וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מערך תת-קרקעי להחזקת חטופים בכלובים": מה צה"ל עושה בחאן יונס?

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 12:38

אוגדה 98 החלה בתמרון לעבר אזורים נוספים בעיר שבה היה ביתו של סינוואר. אחד מוקדי הקרבות המרכזיים הוא בית החולים נאצר. עוד העריכו בצה"ל כי הלחץ של הכוחות בעיר עלול לגרום לבכירי ארגון הטרור לברוח מחאן יונס עם חטופים. "לא ניתן לשלול שחמאס כבר עשה זאת"

בווידאו: פעילות צוות הקרב של לוחמי גבעתי במרחב הדרומי ביותר בחאן יונס/דובר צה"ל

צוותי קרב חטיבתיים של אוגדה 98, בפיקודו של תא"ל דן גולדפוס, פתחו הלילה (שני) בתמרון לעבר שכונות חדשות בחאן יונס. המהלך החל בתקיפות אוויריות נרחבות וירי ארטילרי לעבר יעדי טרור. לאחר מכן, החל ירי טנקים ופעילות עם נגמ"שים ובצורה רגלית. עם עלות השחר החלו הכוחות לנהל קרבות ירי מטווחים קצרים עם חוליות חמושות, אחד המוקדים היה סביב בית חולים נאצר.

לכל העדכונים על המלחמה

"הלילה החלה אוגדה 98 לתמרן לעבר אזורים שעד היום צה"ל לא היה בהם לאורך כל המלחמה, למעט תקיפות אוויריות", אמר גורם ביטחוני. "הסיכוי להגיע למקומות שיש בהם חטופים או בכירים של חמאס הולך וגדל. כל שלב בלחימה הזו עוזר - אוספים מידע, משתלטים על יותר שטחים שבהם יש מחבלים ושוללים אפשרויות לפעולות עתידיות של חמאס".

פעילות הכוחות ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות הכוחות בחאן יונס/דובר צה"ל

עוד אמר הגורם הביטחוני כי חמאס החמאס בנה מערכים צבאיים בתוך מתקנים רגישים, כמו בתי חולים, בתי ספר, מרפאות ומשרדי ארגוני סיוע. "כדי להגיע לכולם צריך לתמרן בעיקר ברגל. במערכת הביטחון מעריכים כי הלחץ החדש שמפעיל צה"ל במוקדים החדשים יכול להוביל למעבר של בכירי חמאס וחטופים מחאן יונס. "לא ניתן לשלול שחמאס כבר עשה זאת", הוסיף הגורם.

על פי הערכות בצה"ל, חמאס בנה בעשור האחרון בלב חאן יונס מערכים תת-קרקעיים להחזקת חטופים בכלובים, אחד מהם איתרו לוחמי חטיבת כפיר. בתוך המנהרות הקימו תשתיות לשהייה ממושכת של חודשים, עם ניסיונות להיערך ללחימה בעומקים שנעים בין 20 ל-70 מטרים מתחת לאדמה. אל חלקם יורדים במדרגות, ובאחרים בנו מעליות חשמליות.

בכיר ביטחוני סיפר כי המנהרה שבה הוחזקו כ-20 חטופים היתה מתחת "רחוב הסינווארים", והתאים שבהם הוחזקו היו מתחת לבתיהם של יחיא ומוחמד סינוואר. "זה היה מערך שבנוי היטב לחטופים, עם יכולות אבטחה, מצלמות במעגל סגור ועוד הרבה מרכיבים שמאפשרים כליאה של החטופים. אלו תנאים קשים - רק מדגישים את עוצמת האכזריות".

תיעוד ממנהרה בה הוחזקו חטופים בחאן יונס/דובר צה"ל

גורמים בכירים בפיקוד הדרום סיפרו כי אוגדה 98 נלחמת בחודשיים האחרונים בחמישה גדודים - שניים מהם, הגדוד המזרחי והצפוני של חטיבת חאן יונס, הוגדרו "מפורקים", לאחר שמפקדי מחלוקות ופלוגות חוסלו. על כן, נותרו הגדוד המערבי והגדוד הדרומי של חאן יונס, לצד גדוד דיל אל בלאח.

בצה"ל אמרו כי היקף המנהרות שנחשף בחאן יונס הוא חסר תקדים, ולמרות שהתשתיות התת-קרקעיות היוו מחסה ומסתור למחבלים - בחמאס לא היו ערוכים ללחימה מתוכן. "אנחנו מצליחים לפגוע באויב מתחת לקרקע, להגיע לאותן תעלות לחימה, להרוג את מי שנמצא בפנים ולהרוס את התשתיות האלו", אמרו הבכירים. "ייקח זמן להרוס את כל התשתית, יש עשרות קילומטרים של מנהרות בחאן יונס, אי-אפשר להגיד שיש אזרח אחד בחאן יונס שלא הכיר אותן - הפירים רחבים, נמצאים בכל מקום, בגנים ובבתי ספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully