וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודות פרך על צפייה בסדרה זרה: תיעוד נדיר ממשפט פומבי בצפון קוריאה

18.1.2024 / 17:21

סרטון שהגיע לידי BBC מספק הצצה נדירה לחיים בתוך המדינה הקומוניסטית המסוגרת, שבה צריכת תרבות דרום קוריאנית עלולה להסתיים בעונש מוות. במשפט, שני נערים נידונו ל-12 שנות מאסר, מול מאות תלמידים אחרים למען יראו וייראו. "רק בני 16, והרסו לעצמם את החיים"

משפט פומבי של נערים בקוריאה הצפונית. רשת BBC, צילום מסך
שני הנערים ננזפו על כך "שלא הרהרו על הטעויות שלהם"/צילום מסך, רשת BBC

תיעוד פומבי נדיר שהגיע לידי רשת BBC מראה משפט פומבי של שני נערים בקוריאה הצפונית, שנשפטו ל-12 שנות מאסר של עבודות פרך על צפייה בסדרה דרום קוריאנית. הסרטון, שככל הנראה צולם ב-2022, מראה שני בני 16 אזוקים בפני מאות תלמידים באצטדיון, בעוד שקצינים במדים נוזפים בהם על כך "שלא הרהרו על הטעויות שלהם".

קוריאה הצפונית אוסר על צריכת בידור דרום קוריאני, לרבות סדרות טלוויזיה. למרות זאת, יש מי שמוכן לקחת את הסיכון כדי לצפות בדרמות הדרום-קוריאניות, הפופולריות ברחבי העולם.

באופן כללי, תיעודים מתוך קוריאה הצפונית הם נדירים ביותר. המשטר של קים ג'ונג און אוסר על הדלפת תמונות, סרטונים ועדויות אחרות מחיי היומיום במדינה הקומוניסטית המסוגרת אל העולם החיצון. מי שסיפק את הסרטון הזה ל-BBC הוא מכון המחקר South and North Development (Sand), העובד עם עריקים מהצפון.

מהסרטון עולה כי המשטר החריף את הענישה שלו בתקריות כאלו. לפי הדיווחים, הסרטון הזה הופץ בתוך קוריאה הצפונית כחלק מהאינדוקטרינציה של המשטר וכדי להזהיר את האזרחים של לצפות ב"הקלטות מנוונות".

הסרטון כולל קריין, המדקלם את תעמולת המשטר. "תרבותו הרקובה של משטר הבובות התפשטה אפילו בקרב נערים", אמר הקריין, בהתייחסו לקוריאה הדרומית. "הם רק בני 16, אך הם הרסו את העתיד שלהם". הקצינים אף חשפו את שמותיהם של הנערים ואת כתובות המגורים שלהם.

בעבר, נערים שעברו על החוק בדרך זו היו נשלחים למחנות עבודה לנוער במקום לכלא, והעונש היה בדרך כלל פחות מחמש שנים. עם זאת, בשנת 2020 חוקקה פיונגיאנג חוק שקבע שניתן לגזור אפילו עונש מוות על צפייה או הפצה של בידור דרום קוריאני.

עריק מהצפון סיפר בעבר ל-BBC כי נאלץ לצפות בגבר בן 22 נורה למוות. לדבריו, האיש הואשם בכך שהאזין למוזיקה דרום קוריאנית ושיתף סרטים מהדרום עם חברו.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און לצד ילדים במהלך חגיגות השנה החדשה, 1 בינואר 2024. רויטרס
חושש מזליגת התרבות הדרום קוריאנית. קים ג'ונג און/רויטרס

מנכ"ל Sand, צ'וי קיונג-הווי, אמרה כי פיונגיאנג רואה בהתפשטות הסדרות והמוזיקה הדרום קוריאנית סכנה לאידיאולוגיה שלה. "הערצה לחברה הדרום קוריאנית עלולה להוביל בקרוב להיחלשות המערכת. זה נוגד את האידיאולוגיה המונוליטית שגורמת לצפון קוריאנים להעריץ את משפחת קים", אמרה.

הצפון קוריאנים החלו לטעום מהבידור הדרום קוריאני בשנות ה-2000, במהלך שנות "מדיניות השמש" של הדרום, שבמסגרתה הוא הציע סיוע כלכלי והומניטרי ללא תנאים לצפון.

סיאול הפסיקה את המדיניות הזו ב-2010, ואמרה כי היא גילתה שהסיוע לא הגיע לאזרחים מהשורה ושהוא לא הביא ל"שינויים חיוביים" בהתנהגותה של פיונגיאנג. למרות זאת, תכני בידור דרום קוריאניים המשיכו לזלוג לצפון דרך סין.

"אם אתה נתפס צופה בסדרת דרמה אמריקנית, אתה יכול להתחמק עם שוחד, אבל אם אתה צופה בדרמה דרום קוריאנית, יורים בך", אמר עריק צפון קוריאני לרשת BBC בשפה הקוריאנית. "עבור האזרחים הצפון קוריאנים, דרמות דרום קוריאניות הן 'סם' שעוזר להם לשכוח את המציאות הקשה שלהם", אמר העריק.

"בצפון אנחנו לומדים שבדרום חיים הרבה יותר גרוע מאיתנו, אבל כשאתה צופה בדרמות דרום קוריאניות, זה עולם אחר לגמרי. נראה שהרשויות בצפון קוריאה חוששות מכך", אמרה עריקה צפון קוריאנית אחרת בשנות ה-20 לחייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully