וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ראשון מסוגו: 245 אלף שורדי שואה חיים ברחבי העולם, כחמישית מעל גיל 90

23.1.2024 / 7:00

הנתונים, שנאספים לראשונה, מראים כי כמחצית משורדי השואה מתגוררים היום בישראל. 18% מהשורדים גרים בארצות הברית, וכמות זהה במערב אירופה. כ-61% מהם - נשים, וגילם הממוצע עומד על 86. "חשוב לראות את האנשים שמאחורי הנתונים - הדוח מראה שהם לא יישארו איתנו לנצח"

בווידאו: ניצול השואה יוסף אפרת במסר לחיילות וחיילי צה"ל/באדיבות המשפחה

לקראת יום השואה הבין לאומי שיצוין בשבת ועידת התביעות מפרסמת דוח ראשון מסוגו על שורדי השואה החיים ברחבי העולם: כ-245 אלף שורדי שואה חיים היום במעל ל-90 מדינות, 49% מהם גרים בישראל ו-18% מהם גרים בארצות הברית. כמו כן, מהפילוח הגיאוגרפי בין המדינות, נמצא כי 18% משורדי השואה מתגוררים במערב אירופה, וכ-12% נוספים מתגוררים במדינות ברית המועצות לשעבר. היתר, חיים בקהילות שונות ברחבי העולם.

מהנתונים עולה כי 95% משורדי השואה הינם ילדים שורדי שואה שנולדו בין השנים 1928-1946. הגיל החציוני של שורדי השואה עומד על 86. טווח הגילאים של שורדי השואה החיים היום נע בין גילאי 77 למעל 100, כלומר ילידי 1910-1946. 20% אחוז משורדי השואה היהודים חצו את גיל 90, גיל בו רבים זקוקים לסיוע סיעודי ושירותים מיוחדים.

עוד עולה מהדוח כי מרבית שורדי השואה שחיים היום הן נשים, כ-61%, ו-39% הם גברים.

מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023. יוסי זליגר, אתר רשמי
מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023/אתר רשמי, יוסי זליגר

קרוב ל-40% משורדי השואה מקבלים תשלומים חודשיים באמצעות תוכניות ועידת התביעות, בהתאם להסכם עם ממשלת גרמניה, בעוד ששאר האוכלוסייה זכאית לתשלומים חד-פעמיים או שנתיים.

ועידת התביעות היא ארגון ללא מטרות רווח, שנוסד ב-1951 על מנת להבטיח פיצוי חומרי מהותי לשורדי השואה ברחבי העולם מממשלת גרמניה. הארגון מנהל משא ומתן עבור שורדי השואה היהודים החיים ברחבי העולם, מחלקת כספים ליחידים וארגונים, ומבקשת להחזיר רכוש יהודי שנגנב במהלך השואה.

במהלך 2023, חילקה ועידת התביעות כ-562 מיליון דולר מכספי הפיצויים של ממשלת גרמניה ליותר מ-200,000 שורדי שואה ב-83 מדינות, ותקצה למעלה מ-750 מיליון דולר במענקים ליותר מ-300 סוכנויות וארגונים ברחבי העולם המספקים שירותים חיוניים לשורדי שואה, כמו טיפול ביתי, מזון, תרופות ושירותי רווחה ובריאות הנפש. כתוצאה מהמשא ומתן שנערך עם ועידת התביעות מאז 1952, ממשלת גרמניה שילמה יותר מ-90 מיליארד דולר כשיפוי לאנשים על סבל ואובדן שנבעו מרדיפת הנאצים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יצחק טורנר בן 101 שורד השואה מעיר בנדין בפולין. ראובן קסטרו
יצחק טורנר בן 101 שורד השואה מעיר בנדין בפולין/ראובן קסטרו

גרג שניידר, סגן נשיא ועידת התביעות מסביר כי המידע שפורסם חשוב ורלוונטי דווקא בעת הזו: "הדוח מציג לנו נתונים מעניינים וחשובים, אבל חשוב גם להסתכל מעבר למספרים. האנשים שמאחורי המספרים הם יהודים שנולדו לעולם שרצה לראות אותם נרצחים, עברו את זוועות השואה בצעירותם, ונאלצו לבנות מחדש חיים שלמים מאפר המחנות והגטאות ששמו קץ למשפחותיהם וקהילותיהם. הנתונים והמספרים שאנחנו רואים בדוח מאלצים אותנו לקבל את המציאות ששורדי השואה לא יהיו איתנו לנצח. ואכן, כבר איבדנו את רוב השורדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully