיר במשטרה הגדיר את הפרשייה, "מעשה ניצול ציני של המציאות הקשה ואהדת הציבור, במטרה להונות אזרחים ולהשיג במרמה תרומות כספיות מהציבור שרק רצה לעזור למשפחות".

השלב הסמוי של החקירה המסועפת נקטע כשהחשוד המרכזי בה, קרייף, נעצר ב-4 בינואר בנתב"ג, כשהיה בדרכו לעזוב את ישראל ולטוס לחו"ל. בחקירתו במשטרה שמר קרייף בתחילה על זכות השתיקה, ואמר כי ידבר רק בבית משפט. הוא מסר לחוקרים כי הוא לא מרגיש שייכות למדינה, לא עשה צבא, וכי אם יש חוק - הוא הולך נגד החוק. בחקירה שנייה כבר שיתף פעולה ותיאר את דרך הפעולה. הוא סיפר כי התחזה למשפחות של חטופים כדי שיהיה לו יותר קל, כיוון שידע שאנשים רוצים לסייע להם והסביר כי הגיע אליהן דרך כתבות בטלוויזיה ובאתרי החדשות. בסופו של דבר לקח אחריות על מעשיו, ומסר בחקירתו כי הוא רוצה לבקר את משפחות החטופים ולפגוש אותם כדי להתנצל בפניהם. הוא אף ביקש מהחוקרים לקחת אותו לכיכר החטופים כדי לעשות זאת.

סתיו קרייף. מתוך עמוד הפייסבוק של סתיו קרייף, אתר רשמי
אמנם רק בן 30, אבל נוכל ותיק. קרייף/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק של סתיו קרייף

אלא שבמשטרה מזכירים כי מדובר ב"נוכל ותיק". למרות גילו הצעיר יחסית של סתיו קרייף, יש לו 10 הרשעות קודמות, בהן שתיים בגין מעשים דומים. במשטרה אמרו כי הוא הואשם בעבר במקרים רבים של התחזות דרך הוואטסאפ לבעלי עסקים ואנשים מפורסמים, ולאחר מכן ביקש כסף מקרוביהם. בין היתר, התחזה לקבלן מאשקלון ולשחקן אקי אבני. הוא ריצה כבר 9 שנות מאסר, כמעט שליש מחייו. ממאסרו האחרון בן ארבע שנים הוא שוחרר רק בסוף ספטמבר. על פי כתב האישום, כחודש אחר כך כבר שב לסורו. תלויים ועומדים כנגדו מאסרים על תנאי מתיקים דומים.

במהלך ההפסקה בחקירה, הוא התקרב לעץ בו היו דבורים, קצין החקירות הזהירו כי הוא עלול להיעקץ והוא ענה, "העוקץ אינו נעקץ".

קרייף ששכר במהלך התקופה דירה במושב אליקים הסמוך, מואשם בהתחזות, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד. בפרקליטות אומרים כי הנסיבות המחמירות הן התחכום, ריבוי המקרים וביצוע עבירות נוספות לצורך קבלת הכספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
התכתבות בין סתיו קריף, לבין מכריהם של משפחות החטופים, הנרצחים והמפונים. ללא, צילום מסך
"תעשי מאמץ, זה לכוונה טובה". אחת ההתכתבויות של קרייף/צילום מסך, ללא

מעובדות כתב האישום עולה כי השיטה התנהלה כך: קרייף סרק את רשת הפייסבוק וכך הגיע לדפיהם האישיים של הקרובים. הוא הוריד משם את תמונותיהם והשתמש בהן כתמונת הפרופיל שלו בוואטסאפ, והוסיף כיתובים שונים, למשל כאלה הקוראים לשחרור חטופים. הוא פנה כך באמצעות הטלפון הנייד שלו לאנשים ברחבי הארץ, רבים מהם קרובים ומכרים של הנרצחים והחטופים אליהם הגיע דרך רשימות החברים של אותם אנשים אליהם התחזה.

אלה פתחו בפניו את ליבם וכיסם, כשביקש מהם להעביר לו סכומי כסף שונים. לפעמים היה מבטיח כי מדובר בהלוואה בלבד וישיב להם את הכסף שלכאורה נדרש בדחיפות. את חלק מהאנשים שהונה הוא שלח לסניפי בנק, למכשירי כספומט, או שקיבל מהם קוד סודי שאפשר לו או לאנשיו למשוך את הכסף ללא כרטיס מגנטי.

שלושה צעירים נוספים מיקנעם נעצרו בפרשה וכתב האישום נוקב בשמם של שניים, אופק אסולין בן ה-21 ותומר יצחק בן ה-30, גם הם תושבי יקנעם עילית, חברים של קרייף שנעצרו עמו ושלכאורה הסתייע בהם, אך הם בינתיים שוחררו. החקירה בעניינם נמשכת.

התכתבות בין סתיו קריף, לבין מכריהם של משפחות החטופים, הנרצחים והמפונים. ללא, צילום מסך
התכתבות בין סתיו קריף, לבין מכריהם של משפחות החטופים, הנרצחים והמפונים/צילום מסך, ללא

על פי הנטען בכתב האישום, קרייף התחזה גם למי שעוסקים בגיוס כספים לגיטימי עבור המשפחות וכן לפעילה חברתית המתמודדת למועצת קרית מוצקין, לרבנית המנהלת עם בעלה את בית חב"ד בנפאל ועוד.

לפי האישום הוא הצליח להוציא כך במרמה כ-100 אלף שקלים, ואם לא היה נעצר על ידי המשטרה, זה היה יכול להסתיים בסכום גבוה הרבה יותר, שכן קרייף כבר הספיק לבקש בשיטה הזו מאנשים כרבע מיליון שקלים.

מכתב האישום עולה שבין הדמויות שהתחזה אליהן היו בת משפחת ביבס. אחת התורמות מסרה לו קוד סודי למשיכת 5,000 שקלים מחשבון הבנק של אבא שלה. במקרה אחר הוא טעה והציג את עצמו בטעות כדורון כץ, מי שאחר כך נודע לו שבאותה עת הייתה בכלל אחת החטופות שהוחזקו בעזה, והוא מיהר למחוק את ההתכתבות.

שני גבאי שהוגדרה נעדרת מאז 7 באוקטובר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
התחזה לאחותה. שני גבאי, שנרצחה בפסטיבל הנובה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בעוד שמשפחתה של שני גבאי, שנרצחה ב-7 באוקטובר, יושבת עליה שבעה, הוא התחזה לאחותה וניסה להוציא מאחד מחבריה 10,000 שקלים. בהתחזות לפעילה חברתית שהיא אחות לניצולה בפסטיבל נובה, הוא הוציא מחברה סכום השווה לאלפיים דולר. מאחד אחר, בדמות אחרת הוציא סכום השווה לחמשת אלפים דולר. אחת הנעקצות העבירה לו 25 אלף שקלים במזומן. הוא גם השתמש בנהגי מוניות תמימים, אותם שלח להעביר כספים מהתורמים המרומים, בניסיון לטשטש את חלקו בהונאות.

יותר מ-100 עדי תביעה ערוכים להעיד כנגד סתיו קרייף. במקביל להגשת כתב האישום מבקשת התובעת, מפקח עו"ד יפית ארזי מן, את הארכת מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו. השופטת מנאל חליחל-דיאב תקיים בשבוע הבא דיון לגופה של הבקשה. ובינתיים בדיון קצר היום ובהסכמת עו"ד שלומי טדרי המייצג את קרייף מטעם הסנגוריה הציבורית, ואף קיבל את תיק החקירה עב הכרס לידיו ולומד אותו, היא האריכה את מעצרו עד החלטה אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully