וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה בדיון היערכות לקראת חודש הרמדאן: "לא נכיל אירועים התומכים בחמאס"

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 21:07

מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022. רויטרס
מהומות בהר הבית, 15 באפריל 2022/רויטרס

הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל, קיימה היום (שלישי) דיון בהיערכות המשטרה, צה"ל, כוחות הביטחון וההצלה לחודש הרמדאן. יו"ר הוועדה, פוגל, אמר בפתח הדיון כי חודש הרמדאן הוא החודש בו מתקבלות הכי הרבה התרעות להפרות סדר וניסיונות פיגועים. "הוא לא היה כזה בשנים האחרונות והושקע הרבה מאד מאמץ בטחוני כדי להוריד את גובה הלהבות. המציאות היום היא שונה. אנחנו במלחמה ולא אתפלא שגורמים אסלאמיים כמו חמאס, חיזבאללה ואיראן שמניעה את התהליכים, מנצלים ועושים צעדים כדי להרתיח בתקופה זו את ישראל מבפנים. המטרה לראות שכלל הגורמים משתפים פעולה ומוכנים".

סנ"צ אופיר שמול, רמ"ד מבצעים במשטרה אמר כי ההערכות לחודש הרמדאן השנה בצל אירועי 7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל' חייבה התייחסות אחרת. לדבריו, במשטרה מתבצעת עבודת מטה ונעשות פעולות רבות בפן המבצעי, בהם אימון מפקדות משימתיות בכל מחוז, בנוסף ליחידות הארציות, להתמודדות עם הפרות סדר רב זירתיות במקביל למלחמה, תוך גיוס שתי פלוגות מילואים בנוסף לארבע הקיימות כיום. לגבי הערים המעורבות אמר, כי מופו נקודות חיכוך בין יהודים ומוסלמים כדי שלא ייווצרו אירועים של אלימות בין מגזריים. "כל מחוז מתאמן להפרות, ובמקביל נעשה מיפוי של מעל 300 נקודות חיכוך ברחבי הארץ, כאשר לכל אחד תיק שטח ויודע היכן להתמקם לאור אירועי העבר. בנוסף, מתקיים שיח בשגרה עם ראשי רשויות ואנשים מכובדים ובטח לפני הרמדאן".

בהתייחסם לתופעת הזיקוקים וההסתה ברשתות החברתיות, אמרו נציגי המשטרה כי בוצע שינוי חקיקתי בנושא הזיקוקים כאמצעי לחימה כך שניתן לבצע מעצר של מפרי סדר. "זו עבירה מסוג פשע. אנו מבצעים פעולה תודעתית משולבת כל הזמן כדי להילחם ב'פייק ניוז' והסתה, ויש כתבי אישום. אנחנו פועלים ביותר עוצמה בתקופה הזו". סנ"צ ויסאם עלי ממחוז ירושלים, במשטרה, הסביר כי מאז 7 באוקטובר, המחוז נמצא בהיערכות שונה. "כל הניסיונות של חמאס להכניס את ירושלים למעגל הזה לא צלחו". לדבריו כמות המתפללים בהר הבית תשפיע על המענה המבצעי וסדר הכוחות וההערכות. "אנחנו ממתינים להחלטת הדרג המדיני. נשים את היד על כל מי שמפר את הסדר, ותוך זמן קצר. ברמדאן יש היבט דתי שחמאס מנסה לנצל בכל דרך גם בהרמת דגל בהר הבית. מבחינתנו אין הכלה ולא יהיה. יש ציר של האנשים הנורמטיביים שזכאים לחופש הפולחן ואנחנו נאפשר זאת. מטרתנו להשאיר את הזירות השקטות בכל דרך אפשרית".

רס"ן אוסי, נציג צה"ל אמר: יש שולחנות עגולים עם כל הגורמים אנחנו ערוכים ומתואמים. לשאלת יו"ר הוועדה, פוגל האם יש עתודה במקרה וכוחות המשטרה לא מספיקים? השיבה כי צה"ל נערך באופן רב זירתי למניעת הסלמה באיו"ש ותגבור כוחות בהתאם להערכות מצב.

חיילים ולוחמים, זירת נפילת רקטה, תחנת מד"א שדרות, 12 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
כוח מג"ב/ראובן קסטרו

ח"כ אחמד טיבי, אמר כי יש הגבלה חמורה של מספר המתפללים במסגד 'אל אקצה' בכל יום שישי. "למה נמנע חופש הפולחן?" וציין כי דובר על אלימות שמתבצעת בחדרון בשער שכם של אנשים שנעצרים. "זה מוקד של אלימות שיצר כעס ותסכול. מי שרוצה להעביר את החודש מוריד את החיכוך ואת הדברים הללו". ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אנחנו פה כדי להבין כיצד נערכים אבל לצערי הרב יש אנשים שמתמחים בנבואות הזעם ויש להם אכזבות כשזה לא קורה. מה יהיו ההגבלות בחודש רמדאן? האם נראה עוד פעם אלימות של שוטרים גם כלפי עיתונאים שבאים לסקר?". סנ"צ ויסאם השיב לדברים כי הוא לא מכיר את החדר עליו מדובר. "אנחנו נאפשר את חופש הפולחן. אבל לא נאפשר לאלה שלא באים להתפלל ובאים לעשות בלאגן, כי הם פוגעים במתפללים". לשאלת ח"כ סעדה האם יתאפשרו לינה בהר הבית ותהלוכות שהפכו להפרות סדר, השיב, כי ההערכות המבצעית תיבנה בהתאם להחלטות הדרג המדיני ולמה שקורה בשטח. "הכל תלוי בהערכות מצב. לא נאפשר כמדיניות הכלה כל אירוע שיכול להוות תמיכה בארגון חמאס, לא יהיה. לא דגל ולא סרט".

גונדר משנה, רפאל נגה, שב"ס, סיפר כי השרות מבצע עבודת מטה סדורה לקראת חודש הרמדאן. "תמונת המצב הכליאתית מורכבת. תפוסת האסירים הביטחוניים עלתה בלמעלה מ 70% מתחילת מלחמה. וככל שיהיו מעצרים נהיה מאותגרים בתקופה הזו. בשלב זה לא נצטרך תגבור נוסף". רונן בשארי, אגף מבצעים של מד"א ציין הארגון נמצא במאמץ סדור עם המשטרה ושב"ס ובפריסה רחבה בכל הגזרות בדגש על אזור הר הבית". גלעד סולומון, אגף מבצעים,איחוד הצלה, הוסיף כי הארגון תגבר את כוח האדם בכל האזורים ואת הציוד הרפואי בדגש על טראומה ומבצע תרגילים לכל תרחיש". סגן טפסר, אפרת שרעבי, רע"ן תיאום מבצעי בכב"ה:"אנחנו שותפים לנוהל הקרב של המשטרה בכל הרמות ואל מול הרשויות. אנחנו ערוכים להפרות סדר תוך מיפוי נקודות החיכוך האפשריות".

ח"כ לימור הר סון מלך, התייחסה לדבריה של ח"כ סלימאן בנושא נבואות זעם , ואמרה כי "מה נעשה שאנחנו צריכים להיערך כל פעם מחדש ולמודי ניסיון לחודש זה שמלכתחילה אמור להיות אמנם רגוע. אני אומרת למשטרה לא להתרשם מהדברים האלה אלא להמשיך להיערך כי אנחנו לקראת אירוע בנקודת פתיחה בעייתית ומורכבת". ח"כ משה סעדה, מחה על דבריו של ח"כ טיבי ואמר אלה דברי בלע וממש עלילה. "אי אפשר להגיד דברים שמעוררים דברי הסתה ומלבה אש של שנאה. צריך למחות על זה בכל דרך כאשר נאמרים דברים שקריים על המשטרה". ח"כ יוסף עטאונה: "התקופה הזו אמורה לתת לכולנו תובנות איך להתייחס. יש תפילות ומנהגים וצריך לאפשר את חופש הפולחן. אנחנו רוצים שהמשטרה תעשה את עבודתה. תאבטח ותגלה הבנה ואיפוק כדי שהחודש הזה יעבור בשלום".
יו"ר הוועדה פוגל אמר לסיכום "הלקחים של אוקטובר 2000 ו'שומר חומות' חייבים להיות לנו מול העיניים וההסתכלות היא רב זירתית. כניסת המונים להר הבית יכול להיות מוקד שיכול להבעיר את האש ואם צריך להגביל אז נמליץ על כך. יתקיים דיון מסווג כדי לאפשר לוועדה את הפיקוח והבקרה שהיא מחויבת להם בהיבט המודיעיני ושילוב ככוחות נוספים כדי לתת מענה לאירועים מתפרצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully