וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצח מכוון": איראן הוציאה להורג מפגין בעל מוגבלות נפשית

23.1.2024 / 16:16

הרשויות לא התחשבו בתחינות משפחתו של צעיר שהורשע בדריסת שוטר במהלך הפגנות החיג'אב ב-2022. ארגוני זכויות אדם אמרו כי "הודאתו" הוצאה ממנו בעינויים, מבלי שזכה לייצוג הולם או לטיפול רפואי. "חמינאי חייב לתת דין וחשבון על הפשע הזה"

מוחמד קבאדלו, מפגין איראני שהוצא להורג. טוויטר, צילום מסך
לפחות תשעה מפגינים הוצאו להורג מאז מחאות החיג'אב. מוחמד קבאדלו/צילום מסך, טוויטר

איראן הוציאה להורג היום (שלישי) אדם שנידון למוות אחרי השתתפותו במחאות החיג'אב במדינה ב-2022 - כך הודיעה הרשות השופטת במדינה. מוחמד קבאדלו, בן 23, הורשע ברצח וב"שחיתות עלי אדמות" לאחר שדרס לכאורה שוטר ברכבו והרג אותו במהלך הפגנה ליד טהראן בספטמבר באותה שנה.

לפי ארגוני זכויות אדם, המשפט שהתנהל נגדו היה לא הוגן ונטען כי הוא עבר עינויים, כשגם בקשות להתחשב במצבו הנפשי נדחו על ידי מערכת המשפט. זהו האדם התשיעי שהוצא להורג בגין מעורבותו בהפגנות נגד המשטר, שפרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. אמיני מתה אחרי שנעצרה על ידי משטרת המוסר, בטענה שלבשה את החיג'אב שלה "באופן לא הולם".

על פי הערכות, לפחות ארבעה מפגינים אחרים נידונו למוות ו-15 אחרים נמצאים בסכנת גזר דין מוות. המשטר הפעיל יד קשה כדי לדכא את המחאות הארציות, שבהן נהרגו מאות בני אדם נהרגו ואלפים נוספים נעצרו. כוחות הביטחון תיארו את ההפגנות כ"מהומות".

סוכנות הידיעות "מיזאן", המנוהלת על ידי מערכת המשפט, דיווחה כי הצעיר הוצא להורג בשעות הבוקר, לאחר שהעונש שלו אושרר על ידי בית המשפט העליון. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו בני משפחתו, בהם אמו ודודתו, זועקים בייסורים בשערי בית כלא בכראג', רגעים ספורים לאחר שנתלה.

ערב גזר הדין, אמו פרסמה קריאה נרגשת למשפחתו של השוטר, וביקשה ממנה שלא לאכוף את עונש הגמול ולחוס על חיי בנה. לאורך מעצרו, היא קראה לרשויות לקחת בחשבון שהוא אובחן עם הפרעה דו-קוטבית בתור ילד והפסיק לקחת את התרופות שלו בחודשיים שקדמו להפגנות.

עורך דינו, אמיר רזיאן, כתב באינסטגרם כי ההוצאה להורג תהיה לא חוקית ושוות ערך ל"רצח". הוא טען שבית המשפט העליון ביטל ביולי את עונש המוות של קבאדלו בשל מצבו הנפשי, אך בסוכנות "מיזאן" הכחישו את הטענה הזו והתעקשו כי בית המשפט דחה פעמיים את ערעוריו בנושא.

בשנה שעברה, ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אמר כי קבאדלו נידון לשני עונשי מוות אחרי "משפטי דמה לא הוגנים לחלוטין, שהוכתמו ב'הודאות' שהוצאו בעינויים ולא קיימו הערכות נפשיות קפדניות למרות המוגבלות הנפשית שלו".

לפי מידע שהגיע לארגון, החוקרים מנעו ממנה גישה לעורך דין במהלך מעצרו, והוא היה נתון להכאות חוזרות ונשנות. בנוסף לכך, הוא לא קיבל את התרופות שלו במטרה להוציא ממנו "הודאה". הוא לא יכול היה לבחור בעצמו את עורך דינו במשפטו בפני בית משפט מהפכני, שכלל שני דיונים קצרים באוקטובר ובנובמבר. במשפטו הפלילי שנערך בדצמבר באותה שנה, עורך הדין שלו לא קיבל אישור לבחינת חומרי החקירה.

מחמוד אמירי-מורדאם, מנהל ארגון זכויות האדם של איראן שמושבו בנורבגיה, גינה זאת כ"הוצאה להורג ללא משפט". "מנהיג הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי ומערכת המשפט שלו חייבים לתת דין וחשבון על הפשע הזה. על הקהילה הבינלאומית לגנות זאת", כתב ב-X.

לאחר שנודע אתמול כי ההוצאה להורג שלו קרובה, פעילת זכויות האדם הכלואה וכלת פרס נובל לשלום נרגס מוחמדי קראה לאיראנים להביע סולידריות עם משפחתו של קבאדלו.

"הוצאתו להורג של קבאדלו היא מעשה רצח מכוון ופשע, ואל מול רצח, שתיקה היא בגידה", כתבה בפוסט בחשבון ב-Threads המנוהל על ידי קרובי משפחה. "אל תשאירו את המשפחה של מוחמד לבד. בואו נעמוד לצדם הלילה. כל מי שיכול בכל דרך אפשרית, שיצעק: 'אל תוציאו להורג!'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully